לפני עשור בדיוק נערך נשף הרוק הראשון של אביב גפן שאותו הוא הגדיר כאירוע חד פעמי לצד אורחים כמו ברי סחרוף ומוניקה סקס. הוא כנראה לא העלה בדעתו שאירוע אחד בביתן 1 בגני התערוכה יתפתח מאירוח של מספר אומנים מצומצם בהשתתפות אלפים בודדים, למסורת שנתית עם שורה ארוכה של זמרים ולהקות שחוגגים עם גפן והתעויוט את הרוק הישראלי. אמש (שבת) זה קרה בפעם העשירית מול קהל של 12 אלף איש בזאפה לייב פארק בראשון לציון.

למי שלא מתמצא כל-כך בפרטים, נשף רוק הוא מופע הדגל השנתי של אביב גפן שבו הוא מבצע את שיריו הגדולים - אך בניגוד להופעה שגרתית, הוא גם מארח אומנים רבים שמופיעים לצידו, לפעמים גם זמרים בין-לאומיים שמגיעים מחו"ל. בכל שנה נערך הנשף בסימן מסוים - בנשף רוק 4 התקיים המופע עם מחווה למוזיקת הרוק שנוגנה במועדון רוקסן שבתל אביב, בנשף רוק 6 ציין אביב 20 שנה לאלבום האוסף "ירח מלא", ונשף רוק 9 שנערך בשנה שעברה ניסה להחזיר את הקהל לצלילי הסינת'פופ של האייטיז.

אתמול זה היה מתבקש לציין עשור לנשף, והליין-אפ היה בהתאם: עלו ובאו (לפי הסדר) החברים של נטאשה, נטע ברזילי, רביד פלוטניק, גידי גוב, מתי כספי ויוני רכטר, אלה לי, ריטה, אריאל זילבר, שלום חנוך, ולקינוח כהפתעה - ברי סחרוף. כמו בכל שנה, התוכנית האומנותית מושקעת ויורדת לפרטים הקטנים. בשנים האחרונות חלק מהאירוחים מעט מפתיעים, כמו זה של אלה לי אמש, ונובע משיתוף הפעולה החדש של השניים בשיר הפופ "ורוד מבריק".

אלה לי ואביב גפן (צילום: אלון לוין)
אלה לי וגפן ביצעו את "ורוד מבריק" | צילום: אלון לוין

אלה לי ואביב נהנו על הבמה, ודווקא נראה שהקהל פחות התלהב מהשיר - יכול להיות שזה בגלל היותו חדש והמילים לא זכורות כמו להיטיו של גפן, ויכול להיות שזה בגלל שילדי הירח של שנות ה-90 פחות מתלהבים מהפופ של שנות ה-20. הנשף, כשמו כן הוא, מקדש את הרוק הישראלי שגפן נמנה עם סמליו הבולטים, אבל ניכר שהוא לא מתעלם מהכיוון שאליו הלכה והולכת תעשיית המוזיקה בארץ ובחו"ל בשנים האחרונות: פחות תופים וגיטרות, יותר צלילים אלקטרוניים ומתכתיים שחלקם אף משחזרים את השירים של שנות ה-80.

מספיק להאזין למוזיקה ששחרר היוצר בעשור האחרון כדי להבין למה רבים כבר קבעו מזמן את שעת המוות של הרוק. גם נטע, שביצעה את "לילות לבנים", לקחה את השיר למחוזותיה המוזיקליים וניכר שהקהל לא בדיוק חיבב את הגרסה החדשה לשיר האהוב. יחד עם זאת, אחד המאפיינים הבולטים של הנשף הוא האיחוד בין כמה גוונים במוזיקה הישראלית, וגם הבמה לזמרים ותיקים וצעירים כאחד.

אביב גפן בנשף רוק (צילום: אלון לוין)
כמו קולדפליי ואחרים, גם גפן שינה כיוון במוזיקה | צילום: אלון לוין

גפן לא מוותר כמובן על המקום שממנו הוא בא ובוודאי שלא על האנשים שגדל על הברכיים המוזיקליות שלהם. בין היתר הוא ביצע עם החברים של נטאשה את "שני סיפורי אהבה קצרים" ועם גידי גוב את "שלל שרב". לפני שמתי כספי ויוני רכטר עלו לבמה, אמר גפן: "אם יש אלוהים של מוזיקה, אז קוראים להם מתי כספי או יוני רכטר", והשלושה שרו וניגנו ביחד את "יומן מסע" ו"עטור מצחך". עם ריטה ביצע אביב את השיר מרסק הלבבות "אתה פה חסר לי" שכתב גפן לנורית גלרון כשהיה בן 19 בסך הכול.

ריטה ואביב גפן (צילום: אלון לוין)
ריטה וגפן | צילום: אלון לוין

בין ההופעות הרבות עצר גפן כדי להתייחס לגל הפיגועים ששטף את המדינה בתקופה האחרונה. איתם מגיני ז"ל, אחד מקורבנות הפיגוע בתל אביב, היה אמור להגיע לנשף גם כן, ולזכרו ולזכר הנרצחים האחרים הקדיש גפן את השיר "עורי עור": "עוברים עלינו ימים מאוד לא קלים עם הטרור ברחובות. היה אמור להיות איתנו כאן בקהל איתם, שקנה לו ולחברים שלו כרטיסים לנשף. הם לצערנו לא כאן". גפן הוסיף כי "חשבנו המון על ההופעה היום ומה לעשות איתה. אני חושב שהניצחון של ישראל הוא להמשיך בנורמליות ולא לתת לקיצונים להשפיע עלינו ועל אורח החיים שלנו. לכן ההופעה היום חשובה מאוד. נמשיך ונחיה כאן כישראלים וכיהודים, זה המקום שלנו. נצא, נבלה, נשיר, נשמח ונאהב מול כל הקיצונים".

בהמשך עלה אריאל זילבר לבצע בין השאר את השיר "אגדה יפנית", ואחר כך הצטרף שלום חנוך ל"הולך בטל" ו"סוף עונת התפוזים" של "תמוז", שבין חבריה נמנו שלום וזילבר. לקראת סוף ההופעה שר גפן את "אור הירח", ההמנון בה"א הידיעה של ילדי אור הירח, והזמין לבמה את נח אנגלהרד, שמשחק את דמותו של אביב בסדרה "שנות הירח" שמשודרת בימים אלה בהוט.

את ברי סחרוף אירח אביב כבר פעמים רבות בהופעותיו בנשף ובכלל, והפעם שמו נעדר מהליין-אפ באופן מורגש. זו הייתה למעשה ההפתעה בנשף השנה כשברי עלה לבצע איתו את השיר המשותף "סוף העולם". הביצוע הראשון של אביב על הבמה בהופעה היה "עכשיו מעונן", ואם לרגע הקהל חשב שגפן יוותר על ההדרן הקבוע, הוא התבדה סמוך לשעה אחת בלילה: אביב חתם את הנשף עם השיר שמסמל את מרד הנעורים שלו ושל רבים מבני גילו בצורה הטובה ביותר, וכהרגלו ריסק את הגיטרה בקטוואק ונפרד לשלום.