נוכחות ישראלית מרשימה נרשמת בפסטיבל קאן שמתקיים בימים אלה בצרפת. נדב לפיד מועמד עם סרטו "הברך" לפרס "דקל הזהב" היוקרתי, ערן קולירין מועמד עם סרטו "ויהי בוקר" (והספיק לעורר סערה), ארי פולמן הציג לראשונה את פרויקט האנימציה המושקע שלו "איפה אנה פרנק" ורונית אלקבץ ז"ל שבה לריברייה עם "מחברות שחורות" שביים אחיה שלומי.

לצד אלה, בקטגוריה שרצה זו השנה ה-3 בלבד בפסטיבל הקולנוע היוקרתי, קטגוריית ה-VR, מועמדים אסף ואיל גבע, שני אחים מתל אביב, שיצרו יחד את "הסוד של רטרופוליס". 16 יצירות סך הכול מועמדות בקטגוריה, ועל פי איל, שנמצא כעת בקאן, "אנשים מאוד מתלהבים מהמשחק שלנו".

"הסוד של רטרופוליס", הוא בעצם משחק, אבל מדובר במציאות קולנועית לחלוטין שבה השחקן משמש כגיבור. העלילה מתרחשת בעיר עתידנית שמנוהלת על ידי רובוטים, שתפקידם לשמור על התרבות האנושית בחיים. בעזרת משקפי ה-VR, השחקן נכנס אל גופו של רובוט בלש, שעוזר לכוכבת קולנוע הנמלטת מבעלה. את הכניסה למציאות נפרדת כלשהי קשה להסביר במילים, צריך כמובן להרגיש את זה. אבל גם למי שאינו מורגל בז'אנר, או בגיימינג, המשחק של האחים גבע מאפשר כניסה רכה.

"זה התחיל בזה שניסינו נוסחאות של איך מעבירים סיפור בפלטפורמה הזאת", מספר איל, בוגר תואר ראשון בקולנוע באוניברסיטת תל אביב. "ההשראה הגדולה היה משחקי הרפתקאות משנות ה-90. הנוסחאות המיושנות האלה שלא משתמשים בהן יותר - דווקא כאן עבדו. אנחנו צועדים לעתיד, ל-VR ומביאים איתנו דברים מהעבר - סצנות מעבר, שימוש במוזיקה, הדמויות, העלילה - חיברנו את הדברים האלה ביחד וזה עבד טוב".

אחר כך הגיע השלב שבו המשחק היה צריך ללבוש צבעים, צורה ואופי. "אני מתבייש להסתכל או להראות את הדברים הראשוניים שעשינו. בהמשך הצטרף אלינו דניאל הו, שצייר באמצעות תוכנה שמאפשרת לייצר בתוך ה-VR את העולם עצמו. עבודת נמלים ידנית. יש כבר סרטוני אנימציה כאלה, אבל אנחנו הראשונים ששמים את זה בתוך משחק".

@the_secret_of_retropolis

we use VR for hand drawn animation in our indie VR game. Follow us for more. ##VR ##animation ##timelapse

♬ BORN FOR THIS - Foxxi

איך נראה תהליך כתיבת המשחק?
"לא היה בכלל את האידיאל הרומנטי של תסריטאי שמסיים את התסריט ושולח להפקה. פיתוח תוכנה הוא מאוד שונה מפיתוח של סרט ולרוב לא מדברים עליו כאומנות. אני חושב שהוא מאוד רלוונטי לתחום הזה. התסריט עבר המון שכתובים, בהתאם למה שהרגשנו שעובד או לא עובד. הסצנה הסופית הוקלטה ובוימה 3 פעמים עד שזה הצליח להיות מה שרצינו שזה יהיה. זה היה הכי קשה כי זה היה צריך לעורר רגש, להצחיק זה יותר קל".

יש את תחזיות האימים שמזהירות מפני המציאות המדומה.
"VR תמיד נמצא באיזה דילוג של בין פנטזיה לסיוט. מפחדים שזה יהיה לכל אחד בבית, ומההשפעות של זה. מבחינתנו זו אומנות. זה עניין של השנים האחרונות. כרגע זה בעיקר בגיימינג אחת הסיבות לזה שתופס, היא שפייסבוק בעניין. זה גם החלק המפחיד. פייסבוק מוכרים את המכשיר הנייד בזול, כנראה במחיר הפסד, כי הם רוצים להיכנס לאנשים הביתה.

"אני לא רוצה להקטין את תחום הגיימינג, כי אני כן מאמין שיש בזה ערך תרבותי שהוא לרוב לא מדובר. כמו שיש סרטים כמו 'מהיר ועצבני', ככה גם בגיימינג יש כמובן משחקים של יריות ואלימות, אבל גם יכולת לייצר אמפתיה. זה נרטיב מסוג חדש, בחינה נוספת של הערכה של הערכה לאומנות. אתה פתאום נכנס לעולם, וכן מעניין אותך מי צייר את הציורים, להבדיל מסדרת אנימציה, שאתה לאו דווקא חושב על זה".

@the_secret_of_retropolis

indie VR dev in the best film festival in the world

♬ cowboy beWAP - syd

הופתעתם שהתקבלתם לקאן? 
"מאוד. אנחנו רואים את זה כפרק פיילוט, אנחנו מקווים שזה יוביל לכך שנוכל להמשיך ולעשות עוד הרבה דברים בתחום".