ענקית המוזיקה יוניברסל, חברת התקליטים שבבעלותה מוזיקה של שורת אומנים בין-לאומיים ובהם "הביטלס", טיילור סוויפט, להקת U2, אדל, דרייק ואריאנה גרנדה, קיימה היום (חמישי) את הבטחתה והסירה מטיקטוק את כל קטלוג השירים שבבעלותה. זאת לאחר שלא הושג הסכם חדש עם החברה הסינית הנוגע בין היתר לתשלומים עבור השימוש בשירים שבבעלות יוניברסל באפליקציה.

וכך, החל מהבוקר, נדמו סרטונים רבים ברשת החברתית שבהם נשמעו ברקע שירים של אומני יוניברסל. טיקטוק אישרה כי אנשיה הסירו את המוזיקה המדוברת מהאפליקציה, וכעת לא ניתן למצוא שירים של אומני הלייבל בספריית המוזיקה של טיקטוק. גם סרטונים קיימים שבהם השתמשו במוזיקה של זמרים אלו נדמו. פרט לכך, שירים מבית היוצר של יוניברסל עצמה אינם זמינים למשתמשים.

לדוגמה, סרטון שהעלתה קיילי ג'נר בספטמבר, שאליו צירפה את השיר Cherry של לנה דל ריי (שחתומה ביוניברסל) היה ללא שמע ולצידו הכיתוב "שמע זה לא זמין". סרטונים אחרים נשאו הערות דומות, בהן "הסאונד הוסר עקב מגבלות זכויות יוצרים". כאשר נכנסים לחשבונות הטיקטוק המאומתים של סוויפט וגרנדה, שאמורה להוציא אלבום חדש בחודש הבא, הכרטיסיות שבדרך כלל מציגות עשרות שירים שמשתמשים יכולים להוסיף לסרטונים שלהם - התרוקנו לחלוטין או צומצמו לחופן של קטעים מוזיקליים קצרים. לפי שעה, לא ברור כמה שירים הוסרו מהאפליקציה וכמה סרטונים עוד יושפעו מהשינוי.

טיקטוק (צילום: 123RF‏)
טיקטוק | צילום: 123RF‏

תוקפו של ההסכם הקודם בין הצדדים פג והמשא ומתן לחידושו תחת דרישות מסוימות כשל. יום לפני שהחוזה עם טיקטוק הגיע לסיומו, יוניברסל - הגדולה מבין שלוש חברות התקליטים המובילות (לצידה בשוק המוזיקה העולמי: וורנר מיוזיק וסוני מיוזיק) - פרסמה מכתב פתוח ובו היא מאשימה את המדיה החברתית בהצעה "לא מספקת" עבור תשלום על המוזיקה. יתרה מזאת, אנשי חברת המוזיקה מתחו ביקורת על האפליקציה הפופולרית שמאפשרת להשמיע בה הקלטות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. לטענת יוניברסל, הדבר פגע במאגר התמלוגים להם ראויים יוצרים ומוזיקאים אנושיים.

טיקטוק, מנגד, שבה המשתמשים מעלים קטעי וידאו קצרים, לרוב עם מוזיקה ברקע, היא זירת קידום מכירות חיונית בתעשיית המוזיקה של ימינו ומספקת חשיפה, גם בארץ, ללא מעט אומנים בתחילת דרכם. קטע ויראלי בטיקטוק שנשען על כמה צלילים יכול להפוך שיר ללהיט או להחיות קלאסיקה בת עשרות שנים, כפי שקרה ב-2020 עם השיר Dreams של להקת פליטווד מק משנת 1977. הסכסוך הכספי בין יוניברסל לטיקטוק הוא הביטוי האחרון של משבר שחזר על עצמו בעולם המדיה שוב ושוב בשני העשורים האחרונים, אשר מביא את החידושים של חברות הטכנולוגיה אל מול דרישות תעשיית המוזיקה לשליטה בחומרים ותמורה.

בתגובה ליוניברסל, טיקטוק האשימה את חברת המוזיקה בכך שהיא מעמידה את "תאוות הבצע שלה מעל האינטרסים של הזמרים וכותבי השירים שלהם". עוד היא הוסיפה כי יוניברסל "בחרה לסגת מהתמיכה העוצמתית של פלטפורמה עם יותר ממיליארד משתמשים המשמשת ככלי לקידום מכירות וחשיפה בחינם עבור כישרונות".