כאב ראש חדש - הח"כים בליכוד לא יקבלו מימון לבחירות? בכנסת ה-20 העבירו חברי הכנסת תיקון לחוק, שמקציב להם מימון להתמודדות בבחירות מקדימות (פריימריז) ומקנה להם יתרון על פני מועמדים חיצוניים. היום (ראשון) מתברר כי חברי הכנסת של מפלגת השלטון עשויים לא לקבל את המימון - והדבר לא תלוי רק בהם, אלא בהחלטה רשמית של המפלגה שצריכה להתקבל בלוח זמנים כמעט בלתי אפשרי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

חשב הכנסת פרסם היום את ההנחיה, שצפויה להקשות מאוד על חברי הכנסת של הליכוד - אם אכן ייאלצו להתמודד על מקומם ברשימת המפלגה לבחירות. רק ביום חמישי האחרון הורה בית הדין של הליכוד לקיים בחירות גם לרשימה, וחשב הכנסת הבהיר כי לח"כים נותר זמן מועט מאוד לבקש מהמדינה מימון לבחירות.

לפי החשב חיים אבידור, על חברי הכנסת להגיש בקשה למימון עד ל-25.12 – יום רביעי הקרוב. עם זאת, "בקשה לקבלת מענק יכולה להיעשות רק לאחר שהמפלגה תמסור הודעה על מועד הבחירות המקדימות". עוד הבהיר: "לא ניתן יהיה לקבל את המענק אם הבחירות המקדימות יתקיימו לפני יום ראשון, 12 בינואר 2020".

ההצבעה בשבוע שעבר בליכוד (צילום: עדי ברוך, דוברות הליכוד)
בחירות בליכוד, ארכיון | צילום: עדי ברוך, דוברות הליכוד

עוד כתב החשב לח"כ קרן ברק (הליכוד). כי המפלגה צריכה לפרסם את מועד הבחירות, את מספר חברי המפלגה ובעלי זכות הבחירה – ורק אז יוכלו המועמדים להגיש את הבקשה למימון.

במכתבו הרשמי החשב ציין כי המועד האחרון להגשת רשימות המועמדים הוא 15.1, ולכן הפריימריז צריכים להסתיים עד 14.1. מועמד זכאי למימון מהמדינה – למשל חבר כנסת מכהן – צריך להגיש את הבקשה 20 יום לפני הבחירות, וכתוצאה מכך נגזר לוח הזמנים הצפוף. "מכתבי זה הוא על דעת הלשכה המשפטית של הכנסת", חתם.

ביום חמישי קבע בית הדין של המפלגה כי יתקיימו גם פריימריז לקביעת רשימת המפלגה לכנסת ה-23. מועד לפריימריז טרם נקבע, אך ההערכה היא שיהיה ערעור על החלטת בית הדין, שיידרש לדון בו בהרכב מורחב. 

בהכרעתו של בית הדין נקבע: "אנחנו מחליטים ברוב דעות לקבל את העתירות באופן שנקבע בזה שהחלטת מרכז הליכוד מיום 12/12/19 שקבעה שלא יתקיימו בחירות מקדימות של מועמדי הליכוד לרשימת הליכוד בבחירות לכנסת ה-23 וכי רשימת כפי שרשימת הליכוד כפי שהוגשה ואושרה לכנסת ה-22 תהיה רשימת הליכוד גם בבחירות לכנסת ה-23, בטלה ומבוטלת". 

בית הדין הוסיף כי "ככל שלא יתבצע הליך לשינוי ו/או תיקון חוקה כמפורט לעיל, יש לקיים לאלתר בחירות מקדימות לרשימת הליכוד לכנסת ה-23, בסדר זמנים כפי שייקבע על ידי רשויות התנועה". הפריימריז לרשימת הליכוד, אם אכן יצאו לפועל, יתקיימו לאחר הבחירות לראשות הליכוד בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לח"כ גדעון סער ביום חמישי הקרוב, 26.12.