החיפוש "איך לעבור מספוטיפיי לאפל מיוזיק" הפך לפופולרי מאוד בגוגל בסוף השבוע האחרון. הצטרפותה של ג'וני מיטשל לניל יאנג, שדרש להסיר את המוזיקה שלו מספוטיפיי משום שהיא נותנת במה לתכנים נגד חיסוני הקורונה (בדמות הפודקאסט המואזן של ג'ו רוגן) - האיצה את התפשטותה. הקולות של האומנים הגדולים והוותיקים העמידו את ענקית הסטרימינג מול אתגר שלא צפתה ועד כה נמדד בהפסד של כ-2.1 מיליארד דולר - תוך 3 ימים.

צרכני מוזיקה בישראל ובעולם נקטו עמדה וברשת התפתחה מחאה תחת ההאשטג #CancelSpotify וכותרות דומות. "ממשק מוזיקה, יהיה אשר יהיה, שאין בו ניל יאנג ועכשיו גם ג'וני מיטשל?", כתבה צרכנית ישראלית לא מרוצה בפייסבוק. "אין מצב שאני חברה של הממשק הזה, אלו כנראה שני האומנים הכי מושמעים אצלי. זה פשוט הופך ללא רלוונטי, כמו מכולת שכונתית שלא מוכרים בה קפה וסיגריות". 

מסרים דומים הופצו כאמור גם בעולם. "החלטתי להצביע עם האוזניים ולבטל את ספוטיפיי. ארגונים צריכים לקחת אחריות כשזה מגיע לקלות שבה אפשר להפיץ דיסאינפורמציה שמזיקה לחברה". ובאופן אירוני, המחאה הגיעה לתוך כותלי הפלטפורמה עצמה. להקת רוק משנות ה-90 העונה לשם Belly שינתה את הקאבר פוטו של העמוד שלה לקריאה למחוק את ספוטיפיי. 

מנגד, מתנגדי החיסונים צוהלים נוכח ההחלטה, תחת ההאשטג #ThankYouSpotify. "אני מבטל את המשתמש שלי באפל מיוזיק ועובר לספוטיפיי. לא הייתי מאזין לרוגן קודם לכן, אבל ראיתי מספיק כדי לזהות שמדובר במתקפה על חופש הביטוי במסווה של קרב עבור האמת". 

ברקע הסערה, ניל יאנג החליט לנצל את תשומת הלב שלה הוא זוכה ולהקדיש אותה למסר נוסף: לעזוב את החברה בגלל איכות השמע. "ספוטיפיי מוכרת לכם מוזיקה באיכות ירודה", כתב בבלוג שלו. "תחליפו לאחת מהאלטרנטיבות, חברות שתומכות באומנות, סאונד אמיתי זמין שם. כשעזבתי את ספוטיפיי הרגשתי הרבה יותר טוב". ובהתייחס לסערה כתב אתמול: "אני תומך בחופש הביטוי. לחברות פרטיות יש את הזכות להחליט על התכנים שמוצעים בהן, כמו שלי הזכות להסיר את התוכן שלי מהן".  

ניל יאנג בלונדון (צילום: Tristan Fewings, GettyImages IL)
הצית את הסערה. ניל יאנג | צילום: Tristan Fewings, GettyImages IL

מספוטיפיי נמסר לאחר ההודעה על הסרת שיריו של יאנג: "אנחנו מצטערים על ההחלטה של יאנג ומקווים שהוא יחזור בו. אנחנו רוצים שכל המוזיקה ותוכן האודיו יהיה זמין עבור המשתמשים שלנו. עם הרצון הזה מגיעה אחריות ענקית שדורשת לאזן בין בטיחותם של המשתמשים לבין החופש של היוצרים". על הטענות להפצת פייק ניוז אמרו: "הסרנו יותר מ-20 אלף פרקי פודקאסט שקשורים לקורונה מאז שהחלה המגפה".