נתניהו נגד בנט ולהיפך (צילום: AP, יח"צ)
נתניהו. הניצחון מובטח? | צילום: AP, יח"צ

חודש בדיוק לפני הבחירות - ולפחות לפי המדגמים השונים, מה שהיה - הוא שיהיה: סקר "מאגר מוחות" שפורסם הבוקר בעיתון מעריב מנבא ניצחון מוחץ לרשימת הליכוד-ביתנו בראשות בנימין נתניהו - שגורפת, לפי הממצאים, 37 מנדטים וזוכה בתואר הסיעה הגדולה ביותר בכנסת הבאה. אחריה, בפער ניכר, ממוקמת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' עם 20 מנדטים. את המקום השלישי תופסת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, שבשבועות האחרונים הולכת ומתחזקת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לפי הסקר, לו היו הבחירות לכנסת ה-19 נערכות היום הייתה הבית היהודי גורפת 12 מנדטים, ואחריה ש"ס עם 11 מנדטים. מגמת ההתחזקות של הרשימה בראשות בנט באה על חשבון הליכוד-ביתנו.

במקביל, בגוש השמאל-מרכז שומרת העבודה על כוחה וכך גם התנועה בראשות ציפי לבני, שזוכה ל-9 מנדטים. יש עתיד של יאיר לפיד נחלשת מעט וגורפת 7 מנדטים, ואילו מרצ מתחזקת וזוכה ל-4 מנדטים.

רשימה מנדטים
הליכוד-ביתנו 37
העבודה 20
הבית היהודי 12
ש"ס 11
בל"ד, רע"מ-תע"ל, חד"ש 10
התנועה
יש עתיד  7
יהדות התורה 6
מרצ 4
עוצמה לישראל  2

מצביעי הימין: רוב חילוני ונשי

הרוב נשים (צילום: רויטרס)
הרוב נשים | צילום: רויטרס

גוש הימין, לפי הממצאים, צפוי להיות הגדול ביותר בכנסת הבאה עם 51 מנדטים. בסקר נבדק, בין היתר, פרופיל המצביעים שיעניקו את קולותיהם למפלגות הימין: באשר לקרבה לדת, הגדירו עצמם 54% מהם חילוניים, 27% הצהירו על עצמם מסורתיים, 11% דתיים לאומיים ו-8% חרדים לאומיים.

רוב תומכי מפלגות אלה הם למעשה "הן": 58% נשים, לעומת 42% גברים. באשר לפילוח החברתי-כלכלי, השתייכו 55% לשכבת האוכלוסייה המרוויחה את המשכורת הממוצעת בארץ. 24% מהם מרוויחים מעל הממוצע, ו-21% - מתחת לו. 

הרקע החילוני של מצביעי הימין בא לידי ביטוי, בין היתר, בתשובות שסיפקו על השאלה: "אם היית יכול להוסיף שעת לימוד בבתי הספר, מה היית מוסיף?". 51% מהמשתתפים קבעו כי היו מתגברים את מקצועות המדעים, זאת לעומת 31% בלבד שתמכו בהרחבת לימודי היהדות ו-18% שהשיבו "לא יודע" או השיבו אחרת.

מהלכי הממשלה האחרונים בתחום המדיני, לפי הסקר, זוכים לתמיכה גורפת מצד מצביעי הימין: ההחלטה לבנות באזור E1, שהתקבלה בגינויים חריפים בקהילה הבינלאומית, זכתה ל-51% תמיכה, זאת - לעומת 9% בלבד שהתנגדו לה. 40% השיבו כי הם אינם יודעים או בתשובות אחרות.

איזור E1, הרחבת התנחלויות, מעלה אדומים (צילום: רויטרס)
הבנייה ב-E1 זוכה לתמיכה | צילום: רויטרס

גם פתרון שתי המדינות לא זוכה לאהדה רבה בגוש הימין: רוב מוחץ של 66% ממצביעי מפלגות אלה הצהיר כי הוא נגד הקמת מדינה פלסטינית, לעומת 11% בלבד שתמכו בכך ו-23% שהשיבו כי הם אינם יודעים או באופן אחר.

בנט אמש: "המצפון לא יאפשר לי לפנות יהודי מביתו"

אין תמונה
נפתלי בנט

על רקע הנתונים והתמיכה הגוברת ברשימת הבית היהודי, סיפק אמש יושב-ראש המפלגה, נפתלי בנט, התבטאות נחרצת באשר לאפשרות שבמסגרת הסכם קבע תאלץ ישראל לפנות התנחלויות משטחי יהודה ושומרון.

בריאיון לתכנית "משעל חם" עם נסים משעל אמר: "אני לא מסוגל להיכנס לבית יהודי ולפנות אותו. גם ערבי לא הייתי רוצה לגרש מהבית. אם אקבל פקודה לפנות יהודי מביתו ולגרש אותו, המצפון שלי לא יאפשר זאת. אני אבקש מהמפקד לפטור אותי".

בהמשך, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו התייחסות לדבריו וכתב: "עמדתי ברורה: כמי שהוביל לוחמים פעמים רבות, במבצעים ובשדה הקרב, אני מתנגד בכל נפשי ולבי לסירוב פקודה. את כל הפקודות שקיבלתי במשך 22 שנותיי בצה"ל קיימתי ואמשיך לקיים. באופן אישי, פשוט אינני מסוגל לגרש משפחה מביתה, ואבקש ממפקדיי לשחרר אותי מכך. אני מתפלל לכך ואפעל בכל מאודי שלעולם לא תגרש ממשלת ישראל תגרש משפחות מבתיהן בארץ הזאת".

הסקר נערך ב-19-20/12 בקרב 511 משיבים (מתוך 2,350 נשאלים), המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת. טעות הדגימה: 4.5%.