רגע אחרי הבחירות ולפני ההכרעה לגבי אלו מפלגות ירכיבו את הקואליציה, כבר אפשר לשרטט את שלושת האתגרים המרכזיים שעמם תיאלץ להתמודד הממשלה הבאה: הכלכלי, החברתי והמדיני. ביום שלישי, יום הבחירות, נשלחו כתבי "אולפן שישי" לבלות יום אחד ליד קלפי אחת - שמייצגת כל אחת משלוש הדילמות שבהן ייאלצו נבחרי הציבור לטפל. 

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בשנים האחרונות ולמרבה ההפתעה, כשרובנו היינו מוטרדים ממחירי הדירות, מהטילים מעזה ומהאיום האירני, נדדה ירוחם, העיירה הנידחת שבקצה התודעה - למקום אחר. בעת שרוב הילדים בארץ בילו את יום הבחירות בדרך לחרמון או לקניון. בירוחם, לעומת זאת, שיפרו הילדים תוכנות והטעינו חיישנים. "ירוחם היא מעצמת רובוטיקה", סיפרה רותם שטר, קפטן נבחרת הרובוטיקