העולם לומד לחיות ולההתמודד עם הקורונה, מדינות רבות פתוחות לתיירים, האומנים מכריזים על סיבובי הופעות בין-לאומיים - והישראלים מסתערים. מבדיקת N12 עולה כי נרשם זינוק מתבקש של מאות אחוזים בקניית כרטיסים למופעים שמתקיימים מעבר לים.

 "יש עלייה מ-0 ל-100, עלייה של מאות אחוזים", מספר יוסי אלפסי מחברת "לייב טיקטס". "אנחנו צופים שיהיה גם בוסט גדול בינואר, אז צפויות הכרזות נוספות". גל שורר, בכיר ב"איסתא ספורט" מוסיף: "פונים אלינו כל כך הרבה אנשים שאנחנו לא צריכים לשווק. אנשים טסים יותר כי הם כבר מחוסנים וקצת יותר אמיצים, פחות דופקים חשבון. יש כמו פניות כמו: 'הילדה חוגגת בת מצווה, למרות שהיא בת 14'"

ההוכחה החותכת לכך שפתיחת השמים הביאה גם לפתיחת התיאבון לראות הופעה בחו"ל, היא הטירוף סביב המופע של אדל. בארץ ובעולם עטו על האתר הרשמי, ותוך פחות משעה אזלו כל הכרטיסים לשני המופעים שקבעה. מחיר הכרטיסים להופעה של המתקמבקת התחיל ב-1,400 שקל ומגיע עד ל-6,000 שקל בקנייה דרך ספקים ישראלים וספקים במדינות אחרות.

עוד ב-N12:

יוסי אלפסי, מנכ"ל לייב טיקט, בהופעה של קולדפליי
יוסי אלפסי, מנכ"ל לייב טיקט, בהופעה של קולדפליי

חוץ מאדל שתופסת כותרות, בין היתר גם שון מנדז ובילי אייליש הכריזו על סיבוב הופעות, וגם ותיקים יותר כמו רד הוט צ'ילי פפרז וקולדפליי. לא פחות מסביר להניח שבקרוב גל ההופעות יהפוך לצונאמי, ואומנים רבים ינסו להספיק בשנה אחת, כמות הופעות של שנתיים לפחות. "אני לא זוכר שהייתה כזאת התעוררות", אומר אלפסי. "אנשים מאוד חיכו לזה".

גם מעבר לים מדווחים על נתונים דומים. על פי דיווח ב-CNN, בלייב ניישן, שמפיקה אירועי ענק רבים בארצות הברית, צופים עלייה של כ-5 מיליארד דולר בכנסות, זינוק של 165% משנת 2020. "קצב המכירות והנוכחות בהופעות גבוה מהצפוי", מסרו בחברת הענק. 

איך עובד שוק הכרטיסים להופעות בינלאומיות בישראל

"בהופעות חו"ל הכרטיסים מתחלקים לשוק ראשוני ושוק משני", מסביר אלפסי. "שוק ראשוני זו ההפקה, האתרים שמוכרים את הכרטיסים מיד ראשונה. אנחנו מוכרים את הכרטיסים בשוק המשני - אני קונה כרטיסים והלקוח קונה ממני. יש הרבה מאוד ספקים כאלה ברחבי העולם ואנחנו אף פעם לא סולד אאוט, תמיד 99% - ותמיד יש לנו להציע". מחיר הכרטיסים בשוק המשני גבוה יותר מהשוק הראשוני, כמעט תמיד. אז מה הערך של קניה מיד שנייה? הביקוש ושירות הלקוחות מבית, בעברית.

"העניין במופעים גדולים בחו"ל שהכרטיסים מאוד מבוקשים, הכל סולד אאוט תוך שניות. אם רוצים לקנות כרטיס ולא יודעים מתי לקנות, מתי נפתחת המכירה, איך קונים… פה אנחנו נכנסים לתמונה", מוסיף אלפסי ושורר מאשר: "מי שרוצה לנסות להתעסק ישר עם האתר והמכירה יכול לנסות, הבעיה שהמכירה מתחילה ותוך 5 דקות נגמר. איתנו לא צריך להתעסק עם זה… אנחנו נותנים הכל".

יוסי וגל מדווחים שניהם כי דאגות הקורונה נהיו חלק בלתי נפרד מחווית הקנייה. "פעם עיקר השיחה הייתה על מחיר, היום מרבית השיחה בתהליך המכירה היא על הקורונה - הביטולים, התשלומים, החיסונים", מספר יוסי, ומוסיף: "מדהים לראות שכל דבר משנה - היה דיבור על הווריאנט הבריטי והייתה האטה רצינית במכירות ליום - יומיים. אבל להרבה אנשים נמאס לפחד ואנחנו נותנים להם שקט".

"אחרי שהבנתי ש'רד הוט' כבר לא יגיעו לארץ, ביטלתי את הכרטיס שהיה לי והזמנתי להופעה ביוני 2022 בלונדון', מספר עומר, בן 22 שהחליט שהגיע הזמן להתגבר על האכזבה. על נזקי המגפה, אם וכאשר, אמר: "הזמנו דרך טיקטמאסטר והבטיחו לנו שאם המופע יתבטל בגלל הקורונה נקבל את הכסף חזרה".

"אם רוצים לקנות כרטיס ולא יודעים מתי לקנות, מתי נפתחת המכירה, איך קונים… פה אנחנו נכנסים לתמונה"

מה פרופיל הקנייה של הישראלים?
"היעדים הכי פופולריים שהישראלים הכי אוהבים הם לונדון, ברלין, פריז, ורשה. כשוורשה וברלין יותר מיוחדים וזולים ולונדון ופריז יותר יוקרתיים נחשבים", חולק שורר את רשמיו. הוא גם זה שאחראי על קניית הכרטיסים עצמם מהספק, וטוען כי הישראלים מאוד עקביים: "מספר הכרטיסים זה עניין של הימור וניסיון. אני לוקח מלאי ולשמחתנו הישראלים לא מאכזבים. בהופעה של קולדפליי לדוגמא קנינו כמה מאות כרטיסים, יהיו אלפי ישראלים שייסעו לראות".

כך או כך, הטיפ המנצח לקניית כרטיס להופעה בחו"ל הוא לא מפתיע. אם הניסיונות לקנות באתר הרשמי עולים בתוהו - חשוב לקנות ממקור אמין ובטוח. "זה כמו קנייה ברשת רק על אחת כמה וכמה, כי אם הכרטיס לא מקורי או משוכפל כבר שילמת על חופשה בחו"ל ממיטב כספך".