בליכוד ייערכו יום הצבעה נוסף (צילום: רויטרס)
נתניהו בקלפי בירושליםן, היום | צילום: רויטרס

בעקבות התקלות המרובות במערכת ההצבעה הממוחשבת בקלפיות של הבחירות המקדימות בליכוד, שגרמו לעיכובים משמעותיים, מסתמן כי במפלגה יחליטו באופן חריג לקיים יום נוסף של בחירות. במהלך היום נתקלו מתפקדים רבים בתקלות במחשבים ורבים מהם חזרו לביתם לאחר שלא הצליחו להצביע. ועדת הבחירות של הליכוד דנה כעת במשבר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

גורמים בליכוד סיפרו לחדשות 2 באינטרנט כי מדובר במחדל של מערך המחשוב, שהיה אמור לעמוד בעומס וככל הנראה קרס. הם הפנו אצבע משאימה לחברה שמנהלת את מערך המחשוב ואמרו כי כל האפשרויות פתוחות להתמודדות עם הבעיה ובהן יום הצבעה נוסף ודחיית פרסום התוצאות שהיו אמורות להגיע הערב.

עקב ריבוי התקלות בהצבעה בפריימריז בליכוד, שוחח השר משה (בוגי) יעלון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והציע לו לעצור את הליך ההצבעה הממוחשב שמתקיים היום, ולהמשיך את ההצבעה בהליך ידני בימים הקרובים.

"לא מתקיימות כמעט בחירות"

תקלות רבות במחשבים (צילום: חדשות 2)
תקלות רבות במחשבים | צילום: חדשות 2

בליכוד חששו לאורך היום כי הדבר יפגע באחוזי הצבע משמעותית, ואכן עד השעה 13:30 הצביעו רק 3.5% מבעלי זכות ההצבעה, נתון נמוך משמעותית. בשעה 09:00 נפתחו הקלפיות בפריימריז בליכוד אבל במספר רב של מוקדים התגלו תקלות חמורות בהליך הבחירה. בין היתר, בבנייני האומה בירושלים 80 הקלפיות הושבתו החל מהשעה 10:00 בבוקר מה שעורר גם את זעמו של יו"ר הכנסת ריבלין שהגיע למקום וטען שהמחשב בחר מועמדים שלא בחר.

השר גדעון סער אמר על התקלות: "לא מתקיימות כמעט בחירות, אפשר להסתכל על אחוזי ההצבעה הנמוכים. רוב המצביעים לא מצליחים לעשות זאת וחוזרים הביתה מתוסכלים וכועסים. המחשבים נופלים בכל מקום ויותר מושבתים מעובדים, ולכן צריך להפסיק את הליך הבחירות ולקיים עוד כמה ימים הליך בחירות מסודר - אולי בשיטה אחרת".

גם השרה לימור לבנת קראה למצוא פתרון מיידי: "לנוכח המחדל בהליך הפריימריז היום, אני קוראת להיערך כבר עכשיו להארכת ההצבעה גם מחר תוך הסקת הלקחים הנדרשים. האופן שבו מתנהל הפריימריז עד כה אינו מוסיף כבוד להליך הדמוקרטי".

"אלפים הגיעו ולא הצליחו להצביע"

שר החינוך הבהיר: "מוטב להכיר בזה עכשיו, היה אפשר להבין את זה כבר לפני מספר שעות. גם בפעם הקודמת היו הרבה מאוד תקלות, ואלפי מצביעים לא יכלו להצביע ואחד הלקחים זה שהפעם יש הרבה יותר אתרי הצבעה ומחשבים, אבל למרבה האירוניה התקלות רק גדלו - אלפים הגיעו ולא הצליחו להצביע".

חוץ מירושלים, גם בגני התערוכה בתל אביב התגלו תקלות במחשבים. "הגעתי להצביע והמחשבים נפלו פה, גם בחלק גדול נוסף של המקומות נפלו המחשבים", סיפר הבוקר לחדשות 2 באינטרנט השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. במקביל, תקלות התגלו גם במחשבי הקלפיות בקריית מלאכי, ברמת גן ובגן יבנה. 

 

 

מהליכוד נמסר בתגובה כי "לוועדת הבחירות של הליכוד הגיעו עשרות פניות של מתפקדים שביקשו לאפשר יום בחירות נוסף בפתקים זאת בשל התקלות החוזרות והנשנות של מחשבי ההצבעה בכל הארץ".