האם המטאור הביטחוני יפרוש מהפוליטיקה? (צילום: רויטרס)
מר ביטחון? | צילום: רויטרס

לבני לא מחכה לו: כשלצידו חברי הכנסת שנשארו בקדימה, יציג הערב שאול מופז, יו"ר המפלגה, את קמפיין המפלגה לקראת הבחירות, במסיבת עיתונאים שצפויה להתחיל בשעה 17:00 אחר הצהריים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בחלקו הראשון, הקמפיין צפוי להתרכז בעיקר בסוגיות ביטחוניות-מדיניות, כדוגמת הקיפאון המדיני, השיח הלוחמני בסוגיה האירנית והידרדרות היחסים עם ארה"ב, וזאת במטרה להציג את מופז כמועמד האחראי, בעל הניסיון והרקורד בתחום. המטרה של הקמפיין היא להבליט את מופז כמנהיג ולהנגיד אותו למועמדים אחרים בגוש המרכז-שמאל, ובעיקר ליושבת ראש מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', נוכח העובדה שהאחרונה, כלשונם של אנשי קדימה, "מטאטאה את הנושאים המדיניים מתחת לשטיח".

בניגוד לפריימריז הקודמים בקדימה, בהם התמודד מופז למול ציפי לבני באמצעות אסטרטגיה עוקפת המבטלת אותה ומעמידה אותו כאלטרנטיבה לראשות הממשלה, הפעם מופז ינסה למתג עצמו כ"מר ביטחון". אגב, הסיסמה: "מופז, נקודה, ראש הממשלה, נקודה", תיגנז מהקמפיין הזה. גם בקדימה מבינים שהאסטרטגיה שעבדה למופז בפריימריז יכולה רק להזיק לו הפעם. אתמול, כשכונסו חברי הכנסת במפלגה לישיבה לקראת השקת הקמפיין, העיר חבר הכנסת אחמד דבאח, כי "מר ביטחון יש כבר אחד, וקוראים לו אהוד ברק". התשובה שהוא קיבל היא שבקדימה יטענו שברק, כך הניסיון מעיד, יחבור ישר לנתניהו, אם יעבור כמובן את אחוז החסימה, בעוד שמופז לא יחזור על הטעות בפעם השנייה, נוכח הניסיון שלא צלח מחודש מאי האחרון.

בחלק השני של הקמפיין יינתן יותר ביטוי לחברי הכנסת של המפלגה. הניסיון יהיה גם כאן לבצע הנגדה, ולהשוות בין הח"כים המנוסים בקדימה, כדוגמת מאיר שטרית, ישראל חסון ודליה איציק, אל מול "פליטי ריאליטי" של מפלגת העבודה. גורמים בקדימה אמרו היום, כי "הרשימה שתוצג תסמן אחריות, שיקול דעת וניסיון, בניגוד לרשימת הסופר-מרקט והמצב רוח של מפלגת העבודה".

יחימוביץ'. רוצה להקדים את המירוץ (צילום: חדשות 2)
"לא מנהיגה". יחמוביץ, ארכיון | צילום: חדשות 2

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "קדימה מצטרפת למפלגות רבות אחרות התוקפות את מפלגת העבודה בראשות יחימוביץ'. כולם מתמקדים ביחימוביץ' כי הם מבינים שסדר היום של הבחירות יהיה ברור והוא מחזק את העבודה ואת האלטרנטיבה שהיא מציגה לשלטון הרע של נתניהו. קדימה, שהיא מפלגה לא רלוונטית, וכל השאר, ימשיכו לתקוף, ויחימוביץ' תמשיך להתחזק. על כן, מפלגת העבודה אינה מתעמתת עם מפלגות אחרות. היריב היחיד של העבודה בראשות שלי יחימוביץ' במפה הפוליטית הנוכחית הוא בנימין נתניהו".

מנדטים אין , "תיקים" זמניים יש

בקדימה משווקים כי הם לא מתרגשים מגל העזיבות האחרון ששוטף את המפלגה. רק בשבוע האחרון פרשו מן המפלגה חברי הכנסת נחמן שי, נינו אבסדזה (שעברו למפלגת העבודה) ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' (שתתמודד בפריימריז בליכוד). גם חבר הכנסת עתניאל שנלר צפוי להודיע בימים הקרובים על נטישת המפלגה. ובכל זאת, יו"ר המפלגה מופז חילק תפקידים לקראת הבחירות לחלק מחברי הכנסת שנותרו במפלגה.

