נתניהו, שרה נתניהו (צילום: חדשות 2)
נתניהו ורעייתו הגיעו להצביע | צילום: חדשות 2

123,351 בעלי זכות הצבעה בליכוד יחלו הבוקר לבחור את רשימת המפלגה בבחירות הקרובות לכנסת ה-19. ב-132 אתרי הצבעה אלקטרוניים ברחבי הארץ פוזרו 1,335 עמדות הצבעה ממוחשבות. 59 מתמודדים ברשימה הארצית ו-38 במחוזות. ראש הממשלה הגיע הבוקר להצביע בקלפי בגבעת זאב בירושלים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אני קורא לכל חברי הליכוד לבוא ולחגוג את חגיגת הדמוקרטיה בליכוד", אמר נתניהו אחרי שהצביע. "יש לכם זכות לקבוע מי יהיו האנשים בנבחרת השלטון בשנים הקרובות ואני קורא לכם לבוא להצביע להשפיע, ולהכריע".

אמש פנה ראש הממשלה נתניהו למתפקדי המפלגה, וניסה לשכנעם לבוא ולהצביע. "אתם תקבעו איך תיראה הנהגת המדינה בשנים הבאות", ציין בהודעה טלפונית שנשלחה אל בעלי זכות ההצבעה. החשש הגדול של נתניהו הוא שאחוזי הצבעה נמוכים יביאו לרשימה ימנית מדי. לכן פועל ראש הממשלה כדי להביא כמה שיותר מתפקדי ליכוד להצביע היום.

מדובר בבחירות פנימיות גורליות עבור לא פחות משישה או שבעה חברי כנסת ושרים בכירים בממשלה, שעל פי ההערכות צפויים למצוא עצמם מחוץ לכנסת הבאה, במיוחד לאחר האיחוד של הליכוד עם מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן - שעל פי כל הסקרים מניב למפלגה המאוחדת מספר מנדטים נמוך יותר מאשר אם היו רצות בנפרד.

חשש מדחיקתם של ח"כים ושרים מחוץ לרשימה

אם זה לא מספיק, בתנועה חששו אמש מאחוזי הצבעה נמוכים בשל מזג האוויר הגשום היום. אחוז ההצבעה הנמוך עשוי ליצור גם רשימה ימנית יותר, שתורכב מגורמים ניציים יותר בליכוד. משה פייגלין לדוגמה עשוי למצוא עצמו בתוך הרשימה בדירוג ריאלי. השר דן מרידור מנגד, עשוי למצוא עצמו מחוץ לרשימה שצפויה להכנס לכנסת.

התחרות המרכזית מתמקדת ברשימה הארצית, כאשר על כניסה ל-20 המקומות שהיא מאיישת מתמודדים לא פחות מ-30 מועמדים. חברי הכנסת שהתמודדו במערכת הבחירות הפנימיות הקודמת ברשימת המחוזות לא יוכלו לעשות זאת פעם נוספת, על פי תקנון המפלגה.

זוהי הסיבה המרכזית להערכה, או לעובדה, שחברי כנסת מכהנים מסוימים לא ייכללו ברשימה הבאה. כל אחד ממתפקדי הליכוד יוכל לסמן 12 שמות ברשימה הארצית, ושם אחד בלבד במחוז אליו הם משתייכים. אחרי בחירת רשימת הליכוד, היא תאוחד בשיטת הריץ'-רץ' עם רשימת ישראל ביתנו, שתיקבע בוועדה מסדרת.

איזה נשים יופיעו ברשימה?

בנוסף לאנשי המחוזות מתמודדים בפריימריז בליכוד גם אנשי קדימה לשעבר, ביניהם יו"ר ועדת החוץ והביטחון לשעבר צחי הנגבי, חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', חבר הכנסת אריה ביבי, הכלכלן שלמה מעוז, ראש חטיבת "מנהיגות יהודית" בליכוד משה פייגלין ושגריר ישראל לשעבר בוושינגטון זלמן שובל.

תחרות מעניינת תהיה גם בין הנשים המכהנות כיום: השרה לימור לבנת, סגנית השר גילה גמליאל, סגנית השר לאה נס, ח"כ מירי רגב וח"כ ציפי חוטובלי. שתי מתמודדות חדשות שמעוניינות לצלוח הפעם את הכניסה לרשימה הן קטי שטרית וקרן ברק.