4 ימים ליום הבוחר במערכת הבחירות השלישית בתוך שנה, ובמפלגות הגדולות חוששים בעיקר מדבר אחד: שאננות המצביעים. לא פחות מ-30% מהציבור הישראלי בטוח שגם בבחירות הקרובות לא תהיה הכרעה, ושישראל צועדת לקראת בחירות רביעיות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מדד השאננות שנבדק על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, מסביר מה הכי צריך להדאיג את הפוליטיקאים לקראת יום שני - אדישות הבוחרים:

67% ממצביעי השמאל מצהירים שהם פחות מתעניינים במערכת הבחירות הנוכחית, לעומת 56% ממצביעי הימין. בציבור הערבי דווקא נרשמת עלייה ברמת ההתענייינות: 56% מתעניינים יותר בפעם הזאת, עלייה של כמה אחוזים לעומת הבחירות הקודמות.

איך מעלים את אחוז ההצבעה?

בליכוד זיהו מזמן את המגמה ופתחו בקמפיין מיוחד - קלפיות הזהב. המטרה: להעלות את אחוזי הצבעה בערי ויישובי הפיתוח וגם בהתנחלויות. במטה הבחירות של המפלגה גיבשו רשימות של מצביעי ליכוד שלא הגיעו לקלפי בבחירות הקודמות. יש כאלה 5000 בדימונה, 8000 ברמלה, 7000 בדרום תל אביב, באשדוד 6500 ועוד.

בצד השני, בכחול לבן, בונים בעיקר על שימור ההישג של הפעם הקודמת, במיוחד במרבית ערי המרכז. מודיעין, כפר סבא, רמת השרון, ואחרות: ירידה באחוזי ההצבעה בערים האלו - וכחול לבן בבעיה. לא רק שימור: יש גם ערים שבהן ינסו בכחול לבן אפילו להעלות את שיעור ההצבעה. הדוגמא הבולטת היא תל אביב-יפו, שם כ-160 אלף איש לא הצביעו בבחירות הקודמות.

יש עניין אחד: במפלגה של גנץ בונים, בשקט-בשקט, מבלי להגיד את זה באמצעי התקשורת, על גורם אחד שחילחל לחיינו לאחרונה: הקורונה. שם מבינים שהבהלה מהנגיף מובילה לכך שפחות אנשים יוצאים לחו"ל ולכן הפעם יבואו להצביע, והם מאמינים שזה ישרת אותם.