ששת המועמדים, נכנסים לישורת האחרונה
בחירות 2013 - העימות האחרון | צילום:

בניסיון אחרון לשכנע את המצביעים והמתלבטים לבוא אל הקלפי ביום שלישי הקרוב ולהצביע עבורם, הגיעו מנהיגי ששת המפלגות הגדולות, כך לפחות על פי הסקרים, לאולפן פגוש את העיתונות עם דנה ויס לעימות האחרון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בזה אחר זה ישבו ראשי המפלגות על הכיסא החם, וענו לשאלות של דנה ויס לצד שאלות שהוכנו מראש על ידי יריביהם מהמפלגות המתחרות. לכל מועמד ומועמד גם הכנו סקר מיוחד עם שאלה הרלוונטית אליו.

"מגיע לבוחרים אדם שמבשל והולך למכולת"

למרות שמפלגת העבודה בראשותה צפויה ככל הנראה להיות המפלגה השנייה בגודלה, שלי יחימוביץ' מודה שנתניהו יהיה זה שירכיב כנראה גם את הממשלה הבאה. "אני יודעת שהסיכויים להרכיב ממשלה חלופית שתחליף את נתניהו הם לא גבוהים. אבל אסור לנו לוותר על המאבק להחלפת הממשלה", אמרה.

יחימוביץ' נשאלה על כישלון היוזמה של ציפי לבני להקמת גוף אחד בקרב מפלגות גוש המרכז, והשיבה כי לדעתה לבני עשתה טעות חמורה שסירבה להצעתה להיות משובצת במקום השני ברשימת העבודה.  "אני חושבת שלבני היא אישה ראויה, היא שגתה שגיאה מאוד גדולה כשלא נענתה להצעה המאוד נדיבה שלי. אבל את השגיאה היא תוכל לתקן בלילה שאחרי הבחירות, אם אכן נחבור כולנו יחד ונקים ממשלה נגד ביבי".

ואיך מסבירה יו"ר העבודה את הוויתור במהלך קמפיין הבחירות על הנושא המדיני? "המחויבות שלי לשלום ולתהליך המדיני היא מחויבות עמוקה ומובנת מאליה, ואם אכן תינתן לי ההזדמנות להרכיב ממשלה, יום לאחר מכן אני אפתח במשא ומתן לקידומו של תהליך מדיני", אמרה יחימוביץ'.

"הדרך שלי היא לא דרך של קמפיין אלא דרך של אמונה אידיאולוגית. אם הייתי שומעת בעצות הקמפיינרים שלי, הייתי מוצר הרבה יותר משויף. דברים שהיו מביאים מיד עוד מנדטים ומחיאות כפיים". ומה לגבי תשדירי הבחירות בהם הוצגה מבשלת במטבח ומשוחחת עם אמה? "אני חושבת שמגיע לאזרחים בנאדם נורמלי שמבשל, עושה ספונג'ה ויוצא לקניות. כל דבר שאתה עושה באמת, אתה יכול לשתף בו את הציבור. שיתפתי את הציבור גם בשווי הבית שלי, ובהצהרת ההון שלי".

"ציפי לבני שקרנית. נתניהו פתח בקמפיין מכוער נגדנו"

הכוכב של מערכת הבחירות ומי שעל פי הסקרים אולי יעמוד בראש המפלגה השלישית בגודלה נפתלי בנט חתם את שורת המרואיינים באולפן. בנט נאלץ להתמודד עם סדרת שאלות לא פשוטה שכללה את העובדה שהוא מחביא כביכול את שאר המועמדים ברשימת מפלגתו, ההתבטאות האלימה של ג'רמי גימפל ומתקפות נתניהו עליו במהלך הקמפיין.

בנט פתח את דבריו בכך שהוא גאה מאוד ברשימת מפלגתו והוסיף כי הוא מעניק גיבוי לכל אחד מהמועמדים על דבריו ומעשיו. "אורית סטרוק היא הסמן הימני אצלנו כמו שיוסי יונה הוא סמן שמאלי בעבודה", אמר בנט.

"מי שעומד מאחורי הקמפיין המכוער על הכיפות הסרוגות הוא בנימין נתניהו. לוקח בנאדם כמו מוטי יוגב ומצייר אותו כחשוך. אדוני ראש הממשלה אתה אחראי לקמפיין השפל הזה. זה מזכיר לי את מה שעשו לך אחרי רצח רבין. לא יכול להיות שנתניהו יורה בתוך הנגמ"ש עוד פעם על הכיפות הסרוגות, והוא לא מבין איזה נזק הוא עושה עם הציבור שהעלה אותו לשלטון פעמיים".

למרות כל הדברים האלה הדגיש שוב בנט כי בכוונתו לחבור לממשלת נתניהו לאחר הבחירות. "אני אשב עם נתניהו. אני חושב שהוא עשה שגיאה מוסרית כשקרע קרע עם ציבור הכיפות הסרוגות. אני קורא לו להפסיק עם זה".

אחר כך נקרא בנט להתמודד עם סוגיית פינוי המאחז עמונה כפי שקבעו שופטי בג"ץ והשיב כי "צריך לקיים את דו"ח אדמונד לוי, שזו ועדה שהממשלה מינתה - דין עמונה כדין רעננה".

