שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פרסם היום (שלישי) הודעה לציבור ובה הוא הסביר כי אין בכוונתו להיות חלק מרשימה לכנסת שתסתכן בלא לעבור את אחוז החסימה. "עוד לא מאוחר לקיים הליך דמוקרטי שיחדש את אמון הציונות הדתית במפלגה", נמסר מטעמו של יו"ר האיחוד הלאומי סמוטריץ'.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות  

"כשמדובר בגורל המדינה, לא אהיה בכל מחיר חלק מרשימה שתסתכן בלא לעבור את אחוז החסימה", הסביר השר. "אני לא מעוניין במקום או בתפקיד - דורש לאפשר לציבור להיות מעורב ולבחור את נציגיו, רק כך האמון ברשימה יחזור". 

"כפי שבוודאי שמתם לב, בשבוע וחצי האחרונים גזרתי על עצמי שתיקה", פתח סמוטריץ' את דבריו. "סברתי, ואני עדיין סבור, שהמחלוקות והמריבות מזיקות לנו ומאוד לא נכון לנהל אותן בתקשורת, בתדרוכים והאשמות הדדיות. כבר בפתח הדברים אני יכול לאכזב את מי שרוצה אחרת - הציונות הדתית לא תימחק. לא בפוליטיקה ולא בכל מקום אחר בו היא משפיעה".

רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, החדשות12)
הרב רפי פרץ וסמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, החדשות12

שר התחבורה טען כי הנציגות הפוליטית של הציונות הדתית נמצאת במשבר ובתקופת גורלית. "אני פועל מתוך מחויבות עמוקה ואכפתיות לא רק לציבור בוחריי, אלא לכל אזרחי ישראל, וגם זה - בשמכם. הלוואי והייתי יכול לתת יותר".

עוד כתב השר: "אני פונה אליכם גם היום. כשליח ציבור, שמשתדל להיות נאמן לכם. מפלגה חפצת חיים לא יכולה להיות אטומה לרחשי הלב של הציבור. הנהגה צריכה להיות קשובה לציבור. ואני אכן שומע, קורא ומקשיב לכם. אני שומע את הקולות ולא יכול שלא להתחשב בהם".

"נפגשתי בתקופה האחרונה עם מאות פעילים משתי המפלגות, רבנים ואישי ציבור כדי להגיע להסכמה שתאפשר קיום של מהלך פתוח ודמוקרטי, כדי לבקש ולקבל בחזרה את אמון הציבור- שאבד", הוסיף. "כבר בפתח מערכת הבחירות הנחתי על השולחן מספר הצעות שיאפשרו לנו להיות ראויים אמונכם ואף יפתחו את הדלת בפני מועמדים ומועמדות חדשים שירצו לקבל אמון ולהיות חלק מההנהגה. דרשתי מפקד רחב ופריימריס  אך לצערי סורבתי".

בנט ושקד, בשבוע שעבר (צילום: החדשות)
האם רשימות הציונות הדתית יתאחדו? | צילום: החדשות

"הגעתי להבנה כי אם רצוננו להמשיך ולייצג ציבור, עלינו להתאחד באופן אמיתי, ובמקביל לקבל מנדט מהציבור", אמר. בשבועיים האחרונים שמעתי ש'סמוטריץ' רוצה מקום גבוה יותר ברשימה', 'רוצה תפקיד בכיר', ועוד שמועות חסרות יסוד. בדיוק בגלל ניתוח המצב שפרסתי בפניכם, אין זה משנה בכלל מהו המקום בו אשתבץ ברשימה המאוחדת, אני או חבריי באיחוד הלאומי". 

סמוטריץ' הבהיר כי אינו מבקש להיות במקום הראשון או בכל מקום כזה או אחר. "אני אפילו לא מבקש מקום ריאלי , לא תפקיד בכיר או זוטר – כל מה שאני מבקש ודורש הוא לקבל מנדט מהציבור", הדגיש. "בכל מקום בו הציבור ירצה אותי ויחשוב שאני מתאים, שם אהיה עבורו. כך לדעתי מצופה שינהגו גם שאר המנהיגים בלי לחשוש. מנהיגות לא אמורה לברוח מלהעמיד את עצמה למבחן הציבור באמצעות דילים חשוכים ותרגילים פוליטיים. זה פשוט לא עובד".

"לצערי, בשל הסירוב, מריחת הזמן וגרירת הרגליים הגענו לנקודת זמן בה פריימריס מלאים הם כבר לא דבר מציאותי בהתחשב בסד הזמנים. אבל אם המפלגה שלנו חפצת חיים, יש לחתור כמה שיותר קרוב אל המגמה הזו", הסביר. "הצעתי לצאת אל הציבור במהלך פומבי, מוסכם ומשותף, באמצעות עריכת 'משאל גדול', סקר רחב שיבחן את עמדתם ורצונם של עשרות אלפי מצביעים פוטנציאלים שלנו, שיערך על ידי מכון סקרים מוסמך". 

מרכז תקומה, אמש (צילום: עפר חדד)
ניסיון החבירה של הרשימות בבחירות הקודמות | צילום: עפר חדד

"אפשרות נוספת, שעדיפה גם היא על המצב הקיים, היא איחוד מרכזים של המפלגות ואיחוד מלא של מנגנוני המפלגות ואז עריכת בחירות דמוקרטיות ליו"ר ולרשימה במרכז המשותף", הוסיף. "אני גם יודע שאהיה בנחיתות מספרית בבחירות כאלה מול מרכז המפלגה של הבית היהודי. אבל אנחנו לא מחפשים לעצמנו מיקומים ותפקידים, אלא אמון ואיחוד מלא. ואני לא קונה הבטחות וחתימות על איחוד עתידי. סעיפים כאלה היו בכל הסכמי הריצות המשותפות בבחירות הקודמות ולא קוימו בפועל. אין שום סיבה להניח שמי שעצר את המיזוג הזה בשנים האחרונות לא יעשה את זה גם בהמשך. אין לי שום כוונה לשקר לכם ולחתום על הסכם שאיש אינו מאמין שיקויים. מה שיקרה עכשיו, בלחץ הציבור והבחירות – יקרה. מה שיידחה - יידחה לנצח".