על מה הבחירות האלה? מהם הנושאים שעל סדר היום? שעליהם רובכם תלכו לקלפי? נדמה שהפעם זה די ברור: הסוגיות כלכליות והחברתיות עומדות במרכז מערכת הבחירות. סיסמאות כמו יוקר המחיה, קריסת מעמד הביניים, שוויון בנטל, מחירי הדיור המאמירים וחינוך חינם מדוברים הרבה יותר מהסכם עם הפלסטינים ואפילו האיום האיראני.

אבל לא תמיד זה היה המצב. במערכות הבחירות הקודמות דיברו על משא ומתן, על מהלכים מדיניים, על אינתיפאדה ואפילו על שחיתות פוליטית. בואו ניזכר על מה בחרנו.

2001- בחירות אישיות לראשות המשלה

מתמודדים לראשות הממשלה: אהוד ברק (העבודה, ראש הממשלה), אריאל שרון (הליכוד, יו"ר האופוזיציה)

הנושאים שעל הפרק: פריצת האינתיפאדה השנייה, כישלון שיחות קמפ- דייויד ושפרדסטאון

יאסר ערפאת (צילום: רויטרס, רויטרס3)
הניסיונות של ברק להגיע להסכם עם ערפאת עמדו במוקד מערכת בחירות 2001 | צילום: רויטרס, רויטרס3

ממשלתו של אהוד ברק, שנבחר בבחירה ישירה, התפוררה תוך זמן קצר לאחר בחירתו, עקב מחלוקות עם המפלגות הדתיות והכישלונות המדיניים. לאחר שכשל בהרכבת ממשלת אחדות עם הליכוד, התפטר ברק, וכדי לחסום את דרכו של בנימין נתניהו לחיים הפוליטיים, הכריז על בחירות אישיות לראשות הממשלה, מבלי לפרק את הכנסת.

מולו בבחירות התמודד אריאל שרון תחת הסיסמה "רק שרון יביא שלום" והוצג כדמות מנהיגותית וסמכותית, בעוד שברק דגל בקמפיין דה- לגיטימציה לשרון והזכרת עברו השלילי של שרון כשר הביטחון שהודח בעקבות אירועי סברה ושתילה. ברק פיגר בסקרים בצורה משמעותית לאורך כל הקמפיין, וניסה להשיג התקדמות מדינית של הרגע האחרון שתיתן לו רוח גבית בהתמודדות.

התוצאות: שרון ניצח עם 62.4% מהקולות והרכיב ממשלה, ברק פרש מהחיים הפוליטיים

2003- הקאמבק של הליכוד

מתמודדים לראשות הממשלה: אריאל שרון (הליכוד, ראש הממשלה), עמרם מצנע (העבודה)

הנושאים שעל הפרק: הרגיעה היחסית באינתיפאדה השנייה, המשבר הכלכלי בעקבותיה. המחלוקת על תקציב המדינה וחקירות שרון

אריאל ועמרי שרון (צילום: רויטרס, רויטרס1)
בחירות 2003- שרון תקף את התכנית המדינית של מצנע | צילום: רויטרס, רויטרס1

בעיצומה של האינתיפאדה השניה ואחרי הצלחת מבצע "חומת מגן", ניצבה ישראל בפני משבר כלכלי חמור, שדרש קיצוצים נרחבים בתקציב. הרגיעה היחסית במצב הבטחוני איפשר לסדר היום הכלכלי לשוב לכותרות, ומפלגות הקואליציה – בראשן העבודה וש"ס – פרשו מהממשלה. שרון נותר עם קואליציה צרה, והודיע על הקדמת הבחירות.

ראש העבודה, עמרם מצנע, הציע תוכנית חד צדדית ליציאה מעזה ומחברון, אך היא הותקפה על ידי הימין ושרון הכריז כי "דין נצרים כדין תל אביב". מפלגת שינוי בלטה בקמפיין התקיף שלה נגד החרדים, שהשתלם והעניק לה 15 מנדטים.

אחוזי הצבעה: 68.9

התוצאות: הליכוד ניצח, והכפיל את כוחו מ-19 מנדטים ל-38. העבודה עם 19 מנדטים נותרה מחוץ לקואליציה, ושרון הרכיב ממשלה ללא חרדים שהובילה לקיצוצים חדים בתקציב המדינה. שנה לאחר הבחירות, הציג שרון את תוכנית ההתנתקות, שבוצעה ב-2005.

