יותר מ40 אלף מצביעים כבר השתתפו בפרויקט האינטרנטי מצפן הבחירות, של המכון הישראלי לדמוקרטיה. באמצעות שאלות מכוונות והסכמה או אי-הסכמה לאימרות שונות, המצביעים מקבלים הכוונה למפלגה שקרובה ביותר לעמדותיהם. וההצבעה הזו מלמדת לא מעט, על מה חושבים הבוחרים על כמה מהנושאים הכלכליים שעל הפרק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

"רוב הציבור נמצא בצד ימין, אבל כששואלים שאלות קונקרטיות, מרבית הציבור נמצא שמאלה מן המרכז", מספר מומי דהן, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, "הדברים תואמים גם את רוב סקרי דעת הקהל".

ובפירוט רב עוד יותר - "50% מהציבור רוצה שוק חופשי, אבל מצד שני - השאלה על פיקוח ממשלתי על גובה שכר הדירה גרר 51% תמיכה. שאלות נוספות שגרפו אחוזי תמיכה גבוהים נגעו לשאלת הגדלת המסים, בעיקר על השכבות הגבוהות, בערך 60% מהציבור מסכים לאמירה הזו, והמקום השני, כמעט שישים אחוזים תומכים בהעברה של חלק מתקציב הביטחון לתקציבים החברתיים, חינוך בריאות רווחה, ושם רואים באמת שרוב הציבור נמצא בצד הסויצאל דמורקטי".

נקודה נוספת שעולה משיעורי ההשתתפות הגבוהים בפרוייקט המצפן היא שיעור ההשתתפות של הצעירים, והמקום שייקחו בסופו של דבר בבחירות. "בסקרים האלה, בגלל שהם מופיעים באינטרנט, יש שיעור מאוד גדול של צעירים", מספר דהן, "אבל לכן הוא לא מייצג, הוא מייצר תקווה שאחוזי ההשתתפות של הצעירים יהיו גבוהים יותר".