האזהרה החמורה של נשיא התאחדות התעשיינים נגד חוק השידורים
ד"ר רון תומר התריע כי הרפורמה של קרעי "מציבה סימני שאלה כבדים באשר ליכולת של השוק להמשיך לפעול באופן יציב, תחרותי ומבוסס ודאות עסקית" • הוא פנה במכתב ליו"ר הכנסת אוחנה ויו"ר הקואליציה כץ ודרש את התערבותם בתהליך החקיקתי, שמתקדם תוך התעלמות מעמדת היועמ"שית


פרסום ראשון: נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר פנה הבוקר (רביעי) ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה וליו"ר הקואליציה אופיר כץ בדרישה שיתערבו בתהליך החקיקתי של חוק השידורים, וזאת על מנת להבטיח שהדבר ייעשה באופן שקול, מקצועי ואחראי.
הצעת חוק השידורים שהגיש שר התקשורת שלמה קרעי אושרה לפני שבועיים בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, תוך התעלמות מעמדות גורמי המקצוע והיועמ"שית שהתריעה מפני סכנה לתקשורת החופשית בישראל. מדובר בחוק מורכב וארוך בן 109 עמודים, אשר מבטל בין היתר את ההפרדה המבנית החשובה בין גופי החדשות לבעלי הערוצים, ומקנה לממשלה את האחיזה בשיטת מדידת הרייטינג. כמי שעומד בראש הארגון היציג של מגזרי התעשייה בישראל, הביע תומר את החשש הכבד מהסמכויות הנרחבות המוצעות בחוק, הכוללות קנסות עתק שעלולים למוטט ערוצים והתערבות רגולטורית חריגה, המציבים סימני שאלה כבדים באשר ליכולת של השוק להמשיך לפעול באופן יציב, תחרותי ומבוסס ודאות עסקית.
"הרפורמה הנוכחית חוטאת למטרה שלשמה היא נועדה ומייצרת רגולציה במקום תחרות", כתב תומר. "היא מקדמת בירוקרטיה על פני יעילות, ובעיקר יוצרת מנגנון מסורבל וארכאי, אשר מנוגד לשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בימים אלה ממש". הוא גם ציין כי "הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת חרף התנגדותם של גורמי המקצוע בממשלה".

תומר ציין כי ההצעה כוללת שורה של מרכיבים בעייתיים במיוחד בכל הנוגע ליחסים שבין הרגולטור למגזר העסקי. בין היתר, סמכויות כלכליות רחבות היקף שאינן מוגדרות באופן מספק, התערבות בהסכמים מסחריים, סמכויות חופפות מול רשות התחרות, והטלת עיצומים כספיים חריגים בהיקפם, שכמעט אינם מוכרים בשווקים אחרים בישראל ובעולם.
בכל הנוגע לשוק הפרסום וכוונת הממשלה להשתלט על מדידת הרייטינג, המתקיימת כיום בשוק עצמאי ומוסכם בין הערוצים והמפרסמים, כתב תומר כי "כל ניסיון לשנות את שיטות מדידת אחוזי צפייה וערבוב מנגנונים שאינם אמינים הם פגיעה בגמישות המסחרית שעלולה להשפיע לא רק על החברות עצמן, אלא גם על מגוון השירותים שהן קונות, ועל חוסנו של שוק התקשורת כולו. החברות המפרסמות שאנו מייצגים הן אלו שצריכות להביע אמון בדרך מדידת נתוני צפייה, שכן הן משלמות עבור מידע זה הון משמעותי וחובה עליהן להיות בטוחות שהוא מדויק ובלתי תלוי".
לפי תומר, על כל ניסיון לייצר מדד חלופי להיעשות בהידברות ובשיתוף פעולה עם המפרסמים, גופי השידור ובעלי העניין, אחרת המהלך ידון לכישלון ורק ייצר בלבול בשוק ללא כל תועלת. עוד הוא הדגיש כי כל ניסיון לכפות שיטות מדידה ממשלתיות שלא מקובלות על המפרסמים, לא יקבלו את אמון השטח.