איזה פתק אתם תשימו? (צילום: רויטרס)
קלפי. ארכיון | צילום: רויטרס

שיטת הבחירה הישירה של ראש הממשלה אומנם הוכתרה ככישלון והוסרה מעל סדר היום, אבל מתברר שרוב הציבור בישראל היה מעדיף לנסות אותה שוב. מסקר חדש שנערך עבור ערוץ הכנסת על ידי מכון "דחף", בהנהלת ד"ר מינה צמח, עולה כי 60% תומכים בהפרדה בין הבחירות לכנסת לאלו לראשות הממשלה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

השאלה שנשאלה בסקר הייתה: "האם אתה בעד או נגד הפרדה בין הבחירות לראשות הממשלה לבחירות לכנסת"? מהסקר עלה כי רק 34% מאזרחי ישראל הביעו תמיכה בהמשך השימוש בשיטה הנוכחית. מחקר דעת הקהל כלל 440 נשאלים וטעות הדגימה בו היא בשיעור 4.5%.

שאלה נוספת שהוצגה בסקר הייתה: "האם רצוי שבמקום השיטה שקיימת היום, כל חברי הכנסת יבחרו באזורי בחירה, כלומר שבכל אזור בחירה יתמודדו מספר אנשים ותושבי האזור יבחרו את הנציגים שלהם לכנסת"?. על פי הסקר, 52% השיבו רצוי, 37% השיבו לא רצוי ו-11% לא השיבו או לא יודעים.

שיטת הבחירה הישירה נוסתה במשך 7 שנים ללא הצלחה

שיטת הבחירה הישירה הונהגה לראשונה בבחירות של 1996, אז התמודדו שמעון פרס מול בנימין נתניהו, ולאחר מכן בבחירות 1999 - ברק מול נתניהו ובהתמודדות המיוחדת שנערכה ב-2001 - ברק מול שרון.

בשל הבעיות שעלו ממנה, ובראשן פער ניכר בין שיעור התמיכה שגרפו מועמדים לראשות הממשלה לבין הכוח האלקטורלי של המפלגות שעמדו בראשן הוחלט ב-2003 להשיב את הבחירה בפתק אחד, כפי שנהוג גם כעת.

הסקר המלא יפורסם מחר בשעה 22.30 בערוץ הכנסת, בתכנית "שוברים כלים" עם ד"ר מינה צמח ורוני מילוא.