עד לרגע האחרון היו כאלו שעוד קיוו שימצא הפתרון, אך הלילה (חמישי) הפור נפל: הכנסת ה-22 פזרה את עצמה אחרי פחות מחצי שנה והספירה לאחור החלה. בעוד 82 ימים ישראל תלך לבחירות בפעם השלישית בתוך פחות משנה והשאלה הגדולה היא האם תמונת הגושים בכנסת ה-23 תשתנה ותאפשר הכרעה  או שגם בשנת 2020 יהיה מועד ב'. מהפריימריז בליכוד, דרך סגירת הרשימות ועד ההליכה לקלפיות – זה מה שמצפה לנו בחודשים הקרובים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

11.12 - הכנסת מתפזרת בפעם השלישית

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22 עברה הלילה בקריאה שנייה ושלישית, לאחר שוועדת הכנסת אישרה הליך חקיקה מהיר לפיזור הכנסת, והמסע המפרך לקראת בחירות 2020 יצא לדרך. 94 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, ללא מתנגדים. מוקדם יותר השבוע, הגיע בליכוד ובכחול לבן לסיכום באשר למועד הבחירות - שיתקיימו ב-2 במרץ.

בחירות 2020: לוח זמנים (צילום: החדשות12)
בחירות 2020: לוח זמנים | צילום: החדשות12
ח"כ לשעבר טרכטנברג במחאת החצאיות (צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות)
בפעם השלישית - הכנסת מפזרת את עצמה | צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות

אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעות החוק לפיזור הכנסת ואת התאריך לבחירות לכנסת ה-23. בחוק לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות תמכו 91 ח"כים ללא מתנגדים. הצעת החוק להקדמת הבחירות הבאות עברה ברוב של 93 תומכים מול שבעה מתנגדים.

26.12 – נתניהו נגד סער: מי יהיה יו"ר הליכוד הבא?

לראשונה זה חמש שנים יקבלו מתפקדי הליכוד הזדמנות נוספת לבחור את מנהיג המפלגה. מול יו"ר המפלגה המכהן, ראש הממשלה נתניהו, יתמודד ח"כ גדעון סער, יריבו הגדול ביותר בליכוד, שהיה הראשון להודיע כי הוא מוכן להתמודד לראשות המפלגה. אמש סיכמו נתניהו וסער שהבחירות לראשות הליכוד יתקיימו כבר ביום חמישי ב-26 בדצמבר – בעוד שבועיים בדיוק.

גדעון סער ובנימין נתניהו (עיבוד: הדס פרוש, מארק ישראל סלם, פלאש/90 )
הקרב על ראשות הליכוד. נתניהו וסער | עיבוד: הדס פרוש, מארק ישראל סלם, פלאש/90

בעוד שלפני הבחירות לכנסת ה-21 קיימה תנועת הליכוד בחירות מקדימות לרשימה, הפעם האחרונה שבה נערכה התמודדות על ראשות הסיעה בקרב כלל המתפקדים הייתה בדצמבר 2014, כמה חודשים לפני בחירות 2015, אז התמודדו ראש הממשלה נתניהו ומי שהיום מכהן כשגריר ישראל באו"ם, דני דנון. נתניהו הביס אז את דנון עם 85% תמיכה. כשנה וחצי לאחר מכן הקדים נתניהו את הפריימריז לראשות הליכוד משיקולים פוליטיים אבל בשל העובדה שאף אחד לא התמודד מולו, הם בוטלו וכהונתו הוארכה באופן אוטומטי.

14/15.1 – סוגרים רשימות                 

באמצע חודש ינואר יגיעו נציגי המפלגות השונות לוועדת הבחירות המרכזית ויגישו את רשימות מועמדיהן בבחירות לכנסת ה-23. מרתון הגשת הרשימות יתנהל בפני יו"ר הוועדה הטרי, השופט ניל הנדל. כמדי בחירות, נציגי המפלגות הקטנות והחדשות המבקשות להתמודד צפויות להתייצב ראשונות בשערי הכנסת כדי להבטיח לעצמן את אחת האותיות הפנויות. עם סגירת הרשימות נדע כולנו כמה רשימות ירוצו בבחירות, האם יהיו איחודים מפתיעים וכיצד יראה הרכב כל רשימה.

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
סוגרים רשימות | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

2.3 – יום הבוחר

כמעט שנה אחרי בחירות 2019 מועד א' ולראשונה בתולדות המדינה, ילכו אזרחי ישראל לקלפיות בפעם השלישית על מנת לממש את זכותם הדמוקרטית. בשעה 07:00 בבוקר ייפתחו הקלפיות ברחבי הארץ ועד לשעה 22:00 יוכלו מיליוני בעלי זכות הבחירה לבחור מבין הרשימות שרצות לכנסת.

אותיות ומשמעויות - בחירות והצבעה (צילום: בני דויטש, מאקו, חדשות)
שוב הולכים לקלפי | צילום: בני דויטש, מאקו, חדשות

נתון מרכזי בבחירות הללו יהיה אחוז ההצבעה, כשאחוז גבוה ישרת את המפלגות הגדולות ועלול להוריד את המפלגות הקטנות אל מתחת לאחוז החסימה. כזכור, אחוז ההצבעה בבחירות ספטמבר 2019 עמד על 69.4% - גבוה יותר באחוז משיעור ההצבעה בבחירות שהתקיימו באפריל של אותה השנה.