הניסיון לשלב בין חיי משפחה לעבודה הוא בדרך כלל קשה ותובעני, וגם ההורים וגם הילדים משלמים מחיר מסויים. למרות השוויון בין נשים וגברים שקיים כיום יותר מבעבר, בסופו של יום, בדרך כלל האמהות, קרייריסטיות ככל שיהיו, יישאו ברוב הנטל. גם לנבחרות הציבור שלנו השילוב הזה אינו פשוט בכלל. בטח ובטח בתקופת בחירות. איך עושים את זה? ביקשנו מגילה גמליאל ואורלי לוי-אבקסיס, שתי חברות כנסת מכהנות שצפויות להיכנס גם לכנסת הבאה, לספר לנו איך הן מצליחות לאזן בין עבודה לגידול הילדים (רמז: עם הרבה עזרה מהבעל), ואיך העובדה שהן אמהות משפיעה על עבודתן הפרלמנטרית.

"מגיעה לכל המסיבות וערבי ההורים"

גילה גמליאל עם בעלה ובנותיה (צילום: סטודיו "אבי את אבי" פתח תקווה)
ילדה את שתיהן במהלך הקדנציה. גילה גמליאל עם בעלה ובנותיה | צילום: סטודיו "אבי את אבי" פתח תקווה

גילה גמליאל (38), היא חברת כנסת מטעם הליכוד, נשואה לחובב, ואמא לתהל (3), וליעל (שנה וחודש). את שתיהן היא ילדה במהלך הקדנציה הנוכחית, במסגרתה גם כיהנה כסגנית שר לקידום צעירים, סטודנטים ונשים במשרד ראש הממשלה. יש בידיה ארבעה תארים אקדמיים: תואר ראשון ושני בפילוסופיה, ותואר ראשון ושני במשפטים.

איך נראה היום שלך?
"הבוקר, מבחינתי, מוקדש לבנות, מ-6:00 עד 8:30 אני איתן. אנחנו משחקות, אוכלות יחד, אני מכינה אותן לגן ואז אני או חובב לוקחים אותן לגן. בשישי-שבת אני לא עובדת והזמן מוקדש נטו למשפחה. בשאר השבוע אני עושה מאמץ להוציא אותן מהגן לפחות פעם-פעמיים, ובאותם ימים אני איתן עד שבע וחצי-שמונה כאמא, שזה אומר הולכת איתן לפארק, לג'ימבורי, ולכל המסיבות ואסיפות ההורים. אגב, אני מקפידה שגם לעוזרים שלי יהיה זמן לשלב בין קריירה ומשפחה".

איך משתלבת המשפחה בתקופת בחירות?
"כמובן שבתקופה אינטנסיבית כזאת, השילוב יותר קשה. אני עדיין שומרת על הבקרים וסופי השבוע כנטו משפחה, אבל בשאר הימים אני בכנסים ואירועים וחובב יותר נרתם ונמצא עם הבנות. גם המשפחה המורחבת מתגייסת לגבות אותו. אני לא מצליחה לאסוף אותן מהגנים כמעט, ומקווה לפצות אותן כשהבחירות יסתיימו".

האם הקושי של השילוב משפחה-קריירה הוא לדעתך הסיבה שאין הרבה נשים בכנסת?
"הלו"ז הוא מטורף, אבל קיים גם במקצועות אחרים. זה קשור בעיקר לשיטת הבחירות במפלגות השונות: או שהרוב בוחר רשימה בלי נשים, או שראש המפלגה בוחר את הנשים ברשימתו (ואז הן לא במקומות ריאליים), או שבראש המפלגה עומדת אישה אבל אחריה אין הרבה נשים במקומות ריאליים. לדעתי, צריך לחייב את כל המפלגות לשלב נשים ברשימות שלהן במקומות ריאליים".

