את הקלידנית יעל זלינגר סביר להניח שבלייני ההופעות כבר מכירים. לאחר כמה שנים שבהן ניגנה עם אומנים שונים, בהם עידן חביב, יסמין מועלם, בלקן ביט בוקס ורונה קינן, כעת זלינגר עוברת לקדמת הבמה ומשחררת סינגל ראשון מתוך אלבום בכורה ומקווה שתאהבו אותו לנצח.

זלינגר בת ה-27 גרה כיום ביפו עם בן זוגה, המוזיקאי עידן רבינוביץ' מה"קולקטיב", ונשאבה לעולם המוזיקה והצלילים בשלב מוקדם בחייה. בגיל 6 היא כבר החלה לנגן בפסנתר ומעידה על עצמה כמי שהייתה קלאסיקאית "לחוצה בטירוף". "הייתי יושבת בקונצרטים עם מטרונום ורועדת", היא נזכרת בריאיון ל-N12, "היום אני מודה על הלחץ הזה. זו הייתה חרדת קודש בפרספקטיבה שלי, ומהרגע שיצאתי מתחום המוזיקה הקלאסית היה בזה משהו משחרר".

אפשר לומר שהיא עברה את הדרך המקובלת שיוצרים רבים עושים בארץ. בנעוריה היא למדה במגמת מוזיקה ושרה בטקסי בית ספר, ובהמשך התקבלה ללהקה צבאית ושימשה קלידנית בלהקת חיל האוויר, שם החלה להכיר שמות בתעשייה שלצידם ניגנה בהמשך. "למדתי לעצב את הטעם המוזיקלי שלי. הייתי מקשיבה לז'אנרים רבים. נורא אקלקטי. רדיוהד מצד אחד, ובתור ילדה מאוד אהבתי את אבריל לאבין ואפרת גוש מצד שני. כל פנטזיית האימו שלא התגשמה. אחי ואני גם היינו משוגעים על הדורבנים והדג נחש".

אחרי תקופה ממושכת על הבמות לצד זמרים בולטים במוזיקה הישראלית, לפני כשנה וחצי יעל נתנה התראה לאומנים שעימם היא עובדת על הפסקה שהיא מתכוונת לקחת: "אמרתי להם שאני עוזבת כדי לכתוב. עם עידן חביב כבר ניגנתי ארבע שנים, ואני חושבת שהוא הבין שזה צעד שאני חייבת לקחת. לא הייתי אדם חזק במיוחד, סחבתי המון, והרגשתי שנוצר עומס על הגב שלי. מצאתי את עצמי בהתפרקות מנטלית ופיזית ואמרתי לעצמי שאני חייבת לעצור משהו. אני אוהבת את האומנים שאני מופיעה איתם, אבל גם רציתי לדאוג לעצמי מוזיקלית ואישית. עשיתי את המהלך ונפרדתי כמעט מכולם בתקופה שבה אף שיר שלי לא היה כתוב בכלל".

מנגנת עם יסמין מועלם:

מה מניע נגנית לעבור לפרונט?

"תמיד נהגתי לכתוב אבל מתוך אובר ביקורתיות בשלב מסוים תש כוחי. אבל נמאס לי להיות קשה עם עצמי. ידעתי שזו הדרך שלי והנחתי אותה בצד לתקופה. אף אחד לא אמר לי - 'הנה, הגיע הרגע שלך לעשות אלבום'. הבחירה לכתוב אלבום זו החלטה שמאפשרת לי להיות נוכחת, ולא הייתי כותבת את השירים האלה אם לא הייתי מפנה את הזמן והמקום כדי ליצור. אם כל אומן היה לוקח לעצמו שלושה חודשים מחייו כדי לעשות את זה, אמאל'ה מה היה יוצא כאן".

אז מה היה השלב הראשון בתהליך?

