הבוחרים החרדים נתקלים בבחירות האלו בפעם הראשונה בדילמה – למי להצביע? כפי שדיווחנו כאן בשבוע שעבר, חלק ניכר מהחרדים חשים שהמפלגות הוותיקות יהדות התורה וש"ס לא מייצגות את צרכיהם, במקביל הוקמה מפלגת "עם שלם" בראשות הרב אמסלם ועכשיו מצטרפת קריאה חדשה וחסרת תקדים – נשים חרדיות המוחות על חוסר הייצוג שלהן במפלגות. "לא נבחרות – לא בוחרות", כך נקרא עמוד הפייסבוק החדש שקורא לנשים חרדיות שלא להצביע למפלגות שמסרבות להכניס נשים לשורותיהן.

אסתי שושן (צילום: תומר ושחר צלמים)
"יש הדרת נשים בכל מיני תחומים אבל בפוליטיקה זה הכי בולט". שושן | צילום: תומר ושחר צלמים
מאחורי היוזמה עומדת, בין היתר, אסתי שושן. חרדית בת 35, אימא לארבעה, העוסקת בתחום הפרסום והעיתונות. "זה רעיון שנולד בשיחת חברות בבית קפה", היא מסבירה בראיון ל-mako, "ישבנו וקיטרנו כהרגלנו, עד שאמרנו למה לא בעצם? למה אנחנו צריכות היום לבוא ולתמוך ולהצביע למפלגות שלא נותנות לנו שום הזדמנות?" עד מהרה לעמוד הזה הצטרפו כבר יותר מאלף נשים והוא מעורר תהודה רבה, "זה התחיל כגחמה של רגע והתפתח לתופעה", אומרת שושן, "רק רצינו לבדוק מה חושבים על הרעיון הזה והאם בכלל אפשר לעורר דיון בנושא הזה. לא חשבנו שזה הולך לקרות מחר ופתאום מפלגות חרדיות יחליטו להכניס נשים, אבל הרגשנו שאנחנו בהחלט צריכות לעורר דיון ציבורי ופתאום, בעקבות ההיענות, זה לא נראה כזה רחוק והזוי כמו שזה היה נראה בהתחלה".

איך היו התגובות?
"קיבלנו המון תגובות, רובן  אוהבות, מבינות ותומכות. היו נשים שאמרו לנו 'אתן לא חרדיות' שעצם זה שאנחנו בכלל מעלות דרישה כזאת מראה שאני לא חרדית, או שאנחנו עושות מניפולציה של ארגוני נשים פמיניסטיות. אנחנו בנות חרדיות, בוגרות בית יעקב (מערכת החינוך החרדית של הבנות - ל.ש) אולי טיפה פתוחות בהשקפה מהמיינסטרים החרדי, אבל החלטנו שיש לנו קול ואנחנו רוצות להשמיע אותו. אנחנו חושבות שזה חשוב, שלנשים חרדיות יש צרכים מיוחדים בעודן אימהות בגיל צעיר למשפחות ברוכות ילדים. יש לי המון חברות בגילאי ה-30 שרוצות תארים אקדמאים אחרי שגידלו משפחה ואין אף אחד שמקדם את הצרכים שלהן. יש המון מלגות לגברים חרדים באקדמיה אבל אין כמעט ארגונים שמספקים מלגות לנשים. זה נשים שמפרנסות, שעול הפרנסה והכללה של הבית נמצא עליהן וזה לא הוגן ולא הגיוני בכלל שאין מי שמתייחס לצרכים שלהן. יש הדרת נשים בכל מיני תחומים אבל בפוליטיקה זה הכי בולט ואת זה אנחנו רוצות... לעורר דיון ציבורי ואולי אם ישימו לב לכך יום אחד יקרה שינוי ונדע שאנחנו עזרנו לזה" .

"זה משהו קטן והוא בשולי השוליים של העדה"

לעומת זאת, במפלגות החרדיות לא ששים להתייחס ליוזמה הזאת ואומרים כי אין כל אמת מאחוריה. "אין כאן שום הליך אמיתי, או התארגנות של ממש", אומר גורם בעדה החרדית. "אם מישהי הייתה רוצה לעשות שינוי היא הייתה צריכה ללכת קודם לרבנים ולא לפייסבוק. זה משהו קטן והוא בשולי השוליים של העדה. וצריך תהליך של 60 שנה לפחות כדי לשנות אותו".

