הצהרה מפתיעה מ"כחול לבן": דריכות במערכת הפוליטית לקראת הדיון בבג"ץ בשבוע הבא – שבו ידונו השופטים בשאלה אם נתניהו יכול להרכיב ממשלה כשהוא ניצב בפני כתבי אישום. ח"כ עפר שלח, מבכירי המפלגה, הצהיר היום (שני) כי יעדיף שמפלגתו תנצח את נתניהו בקלפי ולא בהליך המשפטי: "יהיה עדיף בהרבה אם בית המשפט לא יפסול את נתניהו להרכבת ממשלה".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עוד הצהיר שלח בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "בית המשפט יפסוק כטוב בעיניו, כיאות. אבל בעיניי יהיה עדיף בהרבה אם לא יפסול את נתניהו להרכבת ממשלה. ראש ממשלה עם כתב אישום זה פסול ציבורית, ואנחנו לא נשב איתו. אבל עדיף שהציבור יפסוק כך, ולא העליון".

עפר שלח בישיבת ועדה בכנסת (2017) (צילום:  הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90 )
ח"כ שלח, ארכיון | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90

מס' 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, נפגש הבוקר עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. בתום הפגישה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הבעתי בפניו את דאגתי העמוקה בפני המתקפה על מוסדות המדינה ושלטון החוק. דיברנו על הדרדרות השיח והסכנה הטמונה לחברה הישראלית בתקופה הזאת. הודיתי לנשיא על הפגישה החמה ועל הדאגה העמוקה שלו לאחדות העם".

מנגד, השר בצלאל סמוטריץ' התייחס לדיונים שמנדלבליט מקיים לקראת פרסום חוות דעתו. "מקווה מאוד שמערכת המשפט תמשיך בהתאבדות הקולקטיבית שלה", כתב בטוויטר. "שהיועץ יקבע בעמדתו שנתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה, שבג"ץ יקבל את העמדה הזו, ואז הימין מנצח את הבחירות האלה בהליכה. קדימה חבר'ה, תמשיכו לעזור לנו. רק עוד קצת".

נתניהו תקף: "בדמוקרטיה העם מחליט, לא אף אחד אחר"

בג"ץ קיבל אתמול את העתירה של 67 מחברי קהיליית ההייטק, האקדמיה והביטחון בישראל. קבע בג"ץ כי יש לקיים דיון בנושא "בהקדם האפשרי", והורה ליועמ"ש מנדלבליט לגבש חוות דעת בסוגיה עד 48 שעות לפני מועד הדיון, שנקבע הערב ליום שלישי הבא, 31 בדצמבר בשעה 9:00 בבוקר.

אביחי מנדלבליט בטקס חילופי פרקליט המדינה (צילום: יהונתן ולצר, TPS)
יצטרך לפרסם את עמדתו. מנדלבליט | צילום: יהונתן ולצר, TPS

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, איים אתמול והצהיר כי "אם בג"ץ יקבע באופן שערורייתי שנתניהו לא יכול להרכיב ממשלה - נעביר מיד בכנסת הבאה את פסקת ההתגברות". גם נתניהו תקף: "בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג - זה העם. לא אף אחד אחר, אחרת זה פשוט לא דמוקרטי".

הדיון בבג"ץ יתקיים בשלישי הבא, ובראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות. עוד בהרכב: המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן. ביום שישי האחרון הודיע מנדלבליט כי הוא החליט שלא לתת את חוות דעתו בנוגע להטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אדם המואשם בפלילים. הוא הוסיף שיחווה את דעתו רק אם בג"ץ ידון בהליך גם הוא - וכך אכן קרה.

ביום שישי היועמ"ש הסביר כי "העתירה בנושא מעלה סוגיות מורכבות וכבדות משקל, הנוגעות לסמכות להטיל את התפקיד להרכבת ממשלה על חבר כנסת אשר הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות הנוגעות לטוהר המידות". לדבריו, "הימנעותו של היועץ המשפטי לממשלה ממתן חוות דעת בנושא הנדון בעת הזו, אינה בלתי סבירה כנטען בעתירה, אלא משקפת כראוי את תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה ואת הנסיבות המיוחדות של הסוגיה הנדונה".