אילו חוקים העברת בכנסת כתוצאה מהחוויות שלך כאישה ואמא?
"כשלמדתי לתואר השני במשפטים הייתי בהריון עם בתי הבכורה וניגשתי למבחן בחודש תשיעי. נדהמתי לגלות שסטודנטיות נאלצות להגיש עבודות סמינריון שבועיים אחרי הלידה, וסטודנט שנולד לו ילד לא זכאי כמעט להקלות גם בימים הראשונים לאחר הלידה. בעקבות זאת, עיגנתי והסדרתי את זכויותיהן של סטודנטיות בהריון, לאחר לידה ובטיפולי פוריות, ואת זכויותיהם של סטודנטים שבנות זוגם ילדו, כך שכל מוסדות ההשכלה הגבוהה יהיו כפופים לחוק אחד. כמו כן, הייתי שותפה להעלאת גיל הנישואין מ-17 ל-18 במדינת ישראל, והייתי שותפה להחלטת ממשלה להקמת צוות ליישום דו"ח 'מקום עבודה תומך משפחה'. הדו"ח נועד לקדם הקצאת יום בשבוע בו הורים במקומות עבודה ציבוריים יוכלו לצאת הביתה מוקדם. כמו כן, קידמתי נושאים כמו הקמת חדרי הנקה, הכנסת היום הראשון ללימודים כיום בחירה להורים ועוד".

מה את מתכננת בתחום בכנסת הבאה?
"אני חושבת שההורים צריכים ליהנות מההורות שלהם וזה האינטרס של המדינה שכך יקרה - יהיו פחות גירושים, פחות אלימות ועוד. חשוב לי לקדם את הנושא של שילוב עבודה מהבית באופן חלקי, ושהשעות בהן ההורים יעבדו מהבית אחרי שעות הערות של הילדים (שמונה והלאה) יהיו מתוגמלות. כיום, כשהרבה דברים נעשים בשלט רחוק, בהחלט אפשר לעבוד גם מהבית".

תמליצי לבנות שלך להיות חברות כנסת כשיגדלו?
"אני אמליץ לבנות שלי להיות בשליחות ציבורית, בכל מקום בו יבחרו. הן תגדלנה ואז הכיון שלהן יהיה יותר ברור. אני רוצה להראות לבנות שלי ולכל הילדים שניתן לשלב משפחה וקריירה מוצלחת, ובעיקר ליהנות מהדרך. מתפקידי בכנסת לבנות תשתית בה המדינה לא דורשת מאף אחד לוותר על ההורות שלו, אלא מסייעת לזוגות צעירים להתפרנס וגם להיות הורים פעילים".

"אלו שתי משרות מלאות עם הרבה רגשות אשם"

אין תמונה
המפלגה מתחשבת בי בתקופה הזאת. אורלי לוי-אבקסיס
אורלי לוי-אבקסיס, בת 39, נשואה לליאור, אמא לשחר (12), ניצן (11), יהודה כפיר (6) ודוד זיו (חודשיים). היא מכהנת כחברת כנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו בקדנציה הנוכחית, ומשמשת גם כיו"ר הוועדה לזכויות הילד. בעלת תואר ראשון במשפטים.

איך נראה סדר יום של אמא לתינוק בן חודשיים וחברת כנסת בתקופת בחירות?
"ליאור בעלי הוא הסיבה לכך שאני מצליחה לשלב הכל. זאת תקופה קשה, אבל הוא שם את  הקריירה שלו על hold בשביל שאוכל לעמוד בכל המשימות שלי, וגם שהמשפחה שלנו תתפקד. הוא נמצא המון עם הילדים, לוקח לחוגים ולטיולים ומתחזק את הבית. כנראה שזיהיתי כבר בגיל 17 שהוא יהיה אבא מקסים ובעל תומך, וידעתי לבחור נכון. אני חייבת להגיד שגם במפלגה מאוד מתחשבים בי עכשיו, ואני מגיעה רק לפגישות החשובות באמת ולא לכל אירוע או פאנל. לקראת הקדנציה החדשה, אבנה לי לוח תורנויות של הוצאות מהגן ומבית הספר ושל ההסעות לחוגים. גם המשפחה המורחבת תעזור, ככה זה עם 4 ילדים".

