ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מחכה לבחירות 2013 כדי להכריז על ניצחונו ואפילו לא לתוצאות הבחירות המקדימות בליכוד, שייערכו מחר. בערב שלפני הפריימריז במפלגה הוא פנה למתפקדים ובניסיון לשכנעם לבוא ולהצביע הצהיר: "אתם תקבעו איך תראה הנהגת המדינה בשנים הבאות".

רוצים לקבל עדכונים נוספים?הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

החשש הגדול של נתניהו הוא שאחוזי הצבעה נמוכים יביאו לרשימה ימנית מדי. לכן פועל ראש הממשלה כדי להביא כמה שיותר מתקדי ליכוד להצביע מחר. "שבוע טוב מתפקדי הליכוד, מדבר בנימין נתניהו", כך נפתח המסר שקיבלו הערב אנשי הליכוד לקראת הבחירות המקדימות לקביעת רשימת המפלגה.

"אני קורא לכם לבוא להצביע מחר, ביום ראשון, למועמדי הליכוד ברשימת הכנסת הבאה", אמר ראש הממשלה. "בבחירות האלה, בפריימריז, אתם תקבעו איך תיראה הנהגת המדינה בשנים הבאות. אני קורא לכם לבוא ולהשפיע, להכריע ולהצביע". הוא חתם את המסר לחברי מפלגתו, על רקע החשש מאחוזי הצבעה נמוכים, "להתראות מחר, יום ראשון, בקלפיות".

הפריימריז כמעט נדחו בגלל המבצע בעזה

מתנדנד ברשימה. פייגלין (צילום: חדשות 2)
יצליח הפעם להכנס לכנסת? פייגלין | צילום: חדשות 2

מחר תיפתח ההצבעה בבחירות המקדימות בליכוד בשעה 9:00 ותימשך עד 22:00. 123,351 בעלי זכות הצבעה יוכלו להצביע ב-132 אתרים ברחבי הארץ. הבחירות יהיו אלקטרוניות ולרשות הבוחרים יהיו 1,335 מסכי מגע שיפוזרו במוקדים השונים. מדובר במחשב לכל 200 מתפקדי ליכוד. 59 מועמדים מתמודדים ברשימה הארצית ו-38 במחוזות.

בימים האחרונים שרר מתח רב בליכוד נוכח המצב הביטחוני שהלך והסלים ולאור הקריאות במפלגה לשקול לדחות את הבחירות הפנימיות. הראשון מבין השרים שהעלה את האופציה בריש גלי, ולא רק בשיחות סגורות, היה גלעד ארדן. "אם מבצע עמוד ענן יימשך, לא ניתן יהיה לקיים את ההליכים הדמוקרטים במפלגות הגדולות לבחירת מועמדיהן, ולכן לדעתי נצטרך לדחות את הבחירות כדי לא לסכן את ציבור המצביעים ביציאתם לקלפיות", אמר ארדן. "צו השעה הוא שמירה על לכידות ואחדות העם סביב המערכה להשבת הביטחון. אחר כך יוכל כל אחד לבחור מי ראוי שינהיג".

חשש מדחיקתם של ח"כים ושרים מחוץ לרשימה

מדובר בבחירות פנימיות גורליות עבור לא פחות משישה או שבעה חברי כנסת ושרים בכירים בממשלה, שעל פי ההערכות צפויים למצוא עצמם מחוץ לכנסת הבאה, במיוחד לאחר האיחוד של הליכוד עם מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, שעל פי כל הסקרים מניב למפלגה המאוחדת מספר מנדטים נמוך יותר מאשר אם היו רצות בנפרד.

אם זה לא מספיק, בתנועה חוששים הערב מאחוזי הצבעה נמוכים בשל מזג האוויר הגשום שצפוי למחר. אחוז ההצבעה הנמוך עשוי ליצור גם רשימה ימנית יותר, שתורכב מגורמים ניציים יותר בליכוד. משה פייגלין לדוגמה עשוי למצוא עצמו בתוך הרשימה בדירוג ריאלי. השר דן מרידור מנגד, עשוי למצוא עצמו מחוץ לרשימה שצפויה להכנס לכנסת.

התחרות המרכזית מתמקדת ברשימה הארצית, כאשר על כניסה ל-20 המקומות שהיא מאיישת מתמודדים לא פחות מ-30 מועמדים. חברי הכנסת שהתמודדו במערכת הבחירות הפנימיות הקודמת ברשימת המחוזות לא יוכלו לעשות זאת פעם נוספת, על פי תקנון המפלגה.

זוהי הסיבה המרכזית להערכה, או לעובדה, שחברי כנסת מכהנים מסוימים לא ייכללו ברשימה הבאה. כל אחד ממתפקדי הליכוד יוכל לסמן 12 שמות ברשימה הארצית, ושם אחד בלבד במחוז אליו הם משתייכים. אחרי בחירת רשימת הליכוד, היא תאוחד בשיטת הריץ'-רץ' עם רשימת ישראל ביתנו, שתיקבע בוועדה מסדרת.

איזה נשים יופיעו ברשימה?

בנוסף לאנשי המחוזות מתמודדים בפריימריז בליכוד גם אנשי קדימה לשעבר, ביניהם יו"ר ועדת החוץ והביטחון לשעבר צחי הנגבי, חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', חבר הכנסת אריה ביבי, הכלכלן שלמה מעוז, ראש חטיבת "מנהיגות יהודית" בליכוד משה פייגלין ושגריר ישראל לשעבר בוושינגטון זלמן שובל.

תחרות מעניינת תהיה גם בין הנשים המכהנות כיום: השרה לימור לבנת, סגנית השר גילה גמליאל, סגנית השר לאה נס, ח"כ מירי רגב וח"כ ציפי חוטובלי. שתי מתמודדות חדשות שמעוניינות לצלוח הפעם את הכניסה לרשימה הן קטי שטרית וקרן ברק.