המחזה שראינו אתמול (רביעי) בוועדת הבחירות ממחיש את עומק המשבר בציונות הדתית ששואפת להיות אחד ממוקדי הכוח המרכזיים במדינה וכבר שתי מערכות בחירות מוצאת את עצמה בייצוג של בין 5-7 מנדטים, בזמן שאחיותיה מהשמאל כבר הגיעו יחד ל-11 מנדטים. על ההימור המוצלח של בנט, ההפסד הכפול של פרץ והניצחון של נתניהו שהוכיח את שליטתו על הציונות הדתית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לפני קצת יותר משנה יצא נפתלי בנט להרפתקה הפוליטית שנקראת הימין החדש בניסיון לפצל את הציונות הדתית לשני ראשים, ליברלי ושמרני-חרד"לי, ניסיון שהסתיים בכישלון מהדהד מתחת לאחוז החסימה. אתמול הוא אמנם השיג את מבוקשו אך חזר בדיוק לאותה נקודה - מפלגה אחת שבה יש שילוב של כל מרכיבי הציונות הדתית פרט לעוצמה יהודית.

"נתניהו לא רוצה אותנו". בנט (צילום: החדשות)
צילום: החדשות

בנט יכול לרשום לעצמו הישגים במספר חזיתות בתקופה האחרונה. אחרי שחילץ מנתניהו את תפקיד שר הביטחון כשהוא מציג מצג שווא של מגעים עם כחול לבן, הוא הצליח לבסס את עצמו כמנהיג הימין החדש. בהמשך צירף אליו את איילת שקד שהתלבטה במשך זמן רב ויצר שיתוף פעולה עם בצלאל סמוטריץ', מה שהתגלה כהימור מוצלח שאפשר לו לאחד חזרה כמעט את כל פלגי הימין תחת מנהיגותו.

בנוסף, הציג אתמול בנט עמדה ערכית בלתי מתפשרת ולפיה ישיבה עם איתמר בן גביר, שעל קיר ביתו תלותה תמונתו של הרוצח ברוך גולדשטיין, היא קו אדום. עם זאת, צריך לזכור שכל מסע הייסורים שעבר הימין הישראלי נולד מתוך ההחלטה של בנט לפצל את המחנה - מעשה שהתגלה כפזיז ונטול ביסוס פוליטי. מסיבה זו ייקח לבנט זמן לשקם את מנהיגותו בקרב המחנה ולהשיב אליו את אמון הבוחרים.

נתניהו במאמצים למען עוצמה יהודית (צילום: פלאש90, רועי אלימה, נועם רבקין פנטום, חדשות)
צילום: פלאש90, רועי אלימה, נועם רבקין פנטום, חדשות

הרב רפי פרץ הפסיד פעמיים. ראשית, אמינותו נפגעה באופן קשה כשהפר את הברית עם בן גביר. פוליטיקה ואמינות ממילא אינם הולכים יחד, אך האמת היא שזהו מצרך קריטי לפוליטיקאים מיומנים. ראינו זאת רק עכשיו, כשאף אחד לא רצה להקים קואליציה עם נתניהו כי לא האמינו שיעמוד בהסכם הרוטציה. שנית, פרץ מגיע לאיחוד הזה עם כוח מדולל מאוד, כשהוא למעשה הנציג היחיד של המפלגה שלו, הבית היהודי, ולא יהיה מסוגל להוביל מהלכים בתוך הרשימה.

נתניהו בנאום ניצחון אחרי הפריימריז (צילום: רויטרס, רויטרס_)
נתניהו בנאום ניצחון אחרי הפריימריז | צילום: רויטרס, רויטרס_

המנצח הגדול של האיחוד בימין הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוכיח שלמרות המצב הקשה שלו מבחינה משפטית ופוליטית, הוא עדיין שולט בחלקים מהציונות הדתית ויכול לגרום למנהיג הבית היהודי להתכופף לכיוונו. עכשיו נותר רק לראות אם זה יספיק לו כדי להגיע ל-61 המנדטים שהוא צריך על מנת להרכיב ממשלה.