כש"הפיג'מות" עלתה לאוויר, עודד פז לא שיער לעצמו שהסדרה הזו תהיה תופעה תרבותית. הסיטקום, שעלה לפני כמעט 20 שנה, הצליח כנגד כל הסיכויים, חדר אל תוך תרבות הילדים ונשאר שם. "לא היו עלינו כתבות, אולי אחת בכל 15 השנים", מספר עודד, ספק משוויץ ספק מתבאס. "לא סיקרו אותנו בחדשות, לא ראיינו אותנו באירועים. צמחנו מלמטה. התוכנית וההצלחה שלה הגיעו מפה לאוזן".

הסדרה, שמגוללת את הסיפור של להקה כושלת שעוברת מנתניה לתל אביב כדי להגשים את החלום, הגיעה לערוץ הילדים ביולי 2003. מאז אילן רוזנפלד, קובי פרג' ופז רצו עם הפיג'מות במשך 9 עונות, עד לירידה מהאוויר לפני 6 שנים. רבים מהשירים, הביטויים והמערכונים שהמציאו הפכו לסלנג מקובל בעברית: "אל תאכלו את החיות", "בואו נארוז את הדברים ונחזור לנתניה", "חייב ללכת" - והם עדיין מלווים דיבור של שני דורות שגדלו עליהם, ונשארים בתודעה גם דרך ממים ברחבי הרשת.

"התארחתי אצל גיא מזיג בהופעה לפני שנתיים והתלבטנו מה נשיר יחד", מספר פז, "בסוף החלטנו ללכת על שיר מהפיג'מות, 'שיר המכולת'. פתאום ראיתי אנשים עומדים ומריעים לנו כששרנו". כאן, ברגע הזה, הוא קיבל את ההשראה לסדרת המופעים שהוא עושה בימים אלה – "עודד פז והקסדות", מופע רוק משירי "הפיג'מות".

עודד פז ואילן רוזנפלד (צילום: נגה ירדני, יח"צ)
עודד פז ואילן רוזנפלד במופע של עודד פז והקסדות | צילום: נגה ירדני, יח"צ

סוד ההצלחה?

אפשר לומר שמה שעזר ל"פיג'מות", הייתה העובדה שהיה לה קצת מהכלום של "סיינפלד", קצת מהחבר'ה של "חברים", משפטי מפתח כמו של "איך פגשתי את אימא" ובעיקר, למרות ששווקה ככזאת - היא לא הייתה בשום צורה סדרה לילדים. "עשינו מה שמצחיק אותנו ודיברנו בגובה העיניים", נזכר עודד בגעגוע. "יש דברים שאני מסתכל עליהם היום ואני לא מבין איך אישרו את זה. היה פרק שלם, שאני כתבתי, שסוף העולם מגיע ואני הולך עירום. צילמו אותי עם תחתונים בצבע גוף ועשינו צנזורה סביב האזור. יותר מזה - בפרק השלישי של הפיג'מות קובי צועק 'כל מה שמעניין את הנוער היום זה המורדים וסקס, סקס, סקס!'. זה שודר! ולא קרה כלום! עברו 18 שנה ולא קרה כלום!". 

"בפרק השלישי קובי צועק 'סקס, סקס, סקס!', זה שודר! עברו 18 שנה ולא קרה כלום!"

"תמיד אמרתי שהפיג'מות היא לא סדרה מחנכת אלא מבדרת", עודד מוסיף. "אף אחד לא צריך לצפות שסדרה קומית תחנך אותו. אני לא חושב שקלקלנו את הדור כי כן הרגשנו שיש לנו איזו אחריות. קללות לדוגמה ירדו מהפרק לגמרי, הקללה היחידה שהייתה לנו זה 'דביל'. לא באנו לקלקל אבל אני גם לא מרגיש שהעברנו מוסר השכל". 

