שמעון פרס משלב אצבעות (צילום: אור גץ)
"עוד מילה, עוד ירייה, ובסופו של דבר כולם יאבדו שליטה" | צילום: אור גץ

"אם אזרחי מדינת ישראל היו שומעים מהדרג המדיני שיש סיכוי לשלום, הם היו תומכים בכך", כך אמר נשיא המדינה שמעון פרס בראיון שהעניק לעיתונאי הישראלי רונן ברגמן שפורסם אמש ב"ניו יורק טיימס". במהלך סדרת פגישות שהשניים קיימו במהלך חצי השנה האחרונה הביע הנשיא ביקורת חריפה ביותר כלפי מדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו שדוגלת בקיפאון אל מול הפלסטינים.

לשאלתו של ברגמן, האם אינו סבור שאכן אין דבר שניתן לעשות כעת, כפי שנתניהו מציע השיב: "נתניהו יכול לא לעשות דבר, אבל זה לא אומר שהדברים לא ייעשו. הרעיון הזה, שההיסטוריה היא סוס שאפשר להחזיק בזנבו הוא רעיון טיפשי. הרי, את האש אפשר להדליק ברגע: עוד מילה, עוד ירייה, ובסופו של דבר כולם יאבדו שליטה".

יעקב אילון מראיין את בנימין נתניהו – הראיון המלא (תמונת AVI: mako)
"יכול לא לעשות דבר, אבל הדברים ייעשו" | תמונת AVI: mako
פרס המשיך לבקר בחריפות: "אם אין כל הכרעה דיפלומטית, הפלסטינים ישובו לטרור – סכינים, מוקשים, פיגועי התאבדות. השקט שישראל נהנתה ממנו בשנים האחרונות לא יימשך, משום שגם אם הפלסטינים לא רוצים לא לחדש את האלימות, הם יהיו מצויים תחת לחץ של העולם הערבי".

"כספים יועברו להם וכלי נשק יוברחו אליהם ואף אחד לא יוכל לעצור את זה. העולם יתמוך בפלסטינים, יצדיק את מעשיהם, יכוון ביקורת קשה כלפי ישראל ויתייג אותה כמדינה גזענית". פרס מתריע כי במצב כזה, הכלכלה הישראלית תחווה מהלומה קשה לאור חרם בינלאומי שיוכרז כנגד המדינה.

אסור לישראל לאבד את תמיכתה של ארצות הברית

באשר ליחסים בין נשיא ארה"ב אובמה לבין נתניהו אמר פרס כי שורש הבעיה טמון בזירה המדינית. "אובמה מעוניין בהשגת שלום במזרח התיכון והוא צריך להשתכנע שזה גם רצונה של ישראל".

והוא לא משוכנע?
"הוא דרש לשים קץ לבנייה בהתנחלויות וקיבל תשובה שלילית. אובמה סבור שצריך להיעשות שלום עם העולם המוסלמי ומקבל מישראל את הרושם שהיא אינה מעוניינת בכך".

פרס מדגיש בראיון כי אסור לישראל לאבד את תמיכתה של ארצות הברית, בעלת הברית החשובה ביותר שלה בזירה הבינלאומית. "בלעדי התמיכה האמריקנית, האויבים יבלעו אותנו, נהיה כמו עץ בודד במדבר".

אבו מאזן באו"ם, ארכיון (צילום: רויטרס)
"פרטנר ראוי למשא ומתן" | צילום: רויטרס
פרס מספר גם על השיחות הארוכות שקיים בתקופה האחרונה עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, שבו הוא רואה פרטנר ראוי למשא ומתן ולשלום. "אבו מאזן ואני נפגשנו לשיחות ארוכות בידיעתו של נתניהו", הוא אומר, "ואף הגענו ללא מעט הסכמות. לצערי, בסופו של דבר תמיד נוצר איזשהו קרע, שאני לא רוצה עכשיו להיכנס לסיבותיו". עוד הוסיף: "לא מדובר במשא ומתן פשוט אבל תנאי הפתיחה שלו קיימים ומאפשרים לצאת לדרך. כמו בתהליך אוסלו, הוא חייב להיות סודי".

וכשאתה אומר את זה לנתניהו?
"הוא לא התווכח איתי על זה. יש בינינו הסכמות ויש חילוקי דעות. הרי הוא קיבל את הצעתי ל'שלום כלכלי' במטרה לשפר את תנאי המחיה של הפלסטינים במספר תחומים. הוא גם ערך את נאום בר אילן (שבו הוא קיבל את הרעיון של מדינה פלסטינית)".

פרס המשיך ואמר משפט חריף מאוד כנגד ראש הממשלה: "אני לא מקבל את הטענה שלו כי אבו מאזן אינו פרטנר טוב למשא ומתן. לדעתי, הוא שותף ראוי ומצוין לשלום".