בלי להתכוון, ניל יאנג יצר בשנת 1978 את המנון הרוק הנצחי בזכות משפט אחד: "הרוקנרול לעולם לא ימות". אחרי שבמשך תקופה ארוכה המוזיקאי והקומיקאי מאור כהן מילא אולמות ומועדונים עם המופע המיוחד "סטנד רוק", ששילב בין שני העולמות הקרובים לליבו - רוק וסטנד אפ, הוא חוזר למקורות ופותח בסיבוב הופעות חשמלי עם בסים, גיטרות ותופים כמו בימים ההם במועדון הרוקסן. הצעד הראשון, איך לא, הוא סינגל חדש שגורם לו להרגיש טוב.

"דגדג לי כבר הרבה זמן להרים הופעה חשמלית כדי שהשירים יישמעו כפי שהם נשמעים באלבומים, וזה מה שאני והלהקה החדשה שאיתי עושים עכשיו", אומר כהן בריאיון ל-N12. "השיר 'מרגיש טוב' נבחר כסינגל כי זה מה שאני רוצה להביא עכשיו לבמה. רוקנרול פוזיטיבי, פופי וכיפי. עדיין יהיו קטעים הומוריסטיים".

ההשראה לכתיבת השיר נבעה מההבנה בגיל 48 של "ילד הפלא של הרוק הישראלי", שבכל מצב בחיים צריך למצוא את הפינה הטובה ולהיאחז בה כדי להמשיך ולטפס הלאה. "נכון, העולם יכול להיות קשה ועצוב", הוא אומר, "בגלל זה חשוב לשמור את השליטה על הרוח אצלך ולא לתת למערבולות מסביבנו להטביע אותך ביגון. בחיים לפעמים צריך לעשות הפוך, קודם לחייך ואז ההרגשה הטובה תבוא. כמו שבכל שיר בלוז אם תוסיף לו קצת קצב וצבע, הוא יכול להפוך לרוקנרול". הוא מוסיף: "היה לי חשוב שהנגנים שהקליטו את השיר איתי, יהיו איתי גם בהופעה. אני איש של להקות, וגם אם השם והתמונה שלי על הפוסטר, אני אוהב להרגיש על הבמה שאני חלק מלהקה ושהקהל ירגיש את האינטראקציה עם הנגנים".

אתה מוציא שיר חיובי בימים של מחאה גדולה ברחבי הארץ כשיש רבים שלא כל כך חשים אופטימיים בקשר לעתיד האישי והציבורי. אתה בעצמך חתמת על עצומת האומנים נגד סגירת התאגיד. מה היה השיקול מבחינתך בשחרור השיר דווקא עכשיו?

"בטקסט עצמו אני שר בין היתר שהאביב לא יחזור אליי ודברים רעים קורים, אבל אני עדיין שומר על חיוך ואופטימיות ומודה על מה שיש לי. השיר נכתב מזמן ללא קשר למצב הפוליטי, אבל כן, זה מפחיד ומבהיל. נבחרי הציבור שיושבים עכשיו בממשלה רחוקים מהשקפת עולמי וכנראה תופסים את המדינה והציונות אחרת ממני, הכל טוב ובסדר, אבל באים מומחים שמבינים הרבה יותר מאיתנו במשפט ובכלכלה ומזהירים שאנחנו הולכים לכיוון לא טוב, ואלה אנשים שלא נגועים באינטרס פוליטי".

"כל אומן צריך לבטא את הדעה שלו, אבל קורה כאן משהו מסוכן מעבר לפוליטיקה"

 

אתה חושב שחסרה שירה מחאתית בארץ?

"כל אומן לגופו, בסוף שיר צריך להיות טוב - אם זה שיר מחאה או אהבה. אני חושב שכל אומן צריך לבטא את הדעה שלו, גם רופאי שיניים, אבל לדעתי קורה כאן משהו מסוכן מעבר לפוליטיקה. מהר מדי, רחוק מדי ולא מתחשב מדי". השיר הפוליטי לכאורה המזוהה ביותר עם כהן, הוא "שישי שבת", שמושמע רבות בתחנות הרדיו בעיקר ביום הבוחר. בתוך שלוש שנים וחצי ישראל הלכה לקלפי חמש פעמים, אבל חשוב לו להבהיר: "בטוחים שעשיתי מלא כסף מהשיר הזה. הרווחתי עליו אולי 200 שקל".

כפי שמאור כבר העיד, מדובר באיש של להקות ושיתופי פעולה, והרקע המוזיקלי מדבר בעד עצמו. מהימים שהנהיג את להקת הרוק "זקני צפת" על הרכביה וגלגוליה השונים, דרך "הבליינים" ו"הזבובים" ועד "ישראלים/פעולה/סקס" במקביל לקריירות הסולו והמשחק. מפגשי איחוד מתממשים "כשהכוכבים מסתדרים".

"בטוחים שעשיתי מלא כסף מהשיר 'יום הבוחר'. הרווחתי עליו אולי 200 שקל"

 

לקחת חלק בהרכבים ופרויקטים רבים. לדעתך היה להם מקום במוזיקה העכשווית?

"מקום תמיד יש. אנחנו חיים בעידן עם כל כך הרבה פלטפורמות. הייתי בפסטיבל פרימוורה וראיתי צעירים שהולכים להופעות רוק, כשאני בעצמי הלכתי להופעה של הרכב פאנק ואז לדואה ליפה. העניין הוא שכבר אין להקות ענק כמו גאנז אנד רוזס או מטאליקה. השוק השתנה. אין כבר רק שלוש חברות תקליטים גדולות. לחברים שלי מהניינטיז היה קשה מאוד לארגן טור בארצות הברית, היית צריך חברת בוקינג, ובימינו להקות קטנות יכולות לעשות את זה בעצמן דרך הטלפון".

אז מה מצפה בסיבוב ההופעות הקרוב?

"גם הלהיטים מכל התקופות והאלבומים שלי ושל הלהקות שלי, וגם חומרים לא מוכרים שעובדים טוב בהופעה. למשל, יש שיר שנקרא 'לומדת גרפולוגיה' מהאלבום האחרון שלי עם אודי שרבני. לא השמיעו אותו ברדיו ולא כלום, אבל בהופעה יש לו קסם ואנשים קולטים אותו על הפעם הראשונה. זה עניין של ווליום. בהופעה אתה רוצה שייתנו לך בראש. שתית בירה, אתה מתחיל להתנועע ומתמסר למוזיקה יותר בקלות. זו מסיבת רוקנרול, אז אם למישהו יהיה חסר שיר שיצעק מהקהל ואני אדאג לזה".

מאור כהן יוצא לסיבוב הופעות "טורבו" שעוצר בין היתר בזאפה תל אביב (21 במרץ), בחלוץ 33 בבאר שבע (28 במרץ) ובצוללת הצהובה בירושלים (20 באפריל)