עודד פז, אלון רוזנפלד ואלונה טל (צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס)
"לא קלקלנו את הדור אבל גם לא חינכנו אותו" | צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס

מופע שכולו "גדלתי עלייך"

בחודשים האחרונים התבשל עודד ברעיון של הופעה משירי "הפיג'מות". הוא בדק כיוונים ואופציות עד שהבין שאין מנוס - הקהל להוט, הקאסט המקורי בעניין וכל שנותר הוא לבצע. "המופע הזה היה פשוט לעשות 1+1. חיברתי את כל הנקודות והבנתי שיש לנו קהל וזה הולך למופע". הרעיון, הוא מוסיף, היה להחזיר לרגע אחד לילדות את מי שהיה שב הביתה מבית הספר וצופה בסדרה: "עכשיו כבר מותר להם להחזיק כוס בירה". 

הריאיון מתקיים בעיצומו של סבב ההופעות הראשון, 5 אירועים שכל הכרטיסים אליהם נמכרו מראש, מה שנקרא - סולד אאוט מוחץ. על המופע הוא עבד עם שותפו לסדרה אילן רוזנפלד. את הצלע השלישית, במקום קובי, הם מצאו במפיק המוזיקלי ישי סוויסה, מי שעבד עם השמות הגדולים של השנים האחרונות - מרגי, רביד פלוטניק, יסמין מועלם ועוד.

"זה היה חיבור מיידי שהחזיר את אילן ואותי לתחילת הדרך, כשהיינו יושבים במקלט ועובדים על חומרים למופע שעשינו בבמה הפתוחה בדומינו גרוס כשהיינו חיילים", מספר פז. "מפגישת היכרות זה הפך לפגישת עבודה עד 2 וחצי בלילה. ואלו לא השעות שלנו, נשמה - אני ואילן כבר בני 41. יש לנו ילדים בבית". 

עודד פז, קובי פרג', אלון רוזנפלד ואלונה טל (צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס)
"אני הייתי הדביל, לא העיפרון הכי מחודד". עם החברים בפיג'מות | צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס

בתחילת העבודה קבע עודד שתי מטרות מרכזיות - הראשונה היא שכל הפרויקט יבנה עם אנשים "שקשורים לסדרה או גדלו עליה", והשנייה - שהמופע יהיה הכי אמיתי שאפשר: "החלטתי שאני רוצה לעשות מופע לייב עם נגנים, חי, ברמה הכי גבוהה שיש ולא מה שעשיתי ב-15 השנים האחרונות שזה פלייבקים בקניונים או פסטיגלים שזה פלייבקים מלאים. אני רוצה לייב, לתת בראש, אני אייצר להקה".

במהרה הוא גילה שהוא לא לבד בעניין. "התחלתי לגייס אנשים, להרים טלפונים ולהציע להתארח. קיבלתי כן אחרי כן אחרי כן". וכך התגבשה לה רשימת אורחים מרשימה - יוני בלוך שכתב את שיר הנושא לסדרה, דנה פרידר ויניב פולישוק ששיחקו בה, טל מוסרי ועוד. "אלונה טל הייתה שיחת הטלפון הראשונה שלי. אמרתי לה 'תקשיבי, מתי את בארץ?' עוד לא סיימתי את השאלה והיא אמרה לי 'עודדי, מה שאתה רוצה'". הרצון וההסכמה המיידית הגיעו מתוך הגעגועים - הכיף על המסך כנראה היה גם בחיים האמיתיים: "זאת הייתה שגרה שבה היינו חבורה מגובשת והיה לנו כיף לעשות את זה. זה היה כמו מילואים. באנו למילואים". 

איך בוחרים שירים למופע כזה?

"יש שלושה חבר'ה שיש להם עמוד פייסבוק שנקרא 'זה כמו בפרק הזה בפיג'מות'. לעמוד הזה יש יותר מ-50 אלף עוקבים. התקשרתי אליהם ומאז יש לנו קבוצת וואטסאפ שקוראים לה 'גולדה בבארבי', והם יודעים הכול יותר טוב ממני! ביקשתי מהם שיכינו לי רשימה של כל השירים שהיו בסדרה והם הגדילו ראש וכתבו מה חייב להיות, מה רצוי שיהיה. וכך נבחרו 20 שירים מתוך כ-60 שהיו לאורך העונות". 

