דורון מדלי מכיר את נועה קירל מאז הייתה נערה עם אש בעיניים ששמה לה למטרה להפוך לכוכבת הפופ הגדולה בישראל. כעת, חמש שנים אחר כך, אחרי מסע שבמהלכו הגיעה לראשי מצעדים, שברה שיאים, הפכה לדבר הכי חם במדינה וכבשה את פארק הירקון בגיל 21, הוא מצטרף אליה לאתגר הכי גדול עד כה - האירוויזיון. 

הערב (רביעי) במשדר מיוחד בכאן 11, יושק וייחשף "יוניקורן", השיר שאיתו תייצג קירל את ישראל בתחרות שתיערך בליברפול בעוד כחודשיים. מדלי, למוד אירוויזיונים, היה בעיצומו של טיול ברחבי העולם כשקיבל שיחת טלפון מנועה החוששת ומלאת הלבטים - האם לעשות את זה. "בכל מקרה הייתי צריך להגיע לארץ כי היו חתונות שרציתי להיות בהן, אבל יכול להיות שלולא נועה הייתי ממשיך בטיול", מדלי מספר. "היא אמרה: 'אם אני עושה את זה אני חייבת אותך'. לאו דווקא ככותב השיר, לא דמיינתי את זה. אמרתי לה שניפגש, נחשוב, נדבר ומשם הדברים התגלגלו". 

נועה קירל לאירוויזיון (צילום: באדיבות תאגיד השידור)
נועה קירל במסיבת העיתונאים שבה הכריזה על השתתפות באירוויזיון | צילום: באדיבות תאגיד השידור

כמעט שמונה חודשים לפני האירוויזיון הכריזה ישראל על המתמודדת שלה. "היה לנו הרבה זמן להתעסק בנושא. בהתחלה עשינו ישיבת סיעור מוחות, להבין מה קורה באירוויזיון בכלל ובשנים האחרונות בפרט, ממש סקירה תרבותית, וגם לחשוב יחד על מה בא לנועה לשיר. אחת המסקנות הראשונות שעלו לנו, גם מהסתכלות הזוכים מהשנים האחרונות וגם על הכוח של ישראל בתחרות, זה עניין המשמעות. השיר חייב להיות כיפי וקליט, ואולי גם שמח, אבל חייבת להיות לו משמעות. זה משהו שאנחנו סוחבים עוד מעפרה חזה עם 'חי', דרך דנה אינטרנשיונל עם 'דיווה' ועד נטע ברזילי עם Toy. שירים קליטים, אלה אבל מלאי משמעות". 

"נועה משיקה קריירה בין-לאומית דרך השיר הזה. אפשר היה להמשיך בקו של זמרות שהיו בשנים האחרונות כמו אלני פוריירה מקפריסין עם Fuego או שאנל מספרד עם השיר SloMo, אלה שירי פופ בלתי נשכחים, אבל נועה רצתה משהו שהוא מעבר לזה. התחלנו לחקור יחד, להתדיין, דיברנו על המון נושאים בוערים. האדם היום מתמודד עם הרבה דברים ביום-יום, וחשבנו שכדי להתמודד עם השינויים הגדולים צריך כוח מיוחד, וייתכן שצריך להביא אותו מהאגדות או מפנטזיה, וכך עלה הרעיון של היוניקורן". 

@noakirel Are you ready ? #unicorn I’m waiting for your dances !!! #אירוויזיון2023 #eurovision2023 ♬ Unicorn - Noa Kirel

כמה וכמה שירים נכתבו עבור המאורע על ידי צוותים שונים, ובסופו של דבר נועה הייתה צריכה לבחור. "היא כמובן שותפה ליצירה, אבל לפני שהיא הצטרפה, עשינו סקיצה ראשונית. אני וינון יהל המפיק בני 40 פלוס, נועה בת 21, ולכן היה לנו חשוב מאוד לשלב כוח נשי צעיר. מאי ספדיה מפיקה מוזיקלית מאוד מוכשרת, והיא בדיוק התחילה לעבוד עם איתה והיה להן חיבור מעולה. אחרי שני סשנים צירפנו את נועה והיא מאוד, מאוד התרגשה כשהיא שמעה את השיר. אני עובד איתה הרבה מאוד שנים ואני לא זוכר רגע כזה. 

"היא פתאום אדם בוגר, כבר לא ילדה. כל כך מנוסה, כל כך מקצוענית, אין כמוה. האמת היא שאין כמוה. באמת. הסתכלנו כל יושבי האולפן אחד על השני והבנו שגם נועה היא יוניקורן, היא סופרסטארית אמיתית שמוכנה לעשות הכל בשביל התחרות. זו שנה מיוחדת, אנחנו חוגגים 50 שנה להשתתפות של ישראל באירוויזיון. והתחלנו לעבוד". 