גם ביהדות התורה לא מתרגשים מהקריאה הזאת: "אנחנו דוחים את הניסיונות האלה ולא מדובר בהתארגנות אמיתת שמקורה במוסכמות הלכתיות", אמר לנו גורם במפלגה, "לא נראה כי בעתיד הנראה לעין דבר כזה יכול לקרות. אולי אחרי שכולם ישרתו בצבא, ויעבדו ונפתור את כל הבעיות האחרות נגיע לבעיה של נשים בכנסת. זה משהו שלא הולך להשתנות ב-60 השנים הקרובות לפחות. הפער בין המוצג על ידי הנשים האלו לבין מה שקורה בשטח הוא עצום. אין כל דרישה בשטח של נשים שרוצות להיכנס לפוליטיקה".

במפלגת ש"ס מודעים למצוקת הנשים וטוענים, כי הן זוכות לייצוג הולם בתחומים אחרים וכי אין מקום לשלבן בתפקידים שקשורים בחשיפה תקשורתית: "אנחנו מודעים לקריאה הזאת" אמר גורם במפלגה, "ש"ס בהשוואה לכל המגזר החרדי נותנת ייצוג חסר תקדים לנשים בעמדות מפתח. ניקח את בתו של הרב עובדיה יוסף שעומדת בראש מכללה, או אשתו של אריה דרעי שמנהלת ארגון גדול של עזרה לנזקקים, כמות הנשים המשפיעות בש"ס היא גדולה מאוד. עם זאת הבחירה של ש"ס שנשים לא יהיו בייצוג פרלמנטרי לא נובעת מהרצון להדיר נשים אלא מאחר שמדובר בפלטפורמה ציבורית מתוקשרת מאוד, ובש"ס דתית ותרבותית אנחנו מאמינים שאישה לא צריכה שתמונותיה יופיעו בתקשורת ולהיות בפרונט ולכן אין ייצוג של נשים בכנסת. לא מתוך אמונה שאישה פחות טובה, או שאנחנו לא נותנים לנשים להיות בעמדות מפתח. אנחנו מבינים שיש נשים שזה לא מתאים להן ולזכותן לא להצביע ש"ס, אנחנו לא מכריחים אף אחת". אגב, במסגרת הקמפיין של ש"ס מודגשות נשות המתמודדים, ובכנס יוצא דופן הן הצהירו שהן "נותנות את הכוח לבעלים".

ב"עם שלם" שיבצו נשים ברשימה

דניאלה יקירה. "הקהל הנשי נבון" (צילום: מפלגת עם שלם)
דניאלה יקירה. מקום רביעי ברשימת עם שלם | צילום: מפלגת עם שלם
במפלגת "עם שלם", שמנסה לנפץ לא מעט מוסכמות בחברה החרדית, מכריזים דווקא על שיתוף נשים בעמדות מפתח. "מפלגת 'עם שלם' חרתה על דגלה לשלב נשים בחברה באופן שווה", נמסר מהמפלגה, "המפלגה לא רק עסוקה בדיבורים והציבה ברשימתה לכנסת שלוש נשים בעשירייה הראשונה ברשימתה.

"אמסלם כתב בעבר: 'בימינו, כאשר נשים משולבות בכל רקמות החברה ויש מהן לא פחות מוכשרות ואף מתאימות יותר... ומצאנו כמה וכמה מפוסקי הדורות האחרונים שנטתה דעתם להקל בבחירת נשים'". עוד נאמר בתגובה, כי "הרב אמסלם שולל מכל וכל הדרת נשים ועמדתו חדה וברורה אשר באה כאמור לידי ביטוי בהצבת נשים ברשימה לכנסת ".

שושן מודעת היטב לדעות האלו, וגם לטענות לפיהן אין נשים חרדיות שבאמת רוצות להתמודד על תפקיד באחת המפלגות: "העובדה שנשים לא יכולות להיות בפרונט זה שטויות. השבוע ראינו כתבה בערוץ 2 שבה התראיינה כל הצמרת הנשית של ש"ס. נשים היום נמצאות בתקשורת החרדית, בעולם העסקים, בעולם הפרסום ובעיתונות החרדים. גברים חרדים מקבלים שירות מנשים. זה טיעון חסר שחר. אין כל צידוק הלכתי להדרה הזאת. אני רוצה לשמוע סיבה הגיונית. בדקנו את הנושא בראי הלכה, אין שום צידוק לדבר הזה ואפילו אריה דרעי אמר בפירוש אין לכך שום סיבה הלכתית, המניע הוא לא הלכתי אלא קודים חברתיים ואני אומרת חבר'ה תשתחררו. הסיבה שאנחנו לא רואים נשים שרוצות את זה, היא כי השער הזה סגור בפניהן, אז הן לא מפתחות את הרצון. אני מאמינה שיש נשים שיש להן רצון עז ויכולות רבות. למה שלא תשבנה בוועודת החינוך או הכספים, במה הן פחותות? אני בטוחה שיש הרבה נשים שראויות ויכולות להיכנס לנעליים האלו"