איך את רואה את השילוב של הקריירה והמשפחה?
"זה שילוב לא קל. לא צריך להיות חברת כנסת בשביל לדעת את זה, וכל החברות הקרייריסטיות שלי נתקלות באותן דילמות וקשיים. אלה שתי משרות מלאות עם הרבה רגשות אשם. יש אירועים שעליהם אני לא מוותרת כמו אסיפות הורים, מסיבות בגנים או בבית הספר. אני תמיד עונה לילדים שלי לסמסים או לשיחות גם אם מדובר בנושאים שוליים, כמו 'אמא היא לקחה לי משהו', 'לא בא לי ללכת לחוג' וכדומה. לפעמים הם אומרים לי שהם צופים בערוץ הכנסת ולא רואים אותי, אז למה אני לא מגיעה הביתה?".

לבת אורלי כבר יש יועץ פוליטי משופשף (תמונת AVI: חדשות)
יודעת איך זה לגדול לחבר כנסת. עם אביה, דוד לוי | תמונת AVI: חדשות
היותך אמא משפיע על החוקים שהעברת בכנסת?
"לחלוטין כן. הנושא של ילדים קרוב מאוד לליבי והעברתי הרבה חוקים שנועדו לסייע להם ולהורים. קודם כל נושא הפגים - העברתי חוק להארכת חופשת לידה בשל אשפוז יילוד. נוצר מצב בו הורים שהו עם הפגים תקופה ממושכת בבית החולים ונגמרה להם חופשת הלידה בשל כך, למרות שהם עדיין לא היו מסוגלים לחזור לעבודה כי הילד הכי זקוק להם. כעת, הורים כאלה יקבלו תשלום של עד 10 שבועות נוספים במימון המדינה וגם יישמרו להם כל הזכויות הסוציאליות.

"חוק חשוב שהעברתי הוא בנושא של מניעת העסקת עברייני מין במוסדות מסוימים בהם הם עלולים להוות סכנה לציבור. רציתי שכל ההורים ידעו שאין עברייני מין במתנ"סים, בתכנית פר"ח, בקייטנות וכדומה. כמו כן, הצעת חוק שלי שנמצאת בשלבים טרומיים בכנסת מחייבת כל מוסד חינוכי לדווח להורים כשהילד אינו מגיע".

מהן התכניות שלך בתחום לכנסת הבאה?
"יש לי הרבה. אני רוצה להחזיר את האחיות לבתי הספר ולהסדיר את הנושא הזה, להרחיב את הסבסוד למעונות היום, להנגיש חוגים למעוטי יכולת כך שלכל הילדים תהיה הזדמנות לממש את הפוטנציאל שלהם, ולהשפיע במגוון עניינים שנוגעים לחיי כולנו. גם הבנות שלי מעלות הצעות, הן רוצות שאעביר חוק שכאשר לומדים עד שלוש לא יהיו שיעורי בית, למשל".

תרצי שהילדים שלך ילכו לפוליטיקה? נראה שזה בדם אצלכם
"אני בעד שיעשו כל מה שעושה אותם מאושרים. לא בטוחה שהפוליטיקה תעשה להם טוב, תלוי איך יקחו את זה רגשית. יש ימים של תסכול ויש ימים של המון סיפוק ואושר כשעוזרים למישהו ומתחזקת תחושת השליחות. אבל זו בהחלט לא קריירה שמתאימה לכל אחד. כרגע הילדה שלי מגלה יותר משיכה לעיתונות, היא כותבת ומראיינת בעיתון בית הספר. כולם גם מנגנים אצלנו. ובאמת שהכל פתוח".

>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" כבר עשיתם לייק?

>> תכירו הורים שפוגשים את הילדים רק בסופי שבוע