גם זקני הכנסת לא זוכרים מפץ פוליטי כזה: תחת מעטה חשאיות, ובעוד הכנסת מצביעה על פיזורה ועל הקדמת הבחירות, סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ומי שהיה עד הלילה יו"ר האופוזיציה שאול מופז על ביטול הקדמת הבחירות ועל הצטרפות קדימה לממשלה.

סיעות הליכוד וקדימה התכנסו לפנות בוקר בכנסת ואישרו את ההסכם בין המפלגות. הקואליציה תמנה מעתה 94 חברים, ובראשות האופוזיציה תעמוד ככל הנראה יו"ר העבודה שלי יחימוביץ'. בשעה 12:00 יכנסו נתניהו ומופז מסיבת עיתונאים משותפת ובה יציגו את מתווה ההסכם שנחתם ביניהם.

המגעים התגבשו בימים האחרונים בין מופז ונתניהו, כולל בימי השבעה על אביו של רה"מ, כשעל ניהול המשא ומתן ניצחו מטעם נתניהו ראש לשכתו לשעבר, נתן אשל, מי שנאלץ לעזוב את תפקידו בעקבות פרשת ההטרדה המינית; יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין; ומטעם יו"ר קדימה - יועצו של מופז, ליאור חורב, כל זאת בסודיות גמורה ומבלי שמרבית חברי הסיעות היו מודעים לקיומם.

ההסכם: קדימה נכנסת לממשלה (צילום: חדשות 2)
ההסכם: קדימה נכנסת לממשלה | צילום: חדשות 2

מתווה ההסכם יונח כבר היום שולחן הכנסת, והח"כים צפויים לאשרו תוך 48 שעות. לאחר שיאושר ההסכם במליאה, יישבע בשבוע הבא שאול מופז אמונים ויצטרף כחבר בממשלה. "האתגרים הניצבים לפני מדינת ישראל לעת הזו הם אתגרים היסטוריים, המחייבים גיבוש הסכמה לאומית רחבה", נכתב בנוסח ההסכם שנחתם בין הצדדים ברגע האחרון, לאחר שוועדת הכנסת עמלה על הצעת החוק הממשלתית לפיזור הכנסת להצבעה שנייה ושלישית.

פרטי ההסכם: מופז משנה לרה"מ, חוק גיוס לכולם

על פי מתווה ההסכם, מופז ימונה לתפקיד המשנה לראש הממשלה ויכהן כשר ללא תיק בממשלה. כמו כן, הוא יצורף לקבינט המדיני-ביטחוני, שיהפוך עקב כך ל"תשיעייה", ולפורומים הביטחוניים המצומצמים. במסגרת ההבנות סיכמו עוד הצדדים כי הממשלה החדשה תחוקק תחליף ל"חוק טל" עד סוף יולי הקרוב, על שינוי שיטת הממשל עד סוף השנה. במסמך נכתב כי כי "הצדדים מתחייבים לפעול לחקיקתו של חוק אשר יסדיר חלוקה שוויונית והוגנת של נטל השירות בצה"ל בין חלקי האוכלוסייה השונים בישראל, וזאת עד ל-31 ביולי".

בנוסף הושגו הבנות לקראת תקציב המדינה לשנה הבאה, וסוכם על חידוש המו"מ עם הפלסטינים. הבחירות לכנסת ה-19 יתקיימו בהתאם לשינויים שייקבעו, ככל הנראה במועד המקורי - נובמבר 2013.

נתניהו הלילה בכנסת, אחרי ההסכם (צילום: רויטרס)
נתניהו הלילה בכנסת, אחרי ההסכם | צילום: רויטרס

בשלב זה לא יצורפו שרים נוספים לממשלה מטעם קדימה פרט למופז, אולם ייתכן כי התקבלו הבטחות מהליכוד לצרף שרים נוספים מהמפלגה במידה ואחת השותפות האחרות לקואליציה תפרוש. קדימה תקבל לידיה את ראשות ועדת החוץ והביטחון ואת ועדת הכלכלה, ובמקביל תתפטר מראשות הוועדה לביקורת המדינה. רק אתמול ציין ח"כ מופז בפני חברי סיעתו: "אנחנו נרכיב את הממשלה הבאה, אני בעד ממשלת אחדות וממשלה בראשותי תקרא לכל המפלגות הציוניות להצטרף לממשלת אחדות בראשותי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לפנות בוקר לנשיא המדינה שמעון פרס השוהה בביקור מדיני בקנדה ועדכן אותו על המגעים וההחלטה על הקמת ממשלת אחדות לאומית. הנשיא ברך את ראש הממשלה נתניהו ואמר כי "ממשלת אחדות לאומית טובה לעם בישראל וכי טובת המדינה על רקע האתגרים המכריעים העומדים לפתחה של ישראל מחייבים אחדות לאומית רחבה".

