"ברוך שפטרנו". את המסר הזה, בגרסה מעט יותר מעודנת, העבירה הערב יושבת ראש מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בנאום שנשאה הערב בוועידת המפלגה, בו הגיבה לראשונה על עריקתו של עמיר פרץ, מספר 3 ברשימתה, ל"תנועה" של ציפי לבני. גם שם תופס פרץ את המקום השלישי. את כינוס המפלגה העברנו בשידור חי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"הציבור המום, נרעש וחש סלידה מהשפל המוסרי שהוא חושב שכל פעם הגיע לשיא בפוליטיקה וכל פעם יש שיא חדש", פתחה יחימוביץ' את דבריה עקב מה שכינתה "אירועי היום והשבועות האחרונים והשנה האחרונה בפוליטיקה". היא המשיכה, מבלי לומר את שמו של פרץ, "אל תיכנעו למראות האלה של הסיאוב הפוליטי, לאופורטוניזם, לחתרנות, למשחקי הכיסאות חסרי השחר שהכל יש בהם מלבד ערכים. זה לא חייב להיות ככה, יש גם פוליטיקה נורמלית שמבוססת על סדר יום, השקפת עולם, דמוקרטיה אמיתית".

לדבריה, "מגיע לכם יותר. מגיעים לכם אנשים עם אש בעיניים. עם נכונות לקחת אחריות על החיים שלכם ולשרת אתכם, להנהיג אתכם, לעשות את החיים שלכם ראויים יותר. מנהיגים שיעשו הכל כדי שהמדינה תשרת אתכם ולא רק אתם את המדינה וזה מגיע לכם. חלק ממי שיושבים כאן הפסידו בעבר במאבקים פוליטיים והם לא ערקו ולא התמרמרו, ולא ניסו לפלג כל הזמן".

מ"התנועה" נמסר בתגובה לדברים: "התגובות של שלי יחימוביץ' והעבודה מעידות על היסטריה ובלבול. לקחת מנדט ממפלגה לאחר שהציבור בחר בה, ולעבור למפלגה אחרת, זהו אופורטוניזם. לעומת זאת, לבוא לציבור לפני בחירות, ולהציג לו דרך משותפת ועליה לבקש אמון - זו הפוליטיקה הנכונה והנדרשת. עמיר פרץ בחר מרצונו לעזוב את ביתו הפוליטי, ואת המקום השלישי והבטוח בצמרת הרשימה, לאחר שהשקיע מאמצים רבים בהתמודדות. החלטתו של פרץ מבטאת את חוסר הרלוונטיות של העבודה בשל ההחלטה לזנוח את הנושא המדיני ביטחוני אשר נדרש על מנת להשיג צדק חברתי, ויכולת לטפל בבעיות השורש של החברה הישראלית".

לבני: הצעתי ליחימוביץ' רוטציה 

לבני ופרץ הודיעו על המהלך הדרמטי במסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, שעות לפני מועד סיום הרשמת המפלגות והגשת הרשימות המעוניינות לרוץ לכנסת ה-19. המשא ומתן החשאי נמשך אל תוך הלילה, והסתיים רק בשעה 4 לפנות בוקר. לפרץ אמורים לחבור מספר פעילים במפלגת העבודה - אם כי לא מהאנשים הבולטים בה.

"בשיחות שקיימתי עם שלי יחימוביץ' ויאיר לפיד - הצגתי רעיון של שילוב כוחות, של אחדות", אמרה לבני. "עשיתי זאת גם אחרי הקמת 'התנועה', הצעתי שותפות אמת ורוטציה עם שלי יחימוביץ' כדי ליצור אלטרנטיבה. ההצעות שלי סורבו לפני ואחרי הקמת 'התנועה' ועד לרגע זה. נכון שקיבלתי הצעות למקום ברשימות שלא מסוגלות לקדם את הרעיון או הדרך שאני מאמינה בו".

"אין ליחימוביץ' הזכות לוותר על החזון המדיני"

"הזמן הולך ואוזל ועוד מעט המדינה תברח לנו בין הידיים", אמר פרץ בפתיחת דבריו. "מפלגת העבודה הייתה עבורי נחל של מים בו אפשר להשקות כל חלקה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' נבחרה כיושבת ראש המפלגה ועשתה זאת בדרך דמוקרטית ראויה להערכה. אני מכבד תהליכים דמוקרטיים ומהרגע בו נבחרה שלי יחימוביץ' היא קיבלה ממני את כל הגיבוי. לצערי לא יכולתי לעזור לה אף שרציתי מאוד, כי היא תמיד דחתה את היד המושטת משיקוליה. אין לי כל טענה, היא היו"ר וזכותה להחליט על דרך התנהלותה. אך אין לה כל זכות לוותר על החזון המדיני".

"במערכת בחירות מסתירים את נושא השלום - כי רוצים להשיג מה שיותר מצביעים", המשיך פרץ בהאשמות. "במוצאי השבת האחרונה התראיינתי ב'פגוש את העיתונות' והדבר גרם לסערה גדולה. זו פעם ראשונה בחיי שחוויתי מהי שנאת חינם שמגיעה מהבית הפוליטי שלך, מהי שנאת חינם של שותפיך מבית - ומסתבר שהיא קשה יותר ופוגעת יותר. ועל מה יצא הקצף? על כי דיברתי ורדפתי שלום?".

"רציתי להתפייס עם שלי יחימוביץ' וביקשתי פגישה כדי שנוכל להבהיר את המחלוקות ביננו, אך אינני מתכוון לכפות את עצמי על איש ולהיות במסגרת בה שוררת שנאת חינם", אמר פרץ. "הגעתי לכלל הכרה כי בדרך המסתמנת לא אצליח לשרת את המשימה שעבורה אני נמצא במערכת הפוליטית. אינני מוכן לעמוד מן הצד בחודשיים הקרובים ולא להשתתף במאבק להחלפתו של נתניהו, ולכן אני אתפטר עוד היום מהכנסת ואצטרף ל'תנועה'. החלטתי להצטרף לציפי לבני, אישה ישרה ונקיית כפים, אשת ציבור שצמחה בימין אך היה לה האומץ להביט על הדברים בעיניים פקוחות".