ערביי ישראל יצביעו בהמוניהם? (צילום: רויטרס)
ערביי ישראל יצביעו בהמוניהם? | צילום: רויטרס

אחוז ההצבעה בבחירות לכנסת במגזר הערבי נמוך משמעותית באופן מסורתי ביחס לאוכלוסייה היהודית. עם זאת, במערכת הבחירות הנוכחית נראה שמשהו משתנה והמוטיבציה להצביע בקרב ערביי ישראל עשויה לעלות משמעותית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מרכז מוסאווא לזכויות האזרחים הערבים בישראל טוען כי ישנה עלייה במוכנות ובכוונה של הציבור הערבי להצביע, וזאת בניגוד לסקרים שפורסמו בחודש האחרון והצביעו דווקא על מגמת ירידה. בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט ציין מנכ"ל המרכז ג'עפר פרח כי "בחודש הנוכחי ראינו עלייה משמעותית במוטיבציה להצביע והיא עומדת כעת על 65%".

אבל לא כולם במגזר הערבי מרוצים מהמעורבות של הפוליטיקאים היהודים בקמפיין הבחירות אצלם. לאחרונה עלה קמפיין לרשתות החברתיות הקורא "לטאטא את המפלגות הציוניות מהיישובים הערבים". גם ביוטיוב עלו סרטונים הקוראים להחרים את הבחירות מטעמים אידיאולוגיים. באחד הסרטונים נראות תמונות של שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן עם הכתובית: "כל ארבע שנים חוזרים על אותה טעות ונותנים לגיטימציה למדינת הכיבוש. הגיע הזמן להפסיק להיות נאמנים למדינה שהורסת בתים ומפציצה בעזה. יש להחרים את הבחירות".

צפו בסרטון בכיכובו של ליברמן:

"למנוע מביבי מחיאות כפיים בקונגרס"

בסרטון אחר שהועלה גם הוא ליוטיוב נערכו חלקים מנאום ראש הממשלה בקונגרס האמריקני ובו הוא מתייחס לרמת החיים ולזכויות הדמוקרטיות מהם נהנים ערביי ישראל, בניגוד לערביי המדינות השכנות. בסוף הסרטון אומר הקריין: "אם תצביעו יהיו עוד ועוד מחיאות כפיים לביבי. לכן עליכם לא להצביע - גם אני איני מצביע".

מנכ"ל מרכז מוסאווא מדגיש שכל הפוליטיקאים היהודים, למעט ראש הממשלה נתניהו, העניקו ראיונות לעיתונות הערבית המקוונת והמודפסת. "רק ביבי בחר לא להתראיין לעיתונות הערבית אף פרסם מודעות. ישנה גם עלייה בתמיכה בש"ס ובמפלגת העבודה במגזר הערבי", ציין.

פרח הוסיף כי למרות המגמה החיובית המסתמנת בסקר האחרון שערכו, מספר המצביעים בקרב המגזר הערבי לא צפוי להגיע לאחוזים שנצפו בבחירות 1996. "הירידה החלה ב-2001. הפעם אנחנו צופים עלייה קלה בגלל הסמיכות בין הבחירות לכנסת למועד הבחירות המוניציפליות".