תדמית הפוליטיקאים בכל מה שקשור לאמינות בין כה וכה רעועה מאוד, אבל גם במערכת הבחירות הנוכחית - המתמודדים לכנסת הבאה של ישראל ממשיכים להוכיח שהקשר בינם לבין האמת, לעיתים, מקרי בלבד. באמצעות ניתוח תשדירי הבחירות מהיומיים האחרונים, עלו מבדיקת "תכנית חיסכון" ממצאים שמספקים תשובה לשאלה מי מציג לכם את האמת – ומי מסלף את העובדות לפי צרכיו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הממצאים הראשונים נוגעים לתשדיר מטעם יהדות התורה, שבו טוענים חברי המפלגה החרדית כי הגישו בכנסת האחרונה 429 הצעות חוק - שמחצית מהן עסקו בקשישים.

אכן, בחישוב מצטבר של כל הצעות החוק שיזמו חברי הכנסת של יהדות התורה מתקבל המספר 429. בבדיקה מעמיקה מתברר כי כ-100 מהן הוצגו יחדיו על ידי כמה חברי כנסת מהסיעה – מה שהפך את הספירה למנופחת ולא מדויקת. ומה עם הדאגה לקשישים? פחות מ-50 מההצעות עסקו באופן ישיר או עקיף גם בנושא.

כמה שרים ספר לפיד?

לפיד. אנחנו ספרנו אחרת (צילום: עזרי עמרם)
לפיד. אנחנו ספרנו אחרת | צילום: עזרי עמרם

קמפיין מפלגת יש עתיד כולל, בין היתר, טענה שלפיה חברים בממשלה הנוכחית לא פחות מ-34 שרים. יאיר לפיד אומנם צדק כשקבע כי ממשלת נתניהו היא הגדולה ביותר בממדיה בהיסטוריה של המדינה, אך גם בשיאה - מנתה 30 שרים ולא 34.

עוד באשר לממשלה הנוכחית - בתשדירי הליכוד-ביתנו נטען כי בקדנציה החולפת נוספו למשק הישראלי 350 אלף מקומות עבודה. בדיקה העלתה כי מתחילת כהונתו של נתניהו, ב-2009, נוספו 331 אלף מקומות עבודה - אך במפלגתו לא ציינו כי 280 אלף מהן נוצרו בזכות הגדול הטבעי במשק.

קדימה והאקדמיה: הטענות - והמציאות

קמפיין הבחירות של שאול מופז כולל טענה שלפיה ייסד יושב-ראש המפלגה את תכנית "עתידים" להענקת תואר אקדמי ל-25 אלף צעירים מהפריפריה.
באתר "עתידים", לעומת זאת, ציינו כי התכנית בנתה תשתית אנושית, טכנולוגית ומדעית, דווקא ליותר מ-3,500 בוגרי אקדמיה. בשל הנתונים הסותרים, ניתן להניח כי המספרים שהוצגו באתר שגויים - או שמופז בחר להפריז בהם.

בש"ס, לעומת זאת, טענו בתשדירי הבחירות כי סיעתם היא היחידה שהתחייבה לפעול למען "חוק סיעודי ממלכתי לכולם". אלא ששם, כך נראה, לא בדקו את מצעי המפלגות האחרות שכוללים את אותה ההתחייבות בדיוק - ובהם זה של העבודה.

נתון שדווקא נעדר מתשדירי ש"ס נוגע למקרים שבהם הוכיחו נציגי התנועה בכנסת מחויבות פחותה בהרבה לחיזוק מערכת הרפואה עבור כלל האוכלוסיה - כמו ההצבעה שבהם התנגדו שישה מהם לחוק בריאות ממלכתי.

אמנון יצחק מציג: הבטחה בפחות משקל

גם בקרב תשדירי המפלגות הקטנות והאזוטריות יותר לא חסרים אי דיוקים: אמנון יצחק, למשל, טען כי עלות הפקת כיכר לחם נאמדת בפחות משקל.

למרות דבריו הנחרצים, קבעו כל הגורמים בתחום כי גם הפקת לחם אחיד מהסוג הפשוט ביותר יקרה באופן ניכר מתג המחיר שהציג - 4.60 שקלים.