כשמדינה שלמה התבשרה שהולכים לבחירות בפעם השלישית תוך פחות משנה, אף אחד לא חשב שבסיומה של מערכת הבחירות הזו ידברו על נגיף שעשוי להבהיל את המצביעים:  אלא שזו המציאות - ויש ישראלים שלא מתכוונים לצאת ולהצביע היום (שני) כי הם חוששים להידבק בנגיף הקורונה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"החלטתי לא ללכת להצביע", אמרה תושבת יפו ל-N12. "בתקופה כזאת היה צריך לדחות את הבחירות בהתאם למצב. משרד הבריאות המליץ להימנע מהתגודדות במקום סגור. מי הולך להצביע בלי קונצים? האוכלוסיה המבוגרת. אז... להזיז את הבחירות. גם ככה התוצאה לא תשקף את רצון העם כי אני למשל לא אגיע, וכמוני עוד רבים".

תושבת קדימה שהתכוונה להצביע לליכוד סיפרה כי החליטה לא ללכת להצביע בשל החשש מקורונה. "יש כאן שאלה של סדר עדיפויות במדינה", אמרה בשיחה עמנו, "אני מבינה שהשקיעו הרבה כסף בבחירות שיהיו מחר אבל ראינו מה קרה באירן. גם שם היו בחירות וראינו מה קרה לאחר מכן. אנחנו צריכים להסתכל על המדינות שכבר היו בהן התפרצויות וללמוד מהן איך להתנהל, יש לנו את הפריבילגיה הזאת אז למה לא להשתמש בה".

הקלפיות המיוחדות לחשודים בקורונה (צילום: דוברות מד"א )
הקלפיות המיוחדות לחשודים שנדבקו בקורונה | צילום: דוברות מד"א
 

"מחר מיליוני אזרחים ילכו לקלפיות, יהיו אזרחים שיכול להיות שהם נגועים ולא יודעים", הוסיפה. "הקלפי זה מקום סגור, חלק מהקלפיות בבתי ספר ובגנים, כך שיכולה להיווצר שרשרת הדבקה שניתן למנוע אותה. אני חושבת שלנבחרי הציבור חייבות להיות שיקול דעת ודאגה לשלום הציבור. ברגע שהמגיפה תיעצר יהיה אפשר לחזור לבחירות. ובינינו, כולם כבר בונים על בחירות מספר 4".

רנאטה מרחובות מספרת שלולא החשש מקורונה, הייתה מצביעה כחול לבן. "עקב חשש מקורונה ובגלל ש'משתיקים' את המחלה אני לא אלך", אמרה ל-N12. "איך פתאום לא התגלו עוד חולים ביממה האחרונה? רק עקב הבחירות, כדי שאנשים לא יפחדו. חשובה לי יותר הבריאות שלי ושל משפחתי, וכן היה צריך לדחות. זה חוסר אחריות של המדינה". 

רומי דרך ובן זוגה, תושבי תל אביב-יפו, מצויים בסיטואציה מורכבת. הם רוצים להצביע בבחירות - אך מאלצים אותם להצביע בקלפי ייעודית, זאת לאחר ששבו לאחרונה מאיטליה ונמצאים בבידוד. "אנחנו בריאים אבל המדינה מכריחה אותנו ללכת לקלפיות של 'החשודים בקורונה' ואנחנו חוששים. עדיין לא החלטנו אם נצא להצביע. אין לנו גם דרך ללכת כי אין לנו כאן רכב פרטי ואסור לנו להסתובב ברחוב". 

משרד הבריאות מבהיר: "אין חשש לצאת ולהצביע" 

משרד הבריאות פרסם אתמול (ראשון) הודעה שבה הוא קרא לציבור הרחב להגיע לקלפיות והבטיח שכל האמצעים הנדרשים לשמירה על בריאות המצביעים ייושמו. בהודעה עדכנו אנשי המשרד כי לפי שעה יש 5,630 ישראלים שנמצאים בבידוד והם יצביעו בקלפיות מיוחדות עבורם. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן הצטרפו להבטחות: "לא נסבול פרובוקציות ופייק ניוז".

"אנחנו בתוך משבר קורונה עולמי אבל אין מדינה שנערכה טוב יותר מאיתנו", הצהיר ראש הממשלה, במוקד בריאות לאומי בקריית מלאכי. "אנחנו מבקשים להבהיר שאפשר ללכת להצביע בלי לחשוש. וודאי יהיו פרובוקציות, אך אין שום בסיס לחששות. צאו להצביע. הדמוקרטיה וההצבעה זו זכות וחובה דמוקרטית. הנגיף נשלט".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב ניסה להרגיע את הפחד הציבורי וטען שהתפשטות הנגיף בישראל נמצאת בשליטה: "מספר החולים בישראל מצומצם מאוד ואין הדבקות מקומיות. אנחנו ערוכים לכל תרחיש ומבצעים התאמות גם לטובת האנשים שנמצאים בבידוד ביתי כך שיוכלו ללכת להמשיך להצביע".

משרד הבריאות פרסם מספר הבהרות בנוגע לבהלת הקורונה בקלפיות. "הקלפיות בישראל בטוחות וזה בטוח ללכת לבחור", נכתב בהודעה. "קיימות קלפיות מיוחדות עבור מי שנמצא בבידוד ביתי – להם אסור להגיע לקלפיות".

"למשרד הבריאות יש רשימה של מבודדי בית ומשרד הבריאות נמצא איתם בקשר ישיר", נמסר בהודעה. "למבודד בית שיש סימני מחלה אסור לו להגיע לשום קלפי גם לא לקלפי המיוחדת למבודדי בית".

בהודעת המשרד התייחסו גם לחשש שהופץ בימים האחרונים לפיו גורמים פוליטיים יינצלו את הפחד מהידבקות בנגיף הקורונה ופרסמו הודעת הבהרה: "הגורם הרשמי היחיד להודעות על חשד למקרי קורונה הוא רק משרד הבריאות". במשרד גם הדגישו: "המשטרה ערוכה לשמור על הסדר הציבורי ומשרד הבריאות נמצא בקשר ישיר עמה".