העיתונאי והיוצר הישראלי יובל אברהם, שזכה יחד עם שותפו הפלסטיני באסל אדרה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע של ברלין, האשים את ישראל על הבמה באפרטהייד וקרא לסיים את הכיבוש. דבריו עוררו מהומה ברשת, ואמש (ראשון) אברהם טען כי הוא מקבל איומים על חייו. עם זאת, הוא מוסיף: "עומד מאחורי כל מילה".

במעמד קבלת הפרס על הסרט No Other Land ("אין ארץ אחרת") אמר יובל: "באסל ואני עומדים כאן מולכם, שנינו באותו הגיל, אני ישראלי, באסל פלסטיני. עוד יומיים נחזור לארץ שבה אנחנו לא שווים. אני חי תחת דין אזרחי ובאסל תחת דין צבאי. אנחנו חיים 30 דקות אחד מהשני, אבל לי יש זכות בחירה ולבאסל אין. אני חופשי לנוע איפה שאני רוצה, ובאסל - כמו מיליוני פלסטינים אחרים - כלוא בגדה המערבית הכבושה. הסיטואציה הזו של אפרטהייד בינינו, אי-השוויון הזה, חייבים להסתיים".

הנאום המשותף על במת ה"ברלינאלה", פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בבירת גרמניה, עורר סערה בארץ. יובל טען בפוסט ב-X כי הוא מקבל איומים על חייו: "הסרט שלנו 'אין ארץ אחרת', על הגירוש האכזרי של מסאפר יטא הכבוש, זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בברלין. ערוץ 11 הישראלי שידר את הקטע הזה, בן 30 שניות מהנאום שלי, וכינה אותו 'אנטישמי' - ומאז אני מקבל איומי מוות. אני עומד מאחורי כל מילה".

באסל אדרה, יובל אברהם (צילום: רויטרס)
יוצרי הסרט "אין ארץ אחרת", באסל אדרה ויובל אברהם | צילום: רויטרס

עוד במהלך הנאום, השניים קראו ל"אנשים החזקים בחדר הזה" להתייצב למען הפסקת אש בעזה ולסיום הכיבוש הישראלי בגדה המערבית. לכל הפחות, כך לדברי באסל, על גרמניה להשעות אספקת נשק לישראל - בקריאה שזכתה לקול תשואות הקהל: "אנחנו חוגגים כאן את הפרס אבל עבורי קשה לחגוג כשעשרות אלפי פלסטינים נשחטים ונטבחים בידי ישראל בעזה. הקהילה שלי במסאפר יטא נמחקת בגלל הבולדוזרים הישראליים. משום שאני בברלין, אני מבקש מגרמניה לכבד את קריאתה של העצרת הכללית של האו"ם להפסקת אש מיידית בעזה ולעצור את אספקת הנשק לישראל". יחד עם זאת, לא נרשם כל אזכור או התייחסות לטבח 7 באוקטובר או ל-134 החטופים שעדיין מוחזקים ברצועה.

הסרט הזוכה הוא פרי יצירתו של קולקטיב פלסטיני-ישראלי הכולל את אדרה, אברהם, חמדאן בלאל ורחל שור. הדוקו מתאר את יחסיהם ומאבקם של באסל ויובל נגד פסיקת בג"ץ שבגינה גורשו תושביהם של קבוצת כפרים פלסטיניים הפזורים באזור מסאפר יטא שבדרום הר חברון, וזאת לטובת שטח אש ואימונים של צה"ל.

פסטיבל הקולנוע ה-74 של ברלין, ככל הנראה הפוליטי מאי פעם, הכיל שורה של אמירות, מחאות והפגנות אנטי-ישראליות בשל המלחמה הנמשכת בעזה ב-143 הימים האחרונים. שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור מתח ביקורת על ההתנהלות של המארגנים והמנהלים האומנותיים, שבעקבותיה שרת התרבות של גרמניה פתחה בבדיקה. "שוב, סצנת התרבות הגרמנית מציגה את ההטיה שלה באמצעות פריסת השטיח האדום אך ורק עבור אומנים שמקדמים דה-לגיטימציה לישראל", מסר פרושאור. "ב'ברלינאלה' 2024 השיח האנטישמי והאנטי-ישראלי זכה לתשואות. נראה שהלקח מהדוקומנטה לא נלמד", בעודו מתכוון לתערוכת אומנות בקאסל שבגרמניה שבה הוצגו דימויים אנטישמיים ואנטי-ישראליים.

"במסווה של חופש הביטוי והאומנות", המשיך פרושאור, "חוגגים רטוריקה אנטישמית ואנטי-ישראלית. לא צריך שבעה פרופסורים כדי לומר את המובן מאליו: זהו שיח אנטישמי בוטה. מנהיגי תרבות, השתיקה שלכם מחרישת אוזניים. הגיע הזמן שתשמיעו את קולכם ותגנו את המחאה הגרוטסקית הזו. תפעלו עכשיו או שלנצח תהיו חלק מהמורשת המבישה הזו".

גם ראש עיריית ברלין קאי וגנר גינה את התנהלותו של הפסטיבל והאשים במתן ביטוי לאנטישמיות בטקס הנעילה של האירוע: "לאנטישמיות אין מקום בברלין, וזה חל גם על סצנת האומנות. אני מצפה מההנהלה של ה'ברלינאלה' להבטיח שתקריות כאלה לא יקרו שוב" - בלי לציין לאיזו תקרית הוא מתכוון בדיוק. וגנר הוסיף כי "לברלין יש עמדה ברורה בכל הנוגע לחופש והיא עומדת איתנה לצידה של ישראל. האחריות המלאה לסבל הקשה בישראל וברצועת עזה מוטלת על חמאס. רק לו יש את הכוח לשים קץ לסבל הזה בכך שישחרר את כל החטופים ויניח את נשקו. אין כאן מקום ליחסיות".

בתוך כך, הפסטיבל הודיע כי האקרים אלמונים פרצו לאחד מחשבונות האינסטגרם שלו ופרסמו פוסטים על המלחמה שהדהדו בין היתר את הקריאה החוזרת לסיים את המלחמה. באחד מהם נכתב: "ג'נוסייד הוא ג'נוסייד. כולנו שותפים". הפוסטים המדוברים הוסרו כעבור זמן קצר מהרשת, והפסטיבל הדגיש כי הם לא מייצגים את עמדתו.