אריאל ברונז שובת רעב במחאה על קיצוץ תקציב התיאטרון: "מתקרבים בצעדי ענק לפשיזם"
אחרי קיצוץ של 30% בתקציב משרד התרבות - קבוצות התיאטרון העצמאיות ובהן תיאטרון קליפה, עומדות בפני סכנת סגירה • במחאה, הודיע האומן והשחקן אריאל ברונז ("כן") כי פתח בשביתת רעב • מייסדת התיאטרון: "בהלם שנמצאה דרך חוקית לעשות את זה" • משרד התרבות: "השנה הצטרפו קבוצות תיאטרון חדשות למעגל התמיכה, בין היתר קבוצות העונות על הגדרת 'פריפריה'"


קבוצות התיאטרון, ובראשן תיאטרון קליפה, מזהירות מפני סגירה בעקבות קיצוץ של 30% בתקצוב משרד התרבות והספורט. "זהו גזר דין של קריסה כלכלי מיידית עבור גופים המובילים את העשייה האלטרנטיבית בארץ", הן מכריזות.
השחקן והאומן אריאל ברונז, המשמש כבמאי הבית של "קליפה" הודיע היום (שלישי) בשביתת רעב כמחאה על מה שהוא מכנה צעד "בעל אלמנט של רדיפה פוליטית". "אני פותח בשביתת רעב", כתב ברונז בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות. "לא כמחווה, לא כסמל, אלא כמשה אחרון של נוכחות. תיאטרון קליפה הולך ונסגר. איש אחד, ממקום חשוך אחד, ממלא מקום אחד, ביום אחד קם ונגס בגסות. הוא חרץ: אין עוד מקום להטלת ספק, אין מקום לביקורת, אין מקום למחשבה חתרנית, אין מקום לשום רעיון שלא מתיישב תחת קורת הגג הלאומית".

בשיחה עם N12 אומר ברונז: "זו גזירה של משרד התרבות שבה למעשה נחתך שליש מהתקציב של הקבוצה. במשרד התרבות מסבירים כי הקיצוץ נגרם בשל הצטרפות של קבוצות תיאטרון חדשות למעגל התמיכה. "זה מה שהם אומרים כדי לנקות ידיים", הוא טוען. "בפועל יש דירוג שלפיו מחולק התקציב ובתוכו יש קריטריונים של ייחודיות. הם יכולים, על פי מדדים מסויימים, לשלול ייחודיות מקבוצה ובכך לשלול חלק משמעותי מהתקציב שלה. הם ניצלו פרצה כדי להצליח להעביר את המהלך".
"כל הקבוצה די בהלם. אנחנו מנסים לגייס כוחות בעצמנו, אנשים שמים חמישים שקל בביט בשביל הקבוצה, כדי להצליח לשרוד", הוא מספר. על הנסיבות, ממשיך ברונז: "אני לא יכול לחשוב שאין בזה אלמנט של רדיפה פוליטית. זה מריח ממש לא טוב. תיאטרון קליפה נחשב לחתרני וביקורתי. כזה שלא מתפשר על האמירה האומנותית והביקורתית שיכולה להיות לא נעימה לאנשים שנמצאים בקרב מקבלי ההחלטות. יש הרבה רצון להשתיק וליישר קו עם הרוח הלאומית".
"זאת הדרך של הממשלה לומר - אתם, הגופם האלטרנטיביים, תשלמו ראשונים"
עידית הרמן, מייסדת התיאטרון, מצטרפת לטענות והחששות: "אני בחובות. קיצוץ כזה שם אותנו במצב של סגירה. אין לי דרך לפעול". היא מגוללת: "זה נחת עלינו בשלבים. תחילה פורסם מודל התמיכה החדש והזדעזענו לראות שרובנו ירדנו באחוזים רבים. ערערנו. הערעורים התקבלו כקבילים אבל אז דאגו במשרד לדרג אותנו נמוך יותר".
לטענת עידית, "זאת הדרך של הממשלה לומר - אתם, הגופים האלטרנטיביים, תשלמו ראשונים. אני לא מופתעת מהמהלך, אבל כן בהלם מזה שהם מצאו דרך חוקית לעשות את זה. אנחנו גוף ותיק, זה גוף שאמורה להיות לו הגנה כלשהי".
"אם אני משווה בין תרבות לרפואה, תארי לך שהיו מקצצים את המחקרים הכי פורצי דרך בתחום הזה ומתעדפים שיווק תרופות מרשם שגורפות הון. תחרות התרבות הוא שאר רוח. זו הסיבה שבגללה פחות או יותר אנחנו קמים בבוקר. זו לא מגמה שנראית רק בישראל. זו מגמה כלל עולמית שקשורה בשינוי של המשטרים והכלכלה", היא מסכמת.
"מתקרבים בצעדי ענק לפשיזם"
בעוד כשבועיים יתקיים טקס פרסי הקולנוע האלטרנטיבי לפרסי אופיר. על כך אומר ברונז, שמככב בימים אלה בסרט "כן" של הבמאי נדב לפיד, סרט שהוקרן בפסטביל קאן וזכה לתשבוחות. "מחלקים בטקס פרסי עתק. זה ההמשך של ההלאמה, של הניסיון להפוך את המקום להומוגוני, אחיד, בצורה פושעת. אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לפשיזם. אני לא רואה שום דרך לפעול חוץ מאקטים מוחלטים ומלאים נגד השלטון. כמה שנראה לאנשים רחוק, זה ממש מעבר לפינה שלנו".
בספטמבר האחרון נעצר ברונז לפנות בוקר ונחקר בלהב 433 בגין חשד להסתה למעשה טרור בגלל שיר שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו. "ניסו לסתום לי את הפה. עצרו אותי וגרמו לי להרבה נזק נפשי. האם הם הצליחו להפחיד אותי? כן. בטח שהפחידו אותי. זה היה סופר מפחיד. באים אליך הביתה באמצע להילה עם אקדחים, לוקחים אותך בלי שאתה יודע לאן. זה מפחיד, אבל זה מה שאני עושה. אני לא מתכוון להתחיל ללמוד מקצוע חדש, אני לא מתכוון לעשות רילוקיישן. אני מתכוון להיאבק על הזכויות שלנו".
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "השנה הצטרפו קבוצות תיאטרון חדשות למעגל התמיכה, בהתאם להחלטות ועדות המקצוע של המשרד. בין היתר קבוצות תיאטרון העונות על הגדרת 'פריפריה' וכן קבוצות שמעולם לא נתמכו בעבר, כפועל יוצא מכך, התקציב הקיים מחולק כעת בין מספר גדול יותר של גופים. משרד התרבות והספורט ימשיך להרחיב ולתמוך במגוון רחב יותר של גופי תרבות. כבכל שנה נבחן את האפשרויות העומדות בפנינו, במטרה למצוא דרכים על מנת לסייע בשמירה על חוסנם של הגופים ושמירת פעילותם".