"קודם כל, היו שלושה חודשים שהייתי יושבת בבית, שותה קפה, מקשיבה למוזיקה, מוציאה את הכלב, ופשוט משתעממת עד לכדי יצירה. לקח לזה זמן ואפילו לא ידעתי אם אני אמורה לכתוב שירים בעברית או באנגלית. בגיל 22 יצרתי EP שלם שגנזתי לחלוטין, ולא הבנתי מי ומה הולך לקרות. כן הייתה לי הבנה בסיסית חזקה שהולך לצאת משהו טוב ושאני סומכת על הטעם שלי. ידעתי שאני רוצה לגרום לזה לקרות, אמרתי לעצמי - בסוף יצאו שירים".

יעל זלינגר (צילום: נדב יהלומי)
"אם כל אומן היה לוקח 3 חודשים מחייו כדי לכתוב, אמאל'ה מה היה יוצא כאן". יעל זלינגר | צילום: נדב יהלומי

"שחררתי שכבות של ביקורת עצמית עד שנוצר שיר אחד שהייתי גאה בו"

"השיר הראשון שכתבתי באולפן בבית היה בלדה בעברית. בן הזוג שלי עידן עזר לי ליצור את האלבום, ואני זוכרת פעם אחת שבאתי אליו בסוף היום ואמרתי לו - בוא תשמע משהו, נראה לי שזה שיר שאני מביאה למרגי. יצא שיר פופי והיה לי הגיוני לשלוח אותו לזמרים אחרים. עידן הקשיב לשיר, הסתובב אליי ואמר - 'יעל, עצרי הכל. זה ממש יפה'. ככה הייתי יוצרת שיר אחד בחודש. ישבתי, כתבתי ושחררתי שכבות של ביקורת עצמית עד שבסופו של דבר נוצר שיר אחד שהייתי גאה בו, ואז עוד שיר שהייתי גאה בו, והשיר השלישי היה 'לנצח' - הסינגל הראשון שלי. אני זוכרת שבוקר אחד קמתי ואמרתי שאני רוצה ליהנות ויהי מה. בא לי שיר שאוכל לרקוד ולבלות איתו".

יעל מספרת שאחת החוויות הגדולות מבחינתה על הבמות זה הכוח של שירים לגרום לקהל לזוז. "אני מנגנת עם הבלקן ביט בוקס וכל הופעה שלהם זו חגיגה מטורפת", היא אומרת. "יש משהו בתהליך היצירה שלי שתמיד ידמיין את האופן שבו זה ייראה על הבמה - לטוב ולרע, כי זה העולם המוזיקלי שאני מכירה. אני לפעמים חוטאת בזה שאני לוקחת בחשבון אם שיר יעבוד בהופעה או לא. זה יכול לתקוע אותך, אבל זה גם מפתה".

"את כותבת שיר אחד ואומרת - מגניב, יש לי סינגל. כותבת כמה שירים, ומתלבטת אם להוציא EP. כותבת עוד כמה שירים, ואז תוהה אולי אלבום בעצם. היה רגע שישבנו כמה חבר'ה באולפן, שמענו את השירים ברצף ואמרתי - הו שיט, נראה לי שאני הולכת על זה לאללה. פתאום זה נותן הצדקה בעולם כשיש מאזינים. זו אנרגיה אחרת מאשר לכתוב למגירה, והגעתי למסקנה שאין זמן אחר לעשות את זה מלבד עכשיו. אני לא באמת יודעת מה יהיה, אני פותחת פה במרתון ונשארת בידיעה שאני בסך הכול מנסה לתת מקום לשירים שלי, בתקווה שזה יגיע לאוזניים וללבבות שיתחברו לזה".

יעל זלינגר (צילום: נדב יהלומי)
"פעם אחת באתי לבן זוג שלי ואמרתי לו - בוא תשמע משהו, נראה לי שזה שיר שאני מביאה למרגי" | צילום: נדב יהלומי

בואי נדבר על הסינגל עצמו, "לנצח". יחסית למישהי ש"לא מצליחה להתרכז בשום דבר", יצא שיר אהבה מהודק. מה הסיפור מאחוריו?

