אחרי יותר מחצי מאה: טקס האוסקר יעבור ליוטיוב
השינויים בהרגלי הצריכה והצניחה ברייטינג בטלוויזיה המסורתית בארה"ב לא פוסחים על הלילה הכי חשוב בהוליווד • פלטפורמת הווידאו המובילה בעולם חתמה על הסכם בלעדי ורב-שנתי לשידור הטקס, השטיח האדום והכרזת המועמדים החל מ-2029


טקס האוסקר מצא בית חדש ויעבור לשידור ביוטיוב החל משנת 2029 כחלק מהסכם חדש ורב-שנתי עם הפלטפורמה. החל מעוד ארבע שנים, האתר ששינה את הרגלי צריכת תוכני הווידאו בעולם יחזיק בזכויות השידור הבלעדיות ללילה הגדול והכי חשוב בהוליווד - כולל הטקס עצמו, השטיח האדום, הכרזת המועמדים, תכנים מאחורי הקלעים, טקס פרסי אוסקר על מפעל חיים, ועוד. ההסכם ייושם עד שנת 2033 לפחות.
"אנחנו נרגשים להיכנס לשותפות גלובלית רבת פנים עם יוטיוב, שתהפוך לבית העתידי של האוסקר ושל פעילות האקדמיה לאורך כל השנה", הודיעו מנכ"ל האקדמיה האמריקנית לקולנוע ביל קריימר ונשיאת האקדמיה לינט הוול טיילור בהצהרה משותפת. “האקדמיה היא גוף בין-לאומי, והשותפות הזו תאפשר לנו להרחיב את הנגישות לפעילות האקדמיה לקהל העולמי הרחב ביותר ככל הניתן. זה מהלך שייטיב עם חברי האקדמיה ועם קהילת הקולנוע כולה". ניל מוהאן, מנכ"ל יוטיוב, מקווה שהשותפות "תעורר השראה בדור חדש של יוצרים וחובבי קולנוע, תוך שמירה על המורשת המפוארת של האוסקר".
יוטיוב שברה השנה שיאי צפייה בארצות הברית ונשארה שירות הסטרימינג הטלוויזיוני הנצפה ביותר, זאת בזמן שרשתות הטלוויזיה המסורתיות מתקשות להתחרות בה. בספטמבר אירחה הפלטפורמה בפעם הראשונה משחק של NFL (ליגת הפוטבול הלאומית) בשידור חי, שמשך יותר מ-17 מיליון צופים. לפי "הוליווד ריפורטר", אנליסטים מעריכים ש-YouTube TV תהפוך כבר בשנה הקרובה לשירות הטלוויזיה בתשלום הגדול ביותר בארה"ב, כשבאפריל האחרון היו לה כבר יותר מ-9 מיליון מנויים.

זה יהיה סופה של תקופה ארוכה מאוד עבור רשת ABC של דיסני, שבה משודר הטקס היוקרתי בתעשיית הקולנוע במשך כ-50 שנה. "ABC הייתה הבית הגאה של האוסקר במשך יותר מחצי מאה", מסר דובר הרשת. "אנחנו מצפים לשלושת הטקסים הבאים, כולל חגיגות המאה ב-2028, ומאחלים לאקדמיה בהצלחה בהמשך".
ככל שחלפו השנים, גם הצניחה ברייטינג באה לידי ביטוי. לשם השוואה, באוסקר האחרון, שבו הסרט "אנורה" של שון בייקר הוכרז כזוכה הגדול, צפו קרוב ל-20 מיליון אמריקנים. ב-1998, השנה שבה נרשם טקס האוסקר הנצפה ביותר בהיסטוריה (וגם השנה שבה "טיטאניק" גרף את מרבית הפרסים) צפו יותר מ-57 מיליון אמריקנים בשידור.
הצניחה הממושכת ברייטינג האוסקר לאורך השנים (מקור: הוליווד ריפורטר):

לפי דיווח במגזין "וראייטי", גם נטפליקס וגם אולפני NBCUniversal היו בין השחקנים הנוספים שהתעניינו ברכישת הזכויות על שידורי האוסקר. נפילת כוחה של הטלוויזיה המסורתית והשינויים המהותיים בהרגלי הצריכה סומנו כבר ב-2023, כאשר חלוצת הסטרימינג נטפליקס רכשה את זכויות השידור של טקס פרסי גילדת שחקני המסך (SAG), ששינה לפני כחודש את שמו ל"פרסי השחקן" (The Actor Awards), והעבירה גם אותם משידור טלוויזיוני לסטרימינג.
בעוד לא ידוע כמה יוטיוב הציעה עבור התענוג, דיסני שילמה כ-100 מיליון דולר בשנה עבור זכויות השידור על האוסקר, ובשנה שעברה גם שידרה לראשונה את הטקס אונליין באמצעות שירות הסטרימינג "הולו" שבבעלותה. המעבר הדיגיטלי ליוטיוב צפוי להיתקל בביקורת ובצקצקנים בקרב התעשייה, ועיתונאי הבידור מת'יו בלוני כבר כתב מוקדם יותר היום ב-X: "התמוטטות של חברי האקדמיה בעוד 5... 4... 3...".

טקס האוסקר נערך מדי מרץ ויכלול השנה לראשונה פרס גם בקטגוריית הליהוק. השבוע חשפה האקדמיה את רשימת המתמודדים המקוצרת ("שורטליסט") ב-12 קטגוריות, ממנה יוכרזו בחודש הבא המועמדים הסופיים. הסרט הישראלי "הים", שזכה בפרס אופיר, נותר מחוץ לאוסקר, אך במקביל שני סרטים של יוצרים ישראלים, "כתם קצבים" של מאיר לוינסון-בלונט ו-Children No More: Were and are Gone של הילה מדליה, עלו לשלב הבא בתחרות בקטגוריות הסרט העלילתי הקצר והסרט התיעודי הקצר (בהתאמה).
בקטגוריות המרכזיות, סרטים מובילים כמו "חוטאים", "קרב רודף קרב" ו"המנט" נחשבים לפיינליסטים בולטים בקרב המבקרים והמגזינים. בשנים האחרונות פועלת האקדמיה למדעים ואומנויות הקולנוע בלוס אנג'לס, זו שחבריה מצביעים בתחרות האוסקר, לגיוון גוף המצביעים שלה, כאשר כיום 21% מהם מגיעים מחוץ לארצות הברית.
