מפלגת ימינה פרסמה סרטון בחירות בעמוד הפייסבוק שלה, בו היא מתייחסת באופן היתולי לנושא משבר האקלים. הסרטון זכה לתגובות שליליות רבות וביקורת גם בקרב הציונות הדתית, ואפילו לסרטון נגדי המפציר בציבור להביע את דעתו, להסתייג מן הדברים ולהניע פוליטיקאים לפעול לטיפול במשבר הסביבתי. "חייבים לקחת את משבר האקלים בשיא הרצינות. אם השמאל יעלה לשלטון, תהיה צונאמי של החלנה בבתי הספר, תהיה התחממות גלובלית של המדינות הערביות נגד ישראל. חייבים למנוע את משבר האקלים", נאמר בסרטון, בין היתר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הסרטון זכה לכ-180 תגובות, רובן המכריע שליליות, וגם לא מעט שיתופים של גולשים שהסתייגו מהדברים. בין היתר, נכתב: "עצוב והזוי שגם בנושא כל כך חשוב שנוגע לכל האנושות אתם מחליטים לנקוט במדיניות של הפרד ומשול", "סביבה זה קונצנזוס בין המדענים!! חס ושלום לחשוב שזה נושא רק של השמאל. חבל שמפלגת הציבור שלי מזלזלת בזה כל כך. יש דברים כל כך חשובים שאפשר לפעול יחד בשבילם", ו-"הצבעתי הימין החדש/ ימינה בשני הסבבים הקודמים ועד רגע זה תכננתי לעשות כך שוב. עכשיו אני מחשבת מסלול מחדש. אף פעם לא הייתם סביבתיים אבל לעשות צחוק ממשבר האקלים זה הדבר הכי מסוכן שיכולים לעשות. מתי תפנימו ששמירת טבע וסביבה זה לא רק לשמאלנים". 

עידו בוכמן, מנהל מטה "הבית הירוק" - הפורום הסביבתי בבית היהודי, הופתע לגלות את הסרטון. "הוא הועלה שלא בתיאום עמי ובעיניי בחוסר טקט ובחוסר טעם משווע. לו זה היה תלוי בי הייתי גונז אותו כבר היום. מישהו במחלקת ה"קופירייט" עשה טעות חמורה מאוד", הוא אומר ל"גלובס". "אנו מבקשים להדגיש שהמאבק הסביבתי הוא נושא ראשון במעלה בחשיבותו, הוא חוצה גבולות אידיאולוגיים של ימין ושמאל ובין היתר מקפל בתוכו השלכות בעלות היבטים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים קצרי וארוכי טווח כאחד". בוכמן מדגיש כי המפלגה חרטה על דגלה את המאבק הסביבתי, וכי הוא סבור כי לא הייתה בסרטון כוונה להמעיט או לזלזל בחשיבות המאבק הסביבתי והשלכותיו.

"יש פעילי סביבה בציונות הדתית, אבל הפוליטיקאים לא משקפים את זה"

מקימת "הבית הירוק", רחל מתתיה, שהייתה עד לא מזמן פעילה בבית היהודי אך עזבה את המפלגה לטובת הליכוד, ניסתה לאורך זמן לקדם את הנושא הסביבתי במפלגה ללא הצלחה, ומביעה אכזבה רבה מכך שהמפלגה מתייחסת למשבר הסביבתי כמושא ללעג. "ניסינו לאורך זמן לקדם את הנושא ולא באמת הקשיבו לנו. זה בכלל בשיח של הפוליטיקאים של המפלגה, למרות שזה משהו שיש לו דרישה בשטח - יש פעילי סביבה בציונות הדתית, אבל הפוליטיקאים לא משקפים את זה. זה מאד מתסכל. משבר האקלים משפיע עלינו לא משנה אם אנחנו שמאלנים, חרדים, דתיים או ימנים. כולנו שותים את אותם המים ונושמים את אותו אוויר".

נפתלי אופנהיימר, בן הציונות הדתית, מלמד בבית מדרש ברמת הגולן, בו לומדים גברים, נשים, דתיים וחילונים. הנושא קרוב לליבו של אופנהיימר שנים רבות, והסרטון שהעלתה 'ימינה' גרם לו להעלות סרטון נגדי, בו הוא מסביר את חשיבות הנושא ואת החשיבות בהתגייסות כללית, מכל קצוות הקשת הפוליטית, בכדי לטפל בו. "מה שימינה עושים זה לתייג את משבר האקלים כעניין של שמאלנים וזה הרסני ומגוחך. לעודד אנטגוניזם לנושא הזה ולהגחיך אותו, זה לא לעניין. מדינת ישראל, עם העוצמה הטכנולוגית שלה והערכים שמושתתים ביסודות שלה המדברים על אכפתיות, חלוציות, ענווה ותיקון עולם, מוכנות להתמודד עם אתגרים - זה מה שצריך".

"מתישהו ייפול האסימון שזו המצווה הרלוונטית היום"

"עצוב שמי שמייצג את הציבור שהכי דוגל בציונות וחלוציות, לא מתייחס לזה ברצינות ואפילו מגחיך ומשתמש בנושא כדי לשסע", הוא אומר. "יש התארגנויות דתיות, גם בבית היהודי, שמתעסקות באקלים. יש ישיבות ויש רבנים שמתעסקים בעניין הזה. יש קבוצות עם לא מעט אנשים, כולם דתיים, ולכולם מאד חורה הניתוק הערכי הזה. מתישהו ייפול האסימון שזו המצווה הרלוונטית היום. זה התיקון של הדור שלנו".

אופנהיימר, גדל באפרת ולמד אקולוגיה בתיכון. כעת, כמורה במכינה, הוא הקים עם חברים מיזם סביבתי חדש: "הקמנו מיזם לקיימות עברית, ואספנו 80 מרצים שהתנדבו להרצות במוסדות קדם צבאיים ציוניים - בהם מכינות, ישיבות ומדרשות בנושא, לפני מצעד האקלים", הוא מספר. "אנחנו מרגישים שהשיח האקלימי לא תופס תאוצה בארץ, ולא מצליח להגיע לשיח החינוכי-ערכי. לקחנו על עצמנו לבנות גשר בין האקולוגיה לציבור בשפה חלוצית וציונית".

ממפלגת 'ימינה' נמסר בתגובה: "הסרטון נפתח במשפט 'משבר האקלים הוא משבר גדול העומד לפתחנו' ומביא לידי ביטוי מגוון סכנות שעלולות להתממש באם תקום ממשלת שמאל. ממליצים לכל מי שחושש מכלל משברי האקלים הפוטנציאליים שעומדים לפתחנו לצפות בסרטון ולהבין שהבחירות הקרובות מכריעות. זה או ימינה או שמאלה".

הכתבה המקורית פורסמה בגלובס