מי שיעמוד בראש מטה הבחירות של קדימה הוא חבר הכנסת ישראל חסון. תפקיד זה נחשב לבכיר ביותר בעת בחירות, שכן הוא למעשה "פונקציה מתכננת" של כל הפעילות בשטח. לשם השוואה, בבחירות 2009 התפקיד ניתן לחברת הכנסת דליה איציק, שלימים כבר נבחרה ליושבת ראש הסיעה בכנסת. אפרופו איציק, היא תכהן כיושבת ראש הצוות האסטרטגי. חבר הכנסת יובל צלנר, שנכנס במקומה של ציפי לבני לכנסת השמונה עשרה, לאחר שזאת החליטה על פרישה ממנה בעקבות ההפסד בפריימריז, ישמש כראש מטה צעירים. השניים קיימו "שיחת מוטיבציה" עם עוזריהם של חברי הכנסת, במטרה לעודד אותם ולהנחיל בקרבם מעין "רוח קרב", שתבוא לידי ביטוי בפעילות בשטח וברשתות החברתיות. בפגישה אמרה איציק, כי "גם בתקופת רבין היו קשיים בהתחלה".

ח"כ רוני בר און קיבל את תפקיד "ראש מערך ההסברה של מפלגת קדימה". הווה אומר שבשבועות הקרובים הוא יישלח להתראיין מטעם המפלגה בתקשורת. ח"כ אורית זוארץ תכהן כיו"ר מטה הבחירות, ח"כ מרינה סולדקין תמונה כאחראית על קולות העולים, וח"כ רונית תירוש תמלא את תפקיד "ראש מטה הנשים".

תפקיד אחד מעניין קיבל חבר הכנסת אבי דואן, שמונה לראש מטה השטח. זהו תפקיד חשוב מאוד בקדימה, גם בהכנה לקראת הבחירות וגם ביום הבחירות עצמו. דואן נחשב למקורב מאוד למופז, ועבד איתו צמוד גם בתקופה שלא כיהן כחבר כנסת. אלא שמאז כניסתו לכנסת וחבירתו של מופז לממשלה, היחסים ביניהם עלו על שרטון, בלשון המעטה. הדבר התבטא בכך שדואן החל לתקוף את מופז בתקשורת, ואפילו נחשב לאחד מארבעת "המורדים", שניסו להתפלג מקדימה בהובלתו של צחי הנגבי.

כלל חברי הכנסת שקיבלו תפקידים איישו גם חדרים בבית המפלגה. קדימה בנתה גם מערך ממוחשב וחדרי תקשורת ותקשוב ענקיים, שישמשו למיפויים אינטרנטיים, סקרי דעת קהל, סקרי עומק. יש לזכור שהמפלגה זוכה לתקציב בחירות עצום בסך 22 מיליון שקלים, בעקבות העובדה שהיא בעלת 28 מנדטים בכנסת.

אייל ארד. חוזר (צילום: חדשות 2)
אייל ארד. חוזר | צילום: חדשות 2

"איש צוות החווה" חוזר לייעץ לקדימה

בתוך כך, היום מתברר כי היועץ התקשורת והאסטרטג אייל ארד, שהיה חבר בצוות האסטרטגי שליווה את אריאל שרון, מסייע כבר שבועות למופז ולקדימה בכלל לקראת הבחירות. יש לציין, כי ארד היה מראשי הצוות של ציפי לבני בבחירות 2009. ככל הנראה, ארד יבצע את התפקיד במקומו של ליאור חורב, ששותפותו עם ארד במשרד יחסי הציבור שלהם הופסקה. אתמול יודעו חברי הכנסת על ההחלטה לשכור את שירותיו של הפרסומאי מוטי מורל, שיוביל את הקו האסטרטגי של קדימה בבחירות הקרבות. דבר אחד נשמר עדיין בסוד: סיסמת הבחירות. חברי כנסת במפלגה רמזו היום כי שמו של מופז ייעדר ממנה. "אם כבר יש מה לשווק - זה לא את מופז, אלא את קדימה כמותג", אמרו שם. בכל אופן, בסביבת מופז מבטיחים מחר "רעידת אדמה". ואנחנו כבר חשבנו שהסקרים הלא מחמיאים הרעידו שם כבר את הקרקע.