הסקרים המחמיאים ושורת המועמדים הססגונית הפיחו חיים בפריימריז במפלגת העבודה, אבל האווירה החגיגית לא הצליחה לחדור אל שורות המתפקדים במגזר הערבי. למרות שעד הערב נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים יחסית, כ-45% הצביעו עד לשעה 19:30, בקלפיות רבות בערים ובכפרים בצפון שררה אווירה מנומנמת, שלא הצליחה למנוע את הניסיונות לפגוע בטוהר הבחירות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אחסאן חלאילה, חבר מרכז העבודה ואחד הנציגים הבולטים של המגזר במפלגה, לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מהנעשה בתנועה. מחוץ לקלפי בעירו, סח'נין, הוא הפנה אצבע מאשימה לעבר יושבת-הראש שלי יחימוביץ' וטען כי דחקה את אנשיו לשוליים.

"אנחנו לא בכיס של יחימוביץ'", הוא הבהיר בפתח הדברים שאמר לחדשות 2 באינטרנט. "שלי לא סופרת אותנו ולא רוצה שנהיה חלק מהמפלגה. לצערי, אני מרגיש בבירור אווירה של גזענות, תחושה שפשוט לא רוצים את הערבים במפלגת העבודה".

פריימריז במגזר הערבי (צילום: חדשות 2)
קלפיות במגזר הערבי | צילום: חדשות 2

גורמים רבים במגזר הערבי מתחו ביקורת על מתפקדי העבודה מקרבם. חלקם האשימו כי מדובר במפלגה שלא עשתה דבר למען אותו הציבור, ואחרים גרסו כי אין טעם בפעילות במפלגות ציוניות, אלא רק בערביות.

מחוץ לקלפי בסח'נין הוצב כוח חריג בהיקפו של משטרת התנועה, שנשלח לוודא שההליך הדמוקרטי יתקיים באין מפריע. אלא שמה שהתרחש בתוך המבנה היה הרבה פחות דרמטי ממה שאירע מחוצה לו: עד ל-15:00 הגיעו לממש את זכותם רק 12 מתוך 200 מתפקדי העבודה בעיר.

במקומות אחרים במגזר נרשמה תמונת מצב שונה בתכלית: בחלק מהקלפיות התגלעו חיכוכים בין פעילי מחנות שונים, ובכמה מקרים חולקו חומרי תעמולה מחוץ לתאי ההצבעה - בניגוד למתחייב בחוק. רק עם הגיעו של האחראי על ניהול הקלפי הורחקו הפעילים מהמקום, לא לפני שהתברר כי לשם כך נדרש שימוש בכוח.

ניסיון זיוף מול המצלמה
ניסיון זיוף מול המצלמה | צילום:

הפרה חמורה של כללי הבחירות תועדה באחת הקלפיות בצפון - כשאדם הסובל ממוגבלות הגיע יחד עם מלווה, והאחרון נקלט בעדשות המצלמה בעודו משתמש בקולו.

ניסיון נוסף לשבש את המהלך התקין של ההצבעה נצפה בקלפי נוספת - שבו הציעה אישה, הרשומה כחברה במפלגה, להצביע לכל המרבה במחיר. כעבור זמן קצר היא נאלצה להתבשר על כך שזכותה לבחור בפריימריז נשללה ממנה - אחרי שצוות המשגיחים דווח על מעשיה.