אפשר בכלל לבחור את השיר הכי אהוב?

"כולם היו בניי. לא בניי כי לא אני כתבתי והלחנתי אותם, אבל כולם בלב שלי ואני אוהב את החומר הזה, אני חושב שהוא טוב".

התקשורת עם הקהל הזכירה רגעים שאולי הוא דווקא היה שמח לשכוח: "תוך כדי העבודה יש לי קפיצות של זיכרונות לראש, אז אני כותב לחבר'ה - 'תגידו, היה דבר כזה?'. אתמול למשל נזכרתי שהיה פרק שהייתי שיכור, זה הגיוני? הם שלחו לי שבעה סרטונים שונים שלי מאותו פרק". 

עודד פז, אלון רוזנפלד, אלונה טל (צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס)
"עודדי, מה שאתה רוצה". עם אלונה טל ואילן רוזנפלד, שהיום מופיעים איתו | צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס

"באחת ההופעות מישהי צעקה לי מהקהל 'הבן שלי רואה עכשיו הפיג'מות'", פז נזכר. "אמרתי בסוף ההופעה שאני מאוד מתרגש מכל הדבר הזה ושאשמח שבפעם הבאה שהם רואים אותי ברחוב שלא יגידו לי 'גדלתי עליך' כי זה מזכיר לי את הגיל שלי, שפשוט יגידו לי 'הייתי בהופעה שלך ומאוד נהניתי'. קיבלתי בשנים האחרונות, ואני עדיין מקבל, הרבה מאוד הערות של 'גדלתי עליך', כל המופע נוצר בעקבות הדבר הזה. לא שאני משווה אותנו ל'חברים של נטשה' או ל'כוורת', אבל זה מזכיר מופע איחוד שלהם", הוא צוחק. "הורים מגיעים עם הילדים שלהם לראות את ההופעה. זה מרגש". 

"אני אשמח שבפעם הבאה שהם רואים אותי ברחוב שלא יגידו לי 'גדלתי עלייך' כי זה מזכיר לי את הגיל שלי, שפשוט יגידו לי 'הייתי בהופעה שלך ומאוד נהניתי'". 

החברים הכי טובים מהצבא

פז, פרג' ורוזנפלד עבדו יחד לאורך כל עונות הסדרה כשהצלע הנשית התחלפה - בעונות הראשונות הייתה זו אלונה טל, אחר כך ימית סול ואז הגיעה דנה פרידר. "נפגשנו באודישנים לתיאטרון צה"ל ואני חושב שאנחנו חייבים אחד לשני את זה שהתקבלנו, הרמנו אחד לשני", מספר עודד על האודישנים - אליהם נבחנו גם עם אחד, יהודה לוי שמו. 

עודד פז ואלון רוזנפלד  (צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס)
"נשארנו באמת החברים הכי טובים מהצבא". עם אילן רוזנפלד | צילום: עודד פז, קובי פרג׳ ורובי דואניאס

"עשינו מופע מערכונים שנקרא 'מה קרה מלחמה' עם בדיחות על הצבא", הוא נזכר. "יום אחד באו יואב צפיר וטמירה לראות את המופע שלנו, ואחרי 300 הופעות הם נפלו על הצגה גרועה שעשינו לשוקיסטים שלא צחקו". למרות שהחוויה זכורה להם לרעה, מתברר שהיא פתחה להם דלת: טמירה ירדני שעומדת בראש טדי הפקות הזמינה אותם לפגישה ואמרה "התפנתה לי משבצת של שעה בערוץ הילדים, תמלאו אותה בתוכן". 

אז הפיג'מות נוצרה מזה שיצרתם תוכן לפי בקשה?

