פרנץ קפקא נודע כדמות מפתח בספרות המודרנית העולמית, אך בימיו נהג להטיל ספק ברמה הספרותית של כתביו. הסרט "קפקא לקטנים", שמוקרן בבכורה היום (שלישי) בסינמטק תל-אביב, נועד כשמו כן הוא - להנגיש לילדים את היצירה של קפקא, שעסקה בעיקר בפצעיו הנפשיים של הסופר היהודי המחונן, שמת בודד וערירי בעיר הולדתו פראג לפני כמאה שנים. לאלי גורנשטיין, שמשחק את נושא הבשורות המרות בסרט, יש גם בשורה מעניינת: סבו היה אחד מחבריו הקרובים של קפקא.

"סבא שלי, פליקס ולטש, היה החבר הכי אינטימי של קפקא - מהימים בבית הספר ועד האוניברסיטה", פתח גורנשטיין. "בהמשך, סבי ערך את העיתון היהודי בפראג והוא שפרסם לראשונה את הסיפורים שלו". אין זה צעד מובן מאליו בחייו של קפקא, הסופר היהודי, שהיסס לפרסם את יצירותיו. "הוא העז להקריא את הסיפורים שלו אצל משפחתו של סבי וקיבל מהם תמיכה בפעם הראשונה".

הציורים של רועי רוזן (צילום: גוני ריסקין, אבנר שחף)
מתוך הסרט "קפקא לקטנים" | צילום: גוני ריסקין, אבנר שחף

לימים הגיע לארץ סטודנט גרמני שעבד על תואר הדוקטור שלו, וכתוצאה מהמחקר שערך נחשף אלי לגילויים חדשים על הקשר בין פרנץ לסבו, שהיה פילוסוף ועיתונאי בצ'כיה. "גם ביומנים וגם במכתבים, הוא הראה לי איך נכנסו לסיפורים של פרנץ קטעים מציאותיים שהתרחשו בינו לבין סבא שלי פליקס. היה ביניהם קשר חברי עמוק עד כדי כך שקפקא הצטער שסבי התחתן. היה לו פחד מתמיד להתחייב לאישה, ולכן הוא אף פעם לא התחתן ומת רווק לאחר שהתמודד עם מחלת השחפת".

את הסיפורים על היחסים שבין קפקא לסבו, שמע אלי מאמא שלו: "הוא כתב ספר על ההומור של פרנץ, וזה היה דבר יוצא מן הכלל כי כשזה נוגע לקפקא - תמיד דיברו על הצד האפל, והוא דווקא מצא בו הרבה הומור ומבחינתו היה חבר טוב ואיש נעים להתרועע איתו. זה לא רק קפקא שמכירים מהסיפורים".

הציורים של רועי רוזן (צילום: גוני ריסקין, אבנר שחף)
"סבי הכיר את קפקא שמעבר לסיפורים". גורנשטיין | צילום: גוני ריסקין, אבנר שחף

"הסרט הוא שילוב של קומדיה מוזיקלית עם צדדים דרמטיים ותיעודיים", הסביר גורנשטיין. "מדובר בפיילוט שנועד להנגיש את יצירותיו של קפקא לגיל הרך, עם כל הקווים האפלים בכתביו של הסופר, כדי לעבד אותן לכדי סדרת טלוויזיה". הסיפור באפיזודה הראשונה נקרא "הגלגול", שעוקב אחר גרגור סמסא - אדם שעובר בעצמו גלגול והופך לחרק.

התופעה הבלתי סבירה דווקא נחשבת סבירה מאוד בכתבי קפקא, שנהג להמיר את הגוף האנושי לבעלי חיים שונים. בעוד קורותיו של סמסא לאחר שהפך לחרק מתוארות באנימציה, התפתחויות נוספות מתרחשות בבית הסיפורים - שם מקריא את הסיפור סבא ללא שם לילדה חסרת שם, כשלצידה מקהלה של רהיטים וחפצים מונפשים, ובהם מר וגברת כיסא, מר שולחן, גברת מנורה ועוד. פרט לכך, הסרט עצמו עובר גלגול מאווירה תמימה ומתוקה לרגעים אפלים ואכזריים.

אז איך בדיוק "קפקא לקטנים"? "זה ניסיון להביא סיפור מוטרף ולהנגיש לילדים", אמר גורנשטיין. "התגובה באמת יכולה להיות מעניינת, כי זה שונה מכל יצירה לילדים שחשבו עליה מאז ומעולם. אבל גם קפקא היה שונה ויחיד במינו. הסיפור שלו טרגי. עם זאת, גם בסיפורי הילדים הקלאסיים קורים אסונות כמו ב'כיפה אדומה' וב'הנזל וגרטל'. אבל כל עוד יש מבוגר שמלווה את הצפייה, אני חושב שהם יתלהבו מהאסתטיקה המרשימה ומכל הציורים והאנימציות בסרט. הרי מה שמדליק בכל הסיפור זה הארט - מדובר באדם שהסתכל על העולם מנקודת מבט ציורית ואסתטית, ובסרט זה משוכלל מהבחינה הזו".

הציורים של רועי רוזן (צילום: גוני ריסקין, אבנר שחף)
מתוך התערוכה "קפקא לקטנים - הציורים" של רועי רוזן | צילום: גוני ריסקין, אבנר שחף

לכרטיסים לסרט "קפקא לקטנים". במקביל לבכורה הישראלית, תוצג בגלריה רוזנפלד התערוכה "קפקא לקטנים - הציורים", ובה מבחר מהעבודות שהאומן רועי רוזן יצר עבור קטעי האנימציה שבסרט.