לאורי טולדנו הייתה קריירה יציבה כאחד מהמפיקים המבוקשים בתעשיית המוזיקה. את היצירות שלו ודאי שמעתם באין ספור פרסומות, סרטים וסדרות - אבל אז הוא החליט לחתוך לכיוון אחר, כיוון שבעבע אצלו במשך שנים. תחת שם הבמה Kayma, הוא מוציא השבוע את ה-EP הראשון שלו, mid side notes.

עם יציאת האי.פי הראשון שלו, הוא מספר בריאיון ל-N12: "זה מאוד מרגש, האי.פי מסמל מעבר מהלך רוח אחד שהייתי בו לאחר. על פני השטח עבדתי עליו שנתיים, אבל זה בעבע בי במשך שנים". לשאלה האם הוא מציץ לאחור, לאותה קריירה יציבה, משגשגת ובטוחה הוא משיב: "לפעמים אני מציץ לאחור, אבל זה מאוד ברור לי שאני נמצא איפה שאני צריך להימצא". 

טולדנו גדל בבית שהמוזיקה הייתה חלק בלתי נפרד מההוויי המשפחתי. אביו הוא הזמר אבי טולדנו, שייצג את ישראל באירוויזיון 1982 והפך לחלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי. "איך זה לגדול בבית כזה? בדיוק כמו שזה נכתב אינספור פעמים בראיונות של 'ילדים של'. בדיוק ככה, כל הקלישאות. אבא מפרגן ואנחנו ביחסים מאוד טובים". לריאיון של אביו ואחיו על המחלה ממנו הוא סובל, הוא ביקש שלא להתייחס. 

"אני מתעסק במוזיקה מאז שאני זוכר את עצמי", הוא ממשיך ומספר, "נמשכתי אל מאחורי הקלעים, נמשכתי ליצירה שהיא סביב ההפקה. לא העזתי לפלרטט עם הרעיון להיות שליח של מסר - לטוב ולרע. חוויתי אולי משבר קיומי כזה או אחר שהציף אצלי הרבה תחושות. משהו אצלי הוא זה שהגביל את האש וחלק ממנה פשוט רצה לפרוץ. כתבתי בשביל לעשות איזשהו תיקון מבפנים. ישבתי והתחייבתי לשירים". 

אתה מרגיש שהמסע המוזיקלי שלך אכן התחיל בבית? 
"בטוח. עד גיל 8-9 הייתי נרדם לצלילי התחנה הקלאסית ברדיו שאמא שלי הייתה מניחה לידי בכל לילה לפני השינה. אני מרגיש שהיסודות של מוזיקה קלאסית שנכחה לי ברקע, בלי להבין אותה או ללמוד אותה בהחלט השפיעו".

"מצאתי את עצמי במירוץ של שנים של עשייה - הייתי רוכל של קניין רוחני. אינסוף קטעים, מתכונת של לקוח ודד-ליינים. אי אפשר לרדת לרזולוציות של מה אתה רוצה להגיד ובטח לא מה שאתה עושה מבחינה אודיובילית. לקחתי את הדבר שאני הכי אוהב לעשות ופשוט מיסחרתי אותו. זה הוציא לי את הרומנטיקה. הרגשתי שאני מאבד תשוקה לדבר וזה הפך אותי לאדם ציני וממורמר. הבנתי שאני צריך להתמקד בכתיבה כערך מרפא וזה מה שעשה אצלי את הסוויץ' שהיום אני מודה עליו. אני גם מדבר על זה בשירים". 

את רוב השירים כתבת בבקתה קטנה בצפון הארץ. ספר לי על הימים שם. 
"היה גשום, סוער. בהבזק הדעת לקחתי איתי את מה שיכולתי להכניס לאוטו ונסעתי. כל הקלישאות - בקתה, לבד, הוצאתי את הקישקע. נכנסתי ל-mode שהוא על גבול ההישרדותי, זה היה כמו לכתוב בשביל להציל את עצמי. זה היה משחרר. יש משהו מאוד יפה בלחזור להיות הילד שהיית, לחזור ללב, להגיד דברים בצורה לא מתנצלת". 

"ביצעו את השיר שלי בטקס סיום בבית ספר באיטליה, הם למדו להגיד 'לא' לפחדים ולספקות"

אחד מהשירים באי.פי, שיצא כסינגל לפני כשנה, "Learn to Say No", הפך כמעט בן לילה ללהיט באיטליה. הוא נכנס לטופ 20 במצעד ההשמעות ברדיו האיטלקי, והגיע למקום הראשון ב-Discovery של שזאם - 190 אלף 'שיזומים'. ההצלחה האקראית הזו הביאה את kayma להופעות ענק באיטליה וקהל מאזינים נאמן דובר איטלקית.

יש לך מושג איך זה קרה?
"זה באמת סיפור לא ייאמן. אני חושב שהאיטלקים מצאו את עצמם בטקסט. ביצעו את השיר שלי בטקס סיום בבית ספר באיטליה - למדו אותו כדי להגיד 'לא' לפחדים ולספקות. הלייבל שבו אני חתום שלח אותו לרדיו ובלי לעשות אף עבודת שיווק או יח"צ הוא הגיע גם למקום ה-3 בפלייליסט השירים הכי ויראליים של ספוטיפיי.  היו לו ברדיו האיטלקי משהו כמו 17 אלף השמעות. זה פשוט קרה. זה סופר מרגש ואנחנו ממשיכים לעבוד גם בטריטוריה הזו".

אורי טולדנו (צילום: מאירקו, יח"צ)
Kayma, אורי טולדנו | צילום: מאירקו, יח"צ


בקרוב תתחיל להופיע גם בפניי הקהל הישראלי, איך אתה חולם שזה יהיה? 
"אני רואה את זה גדול ומהודק וברור. אני כל כולי בזה בימים אלה".