"המשפט 'אני לא מצליחה להתרכז בשום דבר' זה סיפור חיי (צוחקת). באחד הימים הקשבתי לכל מיני שירים ונזכרתי במשפט שהמורה שלי אמר פעם. הוא סיפר שאמר לאשתו - 'היום אני אוהב אותך לנצח ומחר אני לא יודע'. השיר שלי נכתב מתוך נקודת מבט שיש איזשהו רגע מסוים שממש מתאהבים בו, ממש נתפסת על בן אדם והבנת שזה הוא, אבל עם כל זאת מוקדם מדי כדי להבין. אתה פוחד להבריח אותו. זה שיר אהבה לגמרי, אבל גם שיר קצת מטורלל. הוא מדבר על המצב הזה שכן, בוא נישאר יחד לנצח, אבל רק תגיד לי אם זה להיום, לעתיד הנראה לעין. מחר אין לנו מושג מה יקרה והכל טוב".

 

@yaelselinger_ היום אומרים מחר #הפרעותקשבוריכוז #שירחדש #מיוזיקטוק #פוריו ♬ original sound - Yael Selinger

 

"מה שהכי שעשע אותי במלודיה היה הצעקות בעשרות אלפי קולות גבוהים שהקלטתי כשאני שרה 'לנצח'. הן מאוד מקלילות את האווירה בעיניי במין תחושה של ריחוף וכיף. השיר מלווה בקליפ מדהים שביימו אור עדני ואור בן זריהן, ואני חושבת שהסינגל לא היה נראה אותו הדבר לולא הקליפ. כשכתבתי אותו ידעתי שאני חייבת משהו ויזואלי שישלים אותו. קליפים זו חוויה אחרת, ואני יכולה להגיד לך שכשהשמעתי לחברים את השיר עם הקליפ ובלעדיו - התגובות היו שונות. כשאתה רואה משהו והוא מיתרגם למציאות, לדעתי כאן זה ממש קרה".

View this post on Instagram

A post shared by Yael Selinger - יעל זלינגר (@yaelselinger)

פרט לכתיבה ולהלחנה את גם אמונה על ההפקה המוזיקלית. זה משמח לשמוע כי לצערנו אין עדיין מספיק נשים מפיקות, למרות שבשנים האחרונות חל שינוי.

"לגמרי, זה חלק מאוד חשוב בשבילי ביצירה. את האלבום הזה כתבתי מרבית מהזמן על המחשב. היו שירים שכתבתי על הפסנתר אבל הפקות הבסיס שלי, בגרעין העמוק שלהן, זה המחשב. יש לפעמים הבנה שמפיק הוא ביטמייקר, כשלמעשה מפיק יכול אשכרה לקחת את היוצרים איתו ולחלוק את הוויז'ן שהוא רואה. עידן ומתן אגוזי שעבדו איתי על האלבום הם הכי מוכשרים שיש, ובסופו של דבר המילה האחרונה הייתה שלי. אני מאחלת לנשים להתעמק בתוכנה ולא לחשוש ממנה. אני עובדת עם יוצרות רבות ולכל אחת אני מציעה לקחת מחשב ולעבוד איתו, חלקן נפתחות לזה והלוואי שזה ייתן דרייב".

את "לנצח" מתארת זלינגר בתור "קצה הקרחון" באלבום. בקרוב מתוכנן לצאת קליפ לשיר נוסף שיראה אור, כשהאלבום כולו מבוסס על ביטים, שירה וסינת'ים. "הסינגל הבא יהיה ללא ספק מעט אפל יותר", היא ממשיכה, "מלנכוליה זה דבר חשוב בחיים שכל אחד צריך וזה בהחלט בא לידי ביטוי באלבום. אבל אני עדיין חייבת שיהיה קצב".