"חיפשנו שיהיה מושך, אבל גם כזה לקהל האירופי שמתגעגע לאירוויזיון של פעם"

אנחנו מדברים לפני שהשיר יצא לאוויר העולם, כך שמדלי מספר בעדינות מחושבת ואינטליגנטית את מה שבינתיים אפשר לומר על "יוניקורן". "יש תזמורת מיתרים שמנגנת ומשלבת עולמות חדשים עם ישנים", הוא אומר. "חיפשנו שיהיה מושך, אבל גם כזה שעושה חשק לקהל האירופי שמתגעגע לאירוויזיון של פעם. יש גם אלמנטים יהודיים ששולבו באמצעות כינורות, אפילו אם זה רק בשבילנו ורק אנחנו נבין. היה חשוב שיהיה את זה. השיר נגמר בהפתעה גמורה, משהו שלא עשו באירוויזיון אף פעם. התרסה". 

יש עברית?
"התאגיד ביקש שהעברית תהיה נוכחת, לא בהכרח ולא בכפייה, אבל כן הייתה בקשה שנבעה מתוך רצון לשמור על הייחוד שלנו. מצד אחד הכרח כזה יכול להגביל, אבל אנחנו טובים במשימות ואמרנו - נעשה את זה. הבנו מה אנחנו רוצים להגיד ומצאנו משפטים שיהיה כיף לבטא אותם גם אם לא מבינים את השפה. זה רגע בשיר שהוא יותר מלוכלך, פחות מסודר ואלגנטי". 

נועה קירל, מאי ספדיה, דורון מדלי וינון יהל (צילום: יחסי ציבור)
ינון יהל, דורון מדלי, נועה קירל ומאי ספדיה. עובדים על "יוניקורן" | צילום: יחסי ציבור

כמה זמן לקח לכם להגיד אוקיי, סיימנו, יש לנו את זה?
"כתבנו את השיר בשלושה סשנים שהם שלושה ימים. זה זמן מושלם. אני תמיד אומר על האירוויזיון שאי אפשר לכתוב שירים רגילים, זה משהו שהוא גדול מהחיים. זה מה שאני גדלתי עליו. השיר הוא 2:50, כי עברנו תהליך האצה אדיר בצריכת תוכן ובסבלנות. גם אני בן ה-45 עברתי את התהליך הזה. כשאני מקשיב לשירים אחרים באירוויזיון, אני מתייאש משירים אחרי חצי דקה-דקה. פעם הייתה סבלנות". 

מה דעתך על השירים שמתחרים השנה?
"לא האזנתי יותר מדי כי אנחנו מאוד עסוקים בשלנו. בגלל הדד ליין. צריך להבין שכשאנחנו מוציאים את השיר, זה לא יאללה סנד וגמרנו. יש פה ממש כמו פרויקט גמר באוניברסיטה שצריך להגיש לאירוויזיון את כל מה שישראל מבקשת שיקרה איתה השנה. זו עבודה מאוד קשה. המסקנה הראשית שלי היא העניין הטקטי והטכני. ברגע שהשיר יוצא יותר מדי זמן מראש, הוא מהר מאוד מאבד עניין. ואז את מגיעה לאירוויזיון כשאת פחות מתעניינת בו. כאן אנחנו משחררים קליפ ואף אחד לא ידע איך תיראה ההעמדה הבימתית עד שלא יתחילו החזרות בליברפול". 

איזה הבדלים אתה רואה בין העבודה עם נועה לבין העבודה עם נטע ב-2018?
"עברו חמש שנים, העולם השתנה. טיקטוק לא הייתה קיימת כשנטע התמודדה, היום שותף המדיה הראשי של האירוויזיון הוא הטיקטוק. אנחנו עושים קמפיין שלם שכולו מיועד לרשת החברתית הזו. זו תפיסה אחרת של איך אנשים מאמצים שיר לחיים שלהם, לפסקול שלהם. הרי מה אנחנו רוצים? אנחנו רוצים להיכנס לפסקול חיים של אנשים. 

"בסופו של דבר שתיהן פנומנליות. ההבדל הבסיסי הוא שנטע הגיעה לאירוויזיון דרך תוכנית טלוויזיה, וזו הייתה תחילת הקריירה שלה. אפילו ברמה הפרקטית, היא לא הייתה רגילה להופיע מול גודל כזה של קהל. בעייני זה חלק מהקסם, לראות הרבה בתוליות לעומת מי שהיו המתחרות הגדולות שלה באותו שנה. נועה באה מהצד המקצועי, היא באה מפארק הירקון". 

"כולם אוהבים לדבר על מה יש להפסיד, אני שם על השולחן את מה יש להרוויח"

כבר חודשיים שישראל נמצאת בטופ 10 בטבלאות ההימורים של חובבי האירוויזיון, עוד לפני שהשיר בכלל יצא וגם לפני שנשמע צליל ראשון מתוכו. "זה מדהים. זה לא קרה בעבר שישראל כיכבה בטבלה עוד לפני שהשיר יצא. נטע הגיעה למקום הראשון, אבל רק אחרי שהעולם שמע את Toy", אומר מדלי. "אני חושב שזו גאווה ישראלית, זה אומר שכל ההשקעה שעשתה המשלחת הישראלית לאורך השנים השתלמה. על סמך ההשקעה הזאת יודעים שאנחנו פייטרים, שאנחנו באים להשקיע. ההימורים באים ואומרים - אנחנו מאמינים לכם. בנוסף, הם בודקים ורואים שאם מדינה שולחת זמרת כל כך פופולרית ואחד הכותבים כבר זכה באירוויזיון - זה אומר שזה חייב להיות מעולה". 