2006- קדימה של אולמרט

מתמודדים לראשות הממשלה: אהוד אולמרט (קדימה, ראש הממשלה בפועל), בנימין נתניהו (הליכוד), עמיר פרץ (העבודה)

אהוד אולמרט וציפי לבני (צילום: רויטרס, רויטרס1)
קדימה של אחרי שרון ניצחה והרכיבה את הממשלה | צילום: רויטרס, רויטרס1

הנושאים שעל הפרק: תהליך מדיני כהמשך להתנתקות, העלאת שכר המינימום בעקבות קיצוצי נתניהו, מיאוס מהפוליטיקה והשחיתות, עליית החמאס לשלטון בעזה

לאחר השלמת תוכנית ההתנתקות, התפרקה הקואליציה של שרון, שהקים את קדימה יחד עם פורשים נוספים מהליכוד, מהעבודה וגורמים מחוץ למערכת הפוליטית. הסקרים ניבאו לקדימה 40 מנדטים ומעלה, אך שרון לקה בשבץ והוחלף באהוד אולמרט. אובדן הדמות המנהיגותית פגע בקדימה לאורך זמן, ואולמרט רץ על קלף המהלך המדיני שישלים את מסירת מרבית השטחים גם ביו"ש, והתכנסות בגושי ההתיישבויות הגדולים.

הליכוד דשדש בסקרים עקב מעבר המצביעים שתמכו בשרון הפופולרי, וכעס בקרב השכבות החלשות על המדיניות של היו"ר החדש נתניהו. העבודה המליכה את עמיר פרץ, יו"ר ההסתדרות לשעבר, מה שגרר טענות של שכבת המצביעים הוותיקה, "האליטות", שהתקשתה לקבל מועמד מזרחי בראשות המפלגה.

התוצאות: קדימה ניצחה והרכיבה את הממשלה, אך השיגה רק 29 מנדטים ונאלצה למסור את תיק הביטחון לעבודה. בחודשיים שלאחר השבעת הממשלה, נחטף גלעד שליט ופרצה מלחמת לבנון השנייה, שבעקבותיה צנחה הפופולריות של אולמרט והוא גנז את תוכנית ההתכנסות. נתניהו מונה ליו"ר האופוזיציה עם 12 מנדטים בלבד.

2009- ציפי או ביבי

מתמודדים לראשות הממשלה: ציפי לבני (קדימה, שרת החוץ), בנימין נתניהו (הליכוד, יו"ר האופוזיציה)

תיק החקירה על עופרת יצוקה נסגר (תמונת AVI: חדשות)
עופרת יצוקה. מבצע צבאי תוך כדי מערכת הבחירות. מוכר לכם? | תמונת AVI: חדשות

הנושאים שעל הפרק: מבצע "עופרת יצוקה" וההתמודדות מול חמאס, קמפיין "ציפי או ביבי", הצטרפות "כוכבים" למרבית הרשימות

בעקבות שורת החקירות נגדו וגביית העדות המוקדמת ממשה מטלנסקי, נאלץ אהוד אולמרט להתפטר מתפקידו. ציפי לבני, שהחליפה אותו, לא הצליחה להרכיב ממשלה חדשה, ובתחילה טענה כי לא הסכימה להעניק לש"ס את כל דרישותיה אך לאחר מכן הועלתה סברה שנתניהו "סנדל" אותה מראש והגיע לסיכומים משלו עם ש"ס והגמלאים.

במהלך מערכת הבחירות פרץ מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, שלא הוביל לריסוק חמאס אלא השיג הפסקת אש זמנית בלבד. הבחירות לא נדחו, אך התנהלו בצלו ואהוד ברק קרא להצביע לעבודה על מנת להותיר אותו בתפקיד שר הביטחון. בעקבות יתרונו הברור של הליכוד, הובילה קדימה קמפיין אישי נגד נתניהו.

התוצאות: קדימה זכתה במספר המנדטים הגבוה ביותר (28), אך גוש הימין היה גדול יותר, ומלאכת הטלת הממשלה הורכבה על בנימין נתניהו והליכוד (27 מנדטים). רק לאחר שהצליח לגייס את אהוד ברק ומפלגת העבודה הציג נתניהו את הממשלה. קדימה נשארה באופוזיציה לאחר שלא הגיעה לפשרה במו"מ עם הליכוד, לא הצליחה להקשות על חיי הממשלה, ולמעשה סיימה את תפקידה ההיסטורי.