"כן. למזלנו זאת לא הייתה סדרה קיימת ולא עשינו אודישנים. אלא ישבנו יחד וחשבנו מה יכול להיות מגניב ומצחיק. חשבנו מה אילן יכול להיות ומה קובי יכול. זה יודע לעשות דמויות אז בואו נעשה שהאינטרס שלו זה שהוא רעב וככה נוצר נג'י. אילן היה המוזר ואני הייתי הדביל. כל דמות היא הקצנה מופרעת של מי שהיינו באותה תקופה. אני הייתי הנאיבי שהולך לו עם בחורות אבל הוא לא העיפרון הכי מחודד".

גם בצפייה בכמה דקות מהסדרה, קשה לפספס את הכימיה בין הכוכבים שלה - השלושה באו לעשות כיף. "היינו שלישייה מאוד מגובשת בשנים הראשונות שעבדנו ביחד. זה התחיל משירות צבאי לחברות מאוד גדולה, לקריירה משותפת. עם השנים הרבה דברים קרו אבל יש לנו חיבור מאוד חזק שאי אפשר לקחת מאיתנו". 

ובכל זאת, קובי פרג' בחר להתרחק מהשלישייה ומהסדרה ולבחור קריירה אחרת כיוצר דוקומנטרי ("פוטו פרג'", "המלכה שושנה"). "בשנים האחרונות אילן ואני הרבה יותר מחוברים ונשארנו באמת החברים הכי טובים מהצבא, קובי קצת פחות בגלל שהוא התמקצע בתחום שהוא נורא אינדיבידואלי". ובכל זאת טוען עודד: "אנחנו משפחה, זה לכל החיים. כשאבא של קובי נפטר אנחנו היינו הראשונים שבאו ודיברו".

"אנחנו משפחה, זה לכל החיים. כשאבא של קובי נפטר אנחנו היינו הראשונים שבאו ודיברו"

במהלך השנים עודד הספיק להתחתן ולהביא ילד, שהיום כבר כמעט בן 6. "הראיתי ללני יחסית מגיל צעיר את הפיג'מות", הוא משיב לשאלה אם הבן שלו אוהב את הפיג'מות. "בהופעה הוא היה בשורה הראשונה ושר את כל השירים. להגיד שהוא מעריץ של הסדרה - לא. אולי כשהוא יגדל זה כן יקרה". עודד מספר שלני גם מאוד גאה להיות בנו: "נסענו באופניים ביום כיפור ושני ילדים מזהים אותי אז הוא צועק 'כן כן, זה הוא מהפיג'מות'. עושה לי פדיחות".

עודד פז ואליאנה תדהר (צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת 12)
נשאר במשך שנים רבות בערוץ הילדים. פז עם אליאנה תדהר | צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת 12

להיתקע בעולם הילדים

"ב-10 השנים הראשונות התמקצעתי בלהיות שחקן בסיטקום לילדים, ב-10 השנים הבאות התמקצעתי כמנחה בערוץ הילדים. אני מאוד שלם עם הקריירה שלי. תמיד שאלו אותי - אתה לא מפחד להיתקע בעולם הילדים?". אז כנראה שהתשובה היא לא - להיפך, עודד היה סלע איתן בממלכת הילדים בשנים האחרונות, בזמן שהמנחים לצידו רק נהיו צעירים יותר. "הנחיתי לפני כמה שנים ליד אגם בוחבוט, אני הייתי בן 37 והיא הייתה בת 15. לשמחתי הבדלי הגילים לא בולטים על המסך, אולי כי יש לי את הלוק הנצחי הזה של ילד, אבל אני חושב שזה הכול באנרגיה ובאווירה. אני באמת מתייחס לזה כאל מקצוע ואני לא רואה בעיה, אם מנחים בארה"ב יכולים להגיש תוכנית במשך 25 שנה, אין סיבה שעודד פז בארץ ישראל הקטנה לא יעשה את זה".

למרות ה"לוק הנצחי של הילד", הוא מודע לאפשרות שיום אחד זה ייגמר: "אין לי חשש מלהתבגר. אלה החיים. עשיתי פסטיגלים שליהקו אותי בתור הצעיר ופתאום בפסטיגל האחרון אמרו לי 'אתה מנהל בית ספר'. אני חושב שגם בהומור וגם בהנחייה, אם אתה מצליח לדבר בגובה העיניים ולהעביר את המסרים כמו שצריך, הגיל הוא לא פקטור".