כשנועה התלבטה אם לקחת על עצמה את האתגר או לא, היו הרבה קולות שהשמיעו את הטענה שאם היא לא תנצח, או תגיע למקום נמוך - זה עלול להרוס לה את הקריירה. אתה חושב שזה נכון?
"אני חושב שברגע שמקבלים החלטה שבאים לנצח, שאין אופציה אחרת וכל האמצעים מקדשים את המטרה, אז אין מצב שזה יכול לעשות רע. אין, אין מצב. כולם נורא אוהבים לדבר על השלילי ועל עין הרע, ועל מה יש להפסיד, ואני שם על השולחן את מה שיש להרוויח. אם אתה מופיע על הבמה הכי גדולה שיש בעולם שאתה יכול להגיע אליה, אנחנו לא יכולים להגיע לסופרבול, 200 מיליון צופים בך - רק טוב יכול לצאת מזה. שברת את כל התקרות שאפשר לשבור.

העטיפה של יוניקורן (צילום: ערן לוי)
נועה קירל, יוניקורן | צילום: ערן לוי

"כדי לקבל קהל מאירופה, את חייבת להגיע אליו. זה עוד מיליוני עיניים שיכולים להגיע אלייך. את מכניסה את השיר הזה למגרש המשחקים הכי גדול באירופה. הם מקדמים את זה. הם עושים לך את העבודה, את רק צריכה להגיד תודה. יש כל כך הרבה להרוויח. אם אנחנו לא עולים לגמר השנה? אז מה. אז בוכים, עצובים, פדיחה לכמה רגעים וממשיכים הלאה. אבל אנחנו באים במיינדסט שלנו רק לזכייה, אנחנו באים לנצח". 

יש חשש שהמצב האזרחי והפוליטי בישראל ישפיע על הסיכויים שלנו? 
"אני זה שתמיד אופטימיסט ואומר - אנחנו לא מעניינים אף אחד באמת. קשה לישראלים לדמיין שלאנשים בחוץ לארץ לא כל כך אכפת מה קורה בישראל. אני מאמין שאם מישהו רואה משהו מדהים על הבמה - הוא מצביע לו. זו הגישה שלי והיא מבוססת על דברים שראיתי במו עיניי. אנחנו לא יכולים לאפשר שמצב רוחנו ייפול בגלל שישראל עוברת חתיכת אירוע ומצב הרוח פה הוא לא משהו". 

קשה לישראלים לדמיין שלאנשים בחוץ לארץ לא כל כך אכפת מה קורה בישראל

איזה צד של נועה שלא הכרת נחשף בפניך במהלך העבודה על השיר?
"אני זוכר אותה כנערה מאוד מצליחה ופתאום פגשתי בחורה בוגרת. אני מסתכל עליה ואומר - וואו איזו יפה את, מה נהיה ממך. אבל זה לא יופי שטחי של פנים יפות, אלא אישיות, אופי. אם פעם היינו צריכים לחשוב איך מתווכים בינינו את השיחה, כי אני בכל זאת גדול ממנה ב-20 שנה, היום זה לא מורגש. היא חיית במה. אני מדבר בשם כל הצוות - אין כיף כמו לעבוד עם נועה קירל". 

View this post on Instagram

A post shared by Noa Kirel (@noakirel)

איך המקצוענות שאתה מדבר עליה באה לידי ביטוי?
"במסגרת המשימות שאנחנו מגישים לאירוויזיון, יש להכין מהר מאוד סקיצות של ההופעה הבימתית. זה אומר שצריך להביא רקדנים ולדמות את הבמה ולהעמיד 3 דקות של המופע. אחרי שכבר התחלנו לעבוד, הודיעו לנו שמשנים את המפה של הבמה והמצלמות והיינו צריכים לשנות את מה שעשינו. עם מישהו אחר זה היה יכול לקחת שלושה ימים, עם נועה - תוך שעה כבר היה לנו משהו חדש. אין רקדנית כזאת. אין בה גינונים של דיווה, אין זלזול באנשים או כל מיני דברים שאת מצפה מסיפורים של אחרים. אין עצלנות". 

מה העצה הכי חשובה שנתת לה?
"אמרתי לה - שחררי מכל הלחץ שנקרא אירוויזיון, ותזכרי שזה קטן עלייך. זה בסך הכל לעלות להופיע עם שיר של 3 דקות. אי אפשר להתייחס לדבר כל כך גדול בדרמה. אי אפשר".