פיצול מפלגות הימין: בזמן שכל המפלגות משמאל לכחול לבן התחברו לרשימה אחת, בימין עדיין לא הושג חיבור – וגם הבוקר (שלישי), יממה בלבד לפני סגירת הרשימות, מחולקות המפלגות מימין לליכוד ל-2 רשימות שונות, עם הודעת הימין החדש של נפתלי בנט והאיחוד הלאומי של בצלאל סמוטריץ' על ריצה משותפת. במפלגותיהם של רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' החליפו הבוקר האשמות קשות והודיעו: המו"מ לאיחוד כשל. כעת קוראים בנט, שקד וסמוטריץ' לפרץ להצטרף אליהם לאיחוד רחב. זו מפת המפלגות בימין הישראלי

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

שתי המפלגות הראשונות שסיכמו על חיבור ביניהן הן הבית היהודי של רפי פרץ ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר. יחד, מרכיבות כיום שתי המפלגות את רשימת "הבית היהודי המאוחד". בבחירות אפריל 2019 רצו שתי המפלגות יחד עם מפלגת "האיחוד הלאומי" של בצלאל סמוטריץ', והביאו 5 מנדטים.

אתמול כבר נראה היה שהחתימה על ריצה משותפת ביניהם היא עניין של זמן – אך הבוקר הודיעו האיחוד הלאומי והבית היהודי על פיצוץ במשא ומתן. "הימין החדש" של נפתלי בנט ואיילת שקד הודיעה אתמול שהיא רצה לבדה ולא תתחבר עם מפלגות נוספות - אך לפני זמן קצר הודיעו שקד ובנט על חיבור עם בצלאל סמוטריץ', והשלושה קראו ליו"ר הבית היהודי פרץ לחבור אליהם - אך בדומה לריצה הקודמת, לא הוצעו מקומות לחברי עוצמה יהודית.

הבית היהודי

הבית היהודי נוסדה ב-2008, כגלגול חדש של המפד"ל – המפלגה הדתית לאומית. מאז 2012 עמד בראשה נפתלי בנט, אך בסוף 2018 הוא עזב והקים את מפלגת הימין החדש יחד עם איילת שקד. המפלגה רצה דרך קבע יחד עם מפלגת האיחוד הלאומי-תקומה, שהונהגה בעבר על ידי אורי אריאל ובשנה האחרונה עומד בראשה, כאמור, בצלאל סמוטריץ'. בשיאה עמדה המפלגה על 12 מנדטים, לאחר בחירות 2013.

מאז 2012 הונהגו במפלגה פריימריז פתוחים לבחירת יושב הראש והרשימה, אך ב-2019 בוטלו הפריימריז ומרכז המפלגה בחר לראשות הרשימה את הרב הצבאי לשעבר רפי פרץ. חלק מהמחלוקת בין פרץ לבין סמוטריץ' נבע מדרישתו של סמוטריץ' לערוך פריימריז פתוחים להנהגת המפלגה המשותפת, שנענתה בסירוב מצד פרץ.

בנט, שקד וסמוטריץ' הציעו לפרץ ויוגב מקומות ברשימה משותפת - אך לא הציעו לשלב ברשימה את חברי עוצמה יהודית.

מועמדיה לכנסת ה-23: רפי פרץ, מוטי יוגב, עידית סילמן.

עוצמה יהודית

מפלגת עוצמה יהודית נחשבת לסמן הקיצוני בימין, והיא מונהגת בידי תלמידיו של מאיר כהנא. היא עברה גלגולים רבים מאז שהוקמה ב-2004, אך הצליחה להיבחר לכנסת פעם אחת בלבד: מיכאל בן ארי היה חבר הכנסת ה-18 בין 2009 ל-2013, כשרץ ברשימה משותפת עם מפלגת האיחוד הלאומי.

בבחירות אפריל 2019 רצו יחד עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי ברשימת "איחוד מפלגות הימין", שהשיגה 5 מנדטים – והותירה את נציגי עוצמה יהודית מחוץ לכנסת. בספטמבר האחרון לא שולבה המפלגה ברשימת "ימינה" שכללה את הבית היהודי, האיחוד הלאומי והימין החדש. הרשימה רצה עצמאית ולא עברה את אחוז החסימה. בבחירות הנוכחיות, בצעד חריג סיכם יו"ר הבית היהודי רפי פרץ על ריצה משותפת עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – עוד לפני שסיכם עם כל מפלגה אחרת בימין.

מועמדיה לכנסת ה-23: איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף.

האיחוד הלאומי-תקומה

האיחוד הלאומי הוקמה ב-1999 על ידי פורשים מהמפד"ל. לאורך השנים נחשבה למפלגה "חרד"לית" – חרדית לאומית – שייצגה את השמרנים ביותר בקרב הציבור הדתי לאומי. עם היבחרו לראשות הבית היהודי של הרב רפי פרץ, המזוהה גם הוא עם הציבור החרד"לי, היטשטשו הגבולות בין שתי המפלגות.

בכל מערכות הבחירות האחרונות רצה לבסוף האיחוד הלאומי יחד עם הבית היהודי. כעת טוען סמוטריץ' כי איחוד בין שתי המפלגות (שיכלול גם את עוצמה יהודית) לא יביא אותן לעבור את אחוז החסימה, ואומר כי הוא שואף לאיחוד גדול יותר בימין. בבית היהודי האשימו שסמוטריץ' בעצם מעוניין בחיבור עם הימין החדש. עיקר המחלוקת בחיבור בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי נעוץ בדרישת האיחוד הלאומי למיזוג מלא וסופי של שתי הרשימות, שלטענת המפלגה נענה בסירוב בבית היהודי.

מועמדיה לכנסת ה-23: בצלאל סמוטריץ', אופיר סופר, אורית סטרוק.

הימין החדש

הימין החדש הוקמה בסוף 2018. נפתלי בנט ואיילת שקד פרשו מהבית היהודי, וביקשו להקים פלטפורמה ימנית עצמאית וליברלית שלא תהיה מחויבת לרבני הציונות הדתית. הריצה שלהם בבחירות אפריל 2019 הסתיימה מתחת לאחוז החסימה, במרחק של פחות מ-1,500 קולות מהכנסת.

בבחירות הקודמות התאחדו עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי לרשימת "ימינה", אך זו לא הביאה להישג גדול וסיימה עם 7 מנדטים בלבד. כעת, כשהוא מוביל את המפלגה מעמדת שר הביטחון, מקווה נפתלי בנט להצליח לעבור את אחוז החסימה בריצה עצמאית. אתמול הודיעו הוא ושקד שאין בכוונתם להתאחד עם מפלגות אחרות בימין וטענו: "זה הסיכוי היחיד של גוש הימין להגיע ל-61 מנדטים ולניצחון, נביא קולות מכחול לבן ומליברמן".

עם זאת, לבסוף התאחדו בימין החדש עם האיחוד הלאומי - וקראו לרפי פרץ להצטרף לרשימת ימין מאוחדת.

מועמדים לכנסת ה-23: נפתלי בנט, איילת שקד, מתן כהנא, רוני ססובר.