"באיזשהו שלב בחיים הבנתי שלא אהיה הפרפורמר שעמד עם מטאטא ושר שירים"
ביום שישי הקרוב ייצא לדרך בתל אביב פסטיבל המוזיקה V-Sounds שאותו ליאור מילר יזם ומנהל אומנותית. בריאיון ל-N12 מספר מי שהיה פנים מוכרות בכל בית בישראל: "הבנתי שלהיות שחקן זה פחות אני. המוזיקה בערה בי". בפסטיבל ישתתפו בין היתר יסמין מועלם, עברי לידר ומרגי: "הרעיון הוא להנגיש בחינם את המוזיקה לקהל". על טונה, שאותו הוא מנהל בשנים האחרונות, אומר מילר: "דה בסט"


ריאיון עם ליאור מילר הוא מאורע נדיר. מי שהפך לשם מוכר בישראל בתחילת שנות ה-90 כדוגמן ושחקן, כבר שנים עובד בתחום המוזיקה ומשמש כדי-ג'יי, משחרר מוזיקה אלקטרונית משלו וגם מנהל את את אחד האומנים הכי מצליחים בישראל, טונה (איתי זבולון). לצד אלה, הוא יזם ומנהל אומנותית את פסטיבל המוזיקה V-Sounds שייצא לדרך ביום שישי הקרוב בתל אביב זו השנה השמינית.
בפסטיבל משתתפים השנה בין היתר יסמין מועלם, מרגי, נועם קלינשטיין, עברי לידר ותומר מייזנר, עלמה גוב, דודא שמארח את ליעד מאיר, הזאבות, נופיה, שי המבר וגם אומן אהוב מאוד שיגיע בהפתעה. "תמיד היה לי חלום שאפשר יהיה לראות הרבה מאוד מוזיקה טובה במרחק של הליכה רגלית, בכמה לוקיישנים שקרובים אחד לשני", הוא אומר בריאיון ל-N12. "להנגיש לקהל דברים מוכרים וגם אומנים שהם בתחילת הדרך. התחלנו את הפסטיבל ב-2016. יחד עם שיתוף הפעולה עם חברת Volvo הבאתי את הרעיון הזה ומאז אנחנו עושים את זה ביחד".

"בכל שנה מגיעים המון אנשים ועומדים בתור יפה ומתנהגים כמו שצריך", הוא צוחק ומסביר שזה לא מובן מאליו. "אני חושב שכבר כמעט 70 אחוז מהאומנים בארץ היו בפסטיבל. אנחנו מאוד משתדלים לא להביא אומנים שכבר היו, אני חושב שבעוד שנה-שנתיים כבר נצטרך למחזר. אני מקווה שאולי יקומו אומנים צעירים ככה שנוכל לשמור על הכלל הזה".

כשהוא נשאל איך ניגשים לבנות ליין אפ בימינו, הוא משיב: "קודם כל חשוב לי שהמוזיקה תהיה טובה ושלאומן שעומד מאחורי המוזיקה תהיה אמירה. שאנשים יסתקרנו לבוא לשמוע את זה". ההופעות יתקיימו בין היתר באברהם הוסטל, בכולי עלמא, באומן 17, בקפה אירופה ובאברקסס.
"חלק מהאומנים מופיעים בלוקיישנים שהם לא היו מופיעים בהם לולא הפסטיבל. כל הרעיון הוא להנגיש את המוזיקה לקהל שלא יכול לבוא לשלם כרטיס ולראות הופעה", הוא מסביר. "זה שישי בצוהריים, זה יכול להיות יום כיף למשפחות. בכל פעם אנחנו מנסים להביא איזה טוויסט בעלילה. אלה היסודות שלנו. השנה יש גם פורמט של לילה. יהיו דיג'ייז ב'שלטר' למשל, גם הבן שלי מנגן שם, גם אני מנגן".
בפרספקטיבה שמגיעה אחרי שנתיים של מלחמה, אומר מילר בן ה-53 על עולם המוזיקה הישראלי: "אנשים מצאו מפלט בללכת לשמוע הופעה. יש מחקרים שמוכיחים שללכת להופעות זה דבר שהוא חשוב לנפש, זה מביא אנרגיה. איך שלא הופכים את זה. מה שכן נפגע זה השוק הבין-לאומי, שאני חושש שלא נראה אותו בזמן הקרוב בישראל, לצערי הרב".
מה הביא אותך להתעסק במאחורי הקלעים של המוזיקה?
"זה תהליך ארוך. אני אוהב מוזיקה. הייתי ישן עם טרנזיסטור ליד האוזן. לא היה ספוטיפיי - את כל השירים שאהבת יכולת לשמוע רק ברדיו. היינו מקליטים אותם ועורכים קסטות. אחר כך הייתי אספן תקליטים מאוד גדול ומוזיקה זה כמו אוויר לנשימה מבחינתי. אם אתה רוצה להרוג אותי - קח לי את המוזיקה.
"באיזשהו שלב בחיים הבנתי שאני לא אהיה הפרפורמר שעמד עם מטאטא ושר שירים. יש לי אוזן טובה. הבנתי שאוכל להתעסק בזה בצורות אחרות. הבנתי שכל הסיפור של להיות שחקן זה פחות אני. אני יכול לעשות את זה. אבל זה בער בי, המוזיקה בערה. התחלתי לנגן. הפכתי להיות די-ג'יי. התחלתי לעשות מוזיקה.
"אחרי שיעל (אבקסיס - נ"כ) ואני נפרדנו חתכתי לצפון לשנה. שם החלטתי שאני רוצה להקים חברת תקליטים. עשיתי פסטיבל מוזיקה בבת ים יחד ומאז זה התגלגל לעוד כל מיני הזדמנויות שקשורות למוזיקה, כמו הפסטיבל הזה שמתפתח והולך ומשתבח בכל שנה".
אתה מתגעגע לבמה?
"לא. לא. לא", הוא מבהיר. "אני עושה מדי פעם תפקיד במשהו שמעניין אותי. זה מרגש אותי, אבל מעבר לזה - אני לא רוצה להיות שם. עשיתי תפקיד בסרט החדש של אבי נשר שאמור לצאת לדעתי בשנה הבאה. יש כל מיני פניות אבל זה זה דורש הרבה אנרגיה שאני מעדיף לתעל לדברים אחרים. אני עושה מוזיקה".

לסיום, מילה על טונה?
"דה בסט".
פסטיבל V-Sounds יתקיים ב-28.11.2025 בתל אביב. הכניסה חינם. לכל הפרטים