באחת מהקבוצות הגדולות בפייסבוק עלה ביממה האחרונה פוסט בצירוף תמונה של צלב קרס שתלוי מבעד לחלון ראווה בתל אביב. התגובות, כצפוי וכמתבקש, לא איחרו להגיע: "למה לא שוברים את הזכוכית?", "צריכים להישפט על הסתה", "הזייה של דבר שזה שם, סמל שהנאצים לבשו ורמסו יהודים בלי רחמים", "מזעזע", "בושה" ו-"לשבור להם את החלון", נכתב בין היתר בתגובות. 

חלון הראווה שייך לגלריה הממוקמת ברחוב העלייה וצלב הקרס התלוי הוא למעשה יצירה המוצגת כחלק מתערוכה קבוצתית בשם "מתנות לגבר". לפני כשבוע עלה פוסט נוסף שזכה לאלפי לייקים, תגובות ושיתופים. בשיחה עם N12 מספר האומן עידו גורדון, כי בעקבות התגובות שהגיעו, הוחלט להסיר את היצירה ולהחזירה במתכונת שונה - מכוסה בפוסטר ועליו הסבר. 

הנאצים באים - Here We Go Again (צילום: עידו גורדון)
הפוסטר שמסתיר את היצירה בחלון הראווה | צילום: עידו גורדון


"עיגול לבן ממוסגר בספירלה אדומה, במרכז העיגול - שלושה מחוגים שחורים. מחוג השעות - זרוע ואצבע מורה. מחוג הדקות - זרוע נוספת עם יד מאוגרפת, ומחוג השניות - שתי רגליים", נכתב בפנייה לעוברים והשבים, כמו גם למשטרה. "המחוגים נעים בכיוון השעון, כשאחת לשעה, לשניה בודדה, הם מרכיבים יחדיו צורה של צלב קרס. ואולי הכל היה חלום, ומעולם לא עזבנו את גרמניה. אולי זה לא המוות, אלא האימה, החרדה שהנאצים באים". 

גורדון מספר שלא הופתע מהתגובות, ומוסיף: "התכוננו לזה. כל מי שהעלה את היצירה לפייסבוק, העלה צילום סטילס. זה דימוי בתנועה, ככה שיש כאן פספוס של העיקר. כפי שכתוב בפוסטר, מדובר בשעון קיר, כשהמחוגים דמויי ידיים ורגליים. רוב הזמן הסמל הזה מתפרק ולמעשה רק לשנייה אחת, כל שעה, הוא מרכיב את הסמל של צלב הקרס. הידיים הן קומיקסיות כאלה, ידי מיקי מאוס".

הנאצים באים - Here We Go Again (צילום: עידו גורדון)
הנאצים באים - Here We Go Again | צילום: עידו גורדון

"היצירה אמורה להפעיל חרדה מבוקרת", גורדון אומר. "היא קשורה לאיזושהי חרדה קיומית. כל התגובות מעוררות קושי מול הדימוי הזה, ולכן עשיתי בו שימוש. זה דימוי שבצורה מאוד אפקטיבית מייצר אימה וחרדה. מי שרואה את העבודה הפיזית, מגלה שיש בה גם משהו קומי שעוזר להתמודד. אני לא רואה את עצמי אדם לוחמני מדי".