ישראל רוצה עימות (צילום: חדשות 2)
עימות פוליטי. נתניהו יגיע? | צילום: חדשות 2

בהשראת ארצות הברית: ב-1 בינואר ב-19:00 בערב מתוכנן להתקיים באוניברסיטת תל אביב עימות טלוויזיוני ראשון בין יושב-ראש "יש עתיד" יאיר לפיד, יושבת ראש העבודה שלי יחימוביץ' ויושב-ראש קדימה שאול מופז, יושב-ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. מי שיזם את העימות הוא המרכז להעצמת האזרח ועמותת שיח ושיג.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

כבר ארבעה מתוך חמשת ראשי המפלגות המובילות הביעו הסכמה לקיים שיח פוליטי אל מול המצלמות. "הציבור בישראל מעוניין בעימות פתוח בין ראשי המפלגות. עימות טלוויזיוני הוא הדרך הטובה ביותר לחשוף את חזון המפלגות והמועמדים, להגביר את השקיפות ולהבטיח אחריות של נבחרי הציבור כלפי הבוחרים", נכתב בהזמנה שנשלחה לראשי חמשת המפלגות.

בנוסף, צוין כי הרעיון בא לאור התהודה הרבה שמקבלים העימותים הטלוויזיוניים בבחירות בארצות הברית: "זה הזמן לאמץ את המודל גם בישראל". המפקח המקצועי של העימות יהיה יוני כהן-אידוב, אלוף העולם בדיבייט לשנת 2010 ומאמן הדיבייט של אוניברסיטת ת"א, האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בר-אילן. כללי העימות ייקבעו בשיתוף ועל סמך הסכמת כל המשתתפים.

יחימוביץ': אשמח להתעמת מול ראש הממשלה

יו"ר מפלגת "העבודה" שלי יחימוביץ' אמרה כי היא תשמח להתעמת מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הליכוד והעבודה הן שתי המפלגות המובילות עם עמדות מנוגדות באופן ברור ולכן ניתן יהיה לעשות עימות ענייני ואידיאולוגי", הסבירה יחימוביץ'. בעבודה אמרו כי יהיה מוכנים להתגמש עם מקום עריכת העימות לכל מקום שיהיה נוח לראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הבהירו כי טרם אישרו את השתתפות היו"ר בעימות, מפני שהוא אינו עונה על הקריטריון המרכזי - השתתפות נתניהו.

"שר החוץ רואה בחיוב עימות בין המועמדים המובילים, וכל הצעה ספציפית לעימות תיבחן לגופה", נמסר ממטהו של יושב-ראש "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן.

"לפיד ישמח לקחת חלק בכל עימות פומבי שמטרתו להציג את עמדותיו ולנהל דיון פוליטי מהותי על הנושאים שמטרידים את אזרחי ישראל ועל ההכרח לשנות את השיטה הפוליטית בישראל", נמסר מהמטה של יו"ר תנועת "יש עתיד" יאיר לפיד.

יו"ר קדימה שאול מופז פרסם בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא "רואה חשיבות עליונה בעימות פומבי וישיר. לציבור מגיע לדעת למי הוא מצביע, במה הוא מאמין ומה בכוונתו לעשות במנדט שהעם נותן לו". עוד הוסיף מופז כי "ישמח להציג לציבור את האלטרנטיבה לנתניהו כדי שארבע השנים הבאות יהיו שנים של ביטחון ושיקול דעת ולא של הפחדה". 

נתניהו טרם השיב לפנייה

מהמטה של מופז נמסר כי "אזרחי ישראל זכאים לשמוע מה מציעים להם אלו השואפים להנהיג אותם. אני רואה חשיבות עליונה בעימות פומבי וישיר בו ייחשף הציבור להבדלים ולפערים בראיית העולם בין קדימה לליכוד. כל החלטה להסתתר מפני הבוחר נובעת משיקולי פחד וחשש מחשיפת האמת".

מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם התקבלה התייחסות לפנייה.