יוני בךוך ועודד פז (צילום: נגה ירדני, יח"צ)
התכחש עד היום לסדרה, יוני בלוך ועודד פז על הבמה | צילום: נגה ירדני, יח"צ

"בעיניי מנחה טוב הוא לא מי שרלוונטי על המסך", הוא טוען. "היו שנים רבות שלא הייתי הכי רלוונטי או פופולרי אצל הקהל הצעיר שראה את התוכניות ועדיין זה מקצוע, אני מתייחס אליו בצורה כזאת, אני יודע שאני עושה את זה טוב. אז אם ירצו לקרוא למישהו שהוא עכשיו פופולרי וההפרש בינינו יהיה שנים רבות, זה שיקול תוכן שלא אני צריך להתמודד איתו. ואני אקבל באהבה גם אם זה לא יהיה אני".

"היו שנים רבות שלא הייתי הכי רלוונטי או פופולרי אצל הקהל הצעיר שראה את התוכניות"

המילה האחרונה שלו בעולם הילדים עוד לא נאמרה מבחינתו. את הביקורת שנשמעת על תוכניות בערוץ הילדים של היום, בפרט על הריאליטי שפיתחו בו "הבנים והבנות", הוא שמע - אבל לא מסכים. "אני חושב שמי שאומר את הביקורת כבר התבגר וזה פחות המקום שלו. אני אוהב מאוד את 'הבנים והבנות' ואני מאוד מאמין במוצר הזה, הוא מעלה המון סוגיות חברתיות חשובות. אני מאמין שיוצרי טלוויזיה הם אנשים מוכשרים עם הרבה אמירה ואני חושב שכן יוצאות סדרות טובות. מה שכן התקציבים יורדים אז זה נראה קצת פחות טוב, אבל גאליס לא הייתה סדרה טובה? אני חושב שעוד כמה שנים לי בירן ימלא בקלות את קיסריה עם קהל של אנשים שגדלו על כל השירים שהוא יצר לתוכניות טלוויזיה".

יניב פולישוק כגרי מנדלבאום (צילום: דודי גניס, יח"צ)
יניב פולישוק חוזר לדמותו של גרי מנלדבאום | צילום: דודי גניס, יח"צ

אז מה הלאה? המופעים היו הפרויקט הראשון שעודד לקח על עצמו כמפיק: "תמיד ידעתי שאני טוב בזה ועכשיו אני צריך להבין אם זה בשבילי או לא. זה כן משהו שאני טוב בו מאוד". חוץ מזה הוא מאחל לעצמו להמשיך ליצור ולבדר קהלים בכל הגילים, אבל כמטרה הוא סימן דווקא את התיאטרון: "משם הגעתי. מעולם לא הייתי בתיאטרון רפרטוארי אבל למדתי משחק ותיאטרון בתיכון. הייתי על כל כך הרבה במות אבל רק מסחריות. אז נראה לי שתיאטרון זה משהו שעוד לא עשיתי ומעניין אותי לעשות".

תהיה עוד עונה? או כמאמר הסדרה "רוצים עוד עונה"?

"עוד עונה זה עניין מורכב, אנחנו כבר 7 שנים אחרי העונה התשיעית וכל אחד באמת במקום אחר. אני שמח לראות שיש קהל צעיר שגדל על הסדרה כי זה משאיר לנו אופציה אבל לא תהיה עוד עונה, אולי זה יהיה משהו אחר בעולמות של הפיג'מות. ובאותה נשימה אני אומר, לא כל כך פשוט לייצר תוכן במדינה ושיהיה טוב, ופה יש לנו 18 שנה של מוניטין, הציפיות כל כך גדולות. כמו שעודד אומר - 'כגודל הציפיות גודל הכריות'".

מופע חדש של עודד פז והקסדות נפתח - מופע סילבסטר שיתקיים בזאפה מידטאון, תל אביב