יחימוביץ': ברית פחדנים; לפיד: פוליטיקה ישנה ומכוערת

במפלגות האופוזיציה, כצפוי, זועמים על המהלך של נתניהו ומופז. יו"ר העבודה שלי יחימוביץ', הצפויה לכהן מעתה כיו"ר האופוזיציה, כתבה הלילה בדף הפייסבוק שלה: "בשעה הזאת נכרתת ברית של פחדנים, בין נתניהו למופז. זה הזיגזג המגוחך והנלעג ביותר בהיסטוריה הפוליטית של ישראל. את הקומבינה הזאת איש לא ישכח, והדבר ייסב למרבה הצער פגיעה עמוקה באמון הציבור בפוליטיקה. נוכח קבורתה הסופית של קדימה קיבלנו הזדמנות נדירה וחשובה להוביל את האופוזיציה, ונעשה את זה באנרגיה ובאמונה. תקציב 2013 בהובלת נתניהו וגוויית קדימה יהיה תקציב קשה לאזרחי מדינת ישראל, ואנחנו נאבק בו". 

חיוכים בישיבת סיעת קדימה, הלילה (צילום: חדשות 2)
חיוכים בישיבת סיעת קדימה, הלילה | צילום: חדשות 2

גם יאיר לפיד, יו"ר המפלגה הטרייה "יש עתיד" ומי שיהפוך אולי למפסיד הגדול מהמהלך, התייחס להחלטה להקים ממשלת אחדות לאומית. בדף הפייסבוק שלו כתב "מה שראיתם היום זו בדיוק הפוליטיקה הישנה, המסואבת והמכוערת, שהגיע הזמן להעיף מחיינו. פוליטיקה של כסאות במקום של עקרונות, של ג'ובים במקום של טובת הציבור, של אינטרסים של הקבוצה במקום של המדינה כולה. הם חושבים שעכשיו הם ימשכו זמן ואנחנו נשכח, אבל הם טועים. הברית הפוליטית המגעילה הזו תקבור תחתיה את כל משתתפיה".

רגע לפני הפצצה: רוב גדול לפיזור הכנסת

אמש עוד הצביעו 109 מנציגי הסיעות השונות בעד הצעת החוק הממשלתית לפיזור הכנסת בקריאה ראשונה. איש מביניהם לא התנגד למהלך, אך נרשם לו נמנע אחד - ח"כ ראלב מג'דלה מהעבודה.

ההצעה אומצה בתום דיון שנמשך שעות ארוכות במליאה. לצד המהלך הממשלתי, נדחו ברוב קולות ארבע הצעות אי-אמון בממשלת נתניהו שהגישו סיעות האופוזיציה.

את הדיון בהצעת החוק פתח השר המקשר בין הממשלה לבין הכנסת, גלעד ארדן, אשר טען כי "בשלוש השנים האחרונות, המדינה נוהלה בצורה אחראית ויציבה שהביאה להישגים חסרי תקדים". עם זאת, הוא הדגיש כי הסיבה לרצונו לפזר את הכנסת היא 'החשיבות ביציבות' בקואליציה". כעבור דקות ספורות בלבד - התפוצצה הדרמה והכנסת כולה הוכתה תדהמה.

סיקור מיוחד - רעידת אדמה פוליטית:

זוכרים? מופז: "ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הוא שקרן"

סערה במערכת הפוליטית: "האמא של התרגילים המסריחים"

רינה מצליח בפרשנות: "מופז משכן את עתידו הפוליטי"

דני דנון - הח"כ היחיד מהליכוד שמתנגד להסכם

ההסכם המלא: קדימה מצטרפת לממשלה 

 רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק