על חודו של קול: בית המשפט העליון הכריע כי היבא יזבק, חברת הרשימה המשותפת ששיבחה מחבלים, תוכל להתמודד בבחירות לכנסת. ההחלטה התקבלה ברוב דחוק של חמישה מול ארבעה. ועדת הבחירות המרכזית פסלה את יזבק מהתמודדות לכנסת ה-23 – אך בית המשפט העליון אימץ את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וקבע כי אין מניעה מלאפשר ליזבק לרוץ לכנסת. עם החלטת בג"ץ אמרה יזבק: "החלטת בית המשפט מוכיחה כי הפסילה בוועדה הייתה קרקס פוליטי". 

לקריאת החלטת בג"ץ המלאה

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הרכב של תשעה שופטים דן בעתירת יזבק נגד החלטת ועדת הבחירות לפסול אותה. נשיאת העליון, אסתר חיות, יחד עם השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון תמכו בפסילתה. בדעת המיעוט כתבו: "שכל ישר ומוסר בסיסי מורים כי מי שמעלה על ראש שמחתו את הארכי טרוריסט סמיר קונטאר, את המחבלת דלאל מוגרבי ודומיהם, לא יכירנו מקומו בכנסת ישראל". 

עמית סגל, דעה | הבושה: העליון שוב התגייס לטובת מהללי רוצחים

מנגד השופטים מני מזוז, ענת ברון, יצחק עמית, דפנה ברק-ארז ועוזי פוגלמן התנגדו - ובכך הכשירו את התמודדותה של היבא יזבק, בטענה כי "לא הצטברה מסה קריטית של ראיות נגדה".

החלטת העליון בעניינה של ח"כ היבא יזבק (צילום: החדשות12)
החלטת העליון בעניינה של ח"כ היבא יזבק | צילום: החדשות12

יזבק הגיבה על הכרעת בג"ץ ואמרה: "החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה. אנו נמשיך לפעול לסיום הכיבוש והסרת המצור ולמען שלום צודק, ולמען אזרחות שווה וצודקת".

עם תום הדיון בוועדת הבחירות המרכזית, שבו הוחלט על פסילתה, אמרה יזבק לחברי הוועדה: "נפגש בבג"ץ". שופטי בג"ץ אכן קבעו כי "לא הצטברה בעניינה של יזבק מסה קריטית של ראיות המצדיקות את פסילתה, זאת בנסיבות העניין, בהינתן הכמות המעטה של הראיות המהותיות, חלוף הזמן, היעדר ביסוס בדבר פעולה חוזרת ונשנית ובעיקר נוכח הבהרותיה והצהרותיה של יזבק שהביעה חרטה ביחס לחלק מהפרסומים".

הכרעת בג"ץ מיישרת קו עם עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. היועמ"ש טען שהדברים שאמרה יזבק בעבר, בהם דברי שבח למחבלים, "מעוררים שאט נפש", אך טען כי יזבק הבהירה בתצהיר שהיא מתנגדת לאלימות והסבירה שלא קראה במפורש לפגיעה באזרחים או בחיילים. לפיכך קבע היועץ כי "אין מסה קריטית של ראיות ברורות, חד משמעויות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה של המשיבה מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-23".

בהבהרה מטעמה סירבה יזבק לחזור בה מדבריה וטענה: "לא אמרתי שאני תומכת בפגיעה בחיילים או קוראת לפגיעה באדם כלשהו. אני עומדת מאחורי המשפטים שאמרתי".

בדעת המיעוט טענו ארבעה משופטי העליון, בהם גם הנשיאה חיות: "שכל ישר, מוסר בסיסי, חוק ומשפט, מורים כולם כאחד, כך סברו שופטי המיעוט, כי מי שמעלה על ראש שמחתו את הארכי טרוריסט סמיר קונטאר, את המחבלת דלאל מוגרבי ודומיהם, לא יכירנו מקומו בכנסת ישראל".

חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד שעתר נגד יזבק אמר עם החלטת בג"ץ: "קשה להאמין כי בית המשפט העליון נהג בסלחנות יתרה ומוגזמת פעם נוספת לאלו אשר מוכיחים שוב ושוב שמקומם אינו בכנסת ישראל, זהו ניצול לרעה של הדמוקרטיה. לנוכח ההחלטות החוזרות ונשנות של בית המשפט העליון להשאיר תומכי טרור בכנסת ישראל, אין מנוס מתיקון חקיקה- ולכך אפעל בכנסת הבאה".