התנאי החדש של הימין החדש: 70 יום לבחירות 2020, המפלגה בראשות בנט ושקד מסמנת יעד חדש. בדיונים סגורים בקמפיין של "הימין החדש" מגבשים בימים האחרונים את הדרישה הראשונה למו"מ הקואליציוני שייערך אחרי הבחירות – כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לחדשות 12 נודע כי נפתלי בנט ואיילת שקד נערכים כבר עכשיו לבקש את תיק הדתות - ולמסור אותו לידי גורם מחוץ למפלגה. מטרת המהלך: היא להחזיר את ענייני הדת לידי הציונות הדתית. במוקד הדרישה עומד הרצון למנות רב ראשי ציוני. לאחר הפרסום במהדורה המרכזית כתב בנט בטוויטר: "נחזיר את תיק הדתות לידי הציונות הדתית".

 

 

תיק הדתות, שנמצא בידי ש"ס כיום ובאופן מסורתי מוחזק ברוב השנים על ידי המפלגות החרדיות, לא נחשב לתיק בכיר במיוחד אולם הוא מרכז בידיו השפעה משמעותית על אחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בישראל – דת ומדינה.

סיאוב וביורוקרטיה במערך הכשרות (צילום: יעקב נחום, פלאש 90)
הדרישה תוביל לשינויים במערך הכשרות? | צילום: יעקב נחום, פלאש 90

בסביבת בנט ושקד מסבירים שהכוונה מאחורי המהלך היא ליישם מדיניות של יהדות מקרבת, ברוח "הימין החדש", במטרה לשנות את היחס של הציבור הישראלי כלפי הרבנות. "המטרה היא שהציונות הדתית תהיה הפנים של הרבנות ומוסדות הדת בישראל. לבוא ממקום מקרב של פתרונות והסכמות, לא כפייה", אומרים בנט ושקד בשיחות סגורות.

השניים מדברים על מספר מהלכים בהקשר של שינוי המדיניות: מינוי רב ראשי ציוני, רפורמה במערך הכשרות, מינוי רבני ערים מהציונות הדתית, קידום דיינים מהמגזר, גיור מאיר פנים על ידי רבני ערים ועוד. 

בכל הנוגע למינוי שר דתות, הכיוון של בנט ושקד הוא להביא לתפקיד גורם חוץ פוליטי - בדומה למינוי של יעקב נאמן ז"ל במשרד המשפטים ב-1996 וב-2009. ייתכן שהתפקיד יימסר לידי אחד מאנשי ארגון רבני צהר. "אנחנו הפקרנו את הזירה לחרדים, רב ראשי מהציונות הדתית יוסיף לאחדות בעם", מסבירים שם.

בנט כבר היה השר לשירותי דת בקדנציה הראשונה שלו, במקביל לתיקי הכלכלה והתפוצות, אבל לתחושתו הוא לא מיצה את יכולת ההשפעה, למשל בסוגיית מינוי רב ראשי שיהיה מהציונות הדתית ולא חרדי. הדרישה החדשה מתחברת לקו האסטרטגי המרכזי של בנט ושקד - להביא מנדטים של אנשים שהם בעד יהדות ומסורת אבל מתנגדים לכפייה.