"אני פה כדי להישאר"

ראשונה להתראיין הייתה יושבת ראש "התנועה" ציפי לבני. המתמודדת חזרה בדבריה על הבטחתה שתישאר בפוליטיקה גם לאחר הבחירות. לבני הגיעה חדורת מוטיבציה ותקפה את בנט ששאל אותה אם תהיה מוכנה לשים את הסוגייה הפלסטינית בצד ולהצטרף לממשלת אחדות? לבני השיבה שהסוגייה היא לא הפלסטינים אלא מה שקורה כאן אצלנו, וכי היא לא רואה את עצמה יושבת בממשלה כזאת מבלי שיש לה מדיניות סדורה.

לבני שבה ואמרה עוד כי תסרב להצטרף כ"עלה תאנה" לממשלת ימין. ולשאלת יחימוביץ' האם יו"ר התנועה תמליץ לנשיא על יו"ר העבודה אמרה כי "לעומת כל חבריי - אמליץ על מישהו מהגוש. לעומת יאיר לפיד שאומר ככה ושלי שאומרת ככה. הבחירות עד לא הוכרעו אני מבקשת מהציבור להציב את הכוח מול נתניהו. אני התחייבתי להמליץ על מישהו מהגוש, יאיר לעומתי אומר נתניהו - והוא עדיין לא נבחר". 

"אנחנו מקדשים את הניסיון, ואז לוקחים שוב ושוב אנשים שנכשלו"

אחרי לבני הגיע תורו של יאיר לפיד. יו"ר יש עתיד שהסקרים האחרונים מנבאים למפלגתו כ-13 מנדטים סירב להתחייב שלא ייכנס לממשלה בראשות נתניהו, אך חזר על התבטאויותיו בעבר לפיהן יסרב להיכנס לממשלת ימין צרה. "מה שבטוח הוא שמדינת ישראל לא צריכה ממשלה של חרדים וימין קיצוני, ואני אעשה הכל כדי למנוע מצב כזה", אמר לפיד.

בנוגע לחוסר הניסיון שמיוחס לו ולאנשי מפלגתו תקף לפיד את יריביו. "המערכת הפוליטית זקוקה לדם חדש ולרעיונות חדשים. מתי בפעם האחרונה שמעת בכנסת רעיון חדש באמת? מחשבה חדשה אמיתית על המתרחש? כשמדברים על מו"מ, את לא רוצה שאדם כמו יעקב פרי יהיה שם? כשמדברים על חינוך, את לא רוצה שהרב פירון יהיה שם? יש אמנם אנשים טובים מאוד בפוליטיקה הישראלית, אבל אנחנו צריכים גם אנשים חדשים".

בסוגיית החרדים טען יושב ראש יש עתיד כי הוא לא פוסל אותם, אך תקף את הנהגת ש"ס. "אני חושב שצריך להציל את הציבור החרדי מהעסקנים שלהם. אני לא פוסל אף אדם. התנאי הראשוני שלי לכניסה לקואליציה הוא לחתום על השוויון בנטל. אם ש"ס תסכים לזה, זה יהיה הישג".

"תשדיר הגיור הצליח להעביר את המסר"

יושב ראש ש"ס אלי ישי הגיע לאולפן והחליף את שלי יחימוביץ'. עוד לפני שהאחרונה עזבה את כיסא הראיונות אמר ישי כי למרות שהוא בהחלט מעריך את דעותיה הכלכליות ומנהיגותה, מפלגתו כבר התחייבה להמליץ על נתניהו להרכבת הממשלה הבאה.

השר ישי נשאל תחילה מדוע הוא "הועלם" מקמפיין מפלגתו לטובת אריה דרעי שחזר הבייתה, על כך הוא השיב כי "נכון שמי שעומד בניהול מטה הבחירות יעמוד גם בפרונט, אני הייתי מספיק בפרונט במשך 13 שנים במערכות בחירות".

לאחר מכן התפנה ישי להסביר את נושא התשדיר השנוי במחלוקת שהעלה את נושא הגיור ונגנז בשל הבוטות שלו. ישי טען כי למרות חילוקי הדעות התשדיר הצליח לדבריו "להעביר את המסר".

ש"ס המייצגת את החרדים ונתפסת כבר שנים כמכשול להעברת חוק לשוויון בנטל. גם לבני וגם לפיד שאלו בשידור את ישי כיצד בכוונתו לשנות את התמונה. יו"ר ש"ס השיב כי לפיד הוא חסר ניסיון וישנה את דעתו על הסוגייה בעתיד. "הוא עוד יתפשר על השוויון בנטל לאחר הבחירות. לגבי גיוס בני הישיבות - הציבור החרדי רוצה להגיע לצה"ל - הצבא לא רוצה לגייס אותו, כבר היום יש 10,000 חרדים באקדמיה".

ישי התבקש להסביר כיצד למרות העובדה שמפלגתו נמצאת בממשלות ישראל לאורך שנים, עדיין מצבן של השכבות החלשות ממשיך להיות גרוע יותר ויותר. לישי גם הוצג נתון בסקר שערכנו ובו אמרו 78% מהנשאלים כי הם לא מאמינים להצהרת ש"ס שלא תשב בממשלה שתפגע בשכבות החלשות. לכל אלה השיב ישי כי "בממשלה שבה שינוי הייתה בקואליציה ואנחנו היינו באופוזיציה הייתה קטסטרופה. כשאנחנו בממשלה, זאת ממשלה עם חמלה ועם ערכים יהודיים. אנחנו נעשה הכל כדי שנתניהו לא יוכל להקים ממשלה בלי ש"ס ובלי לעזור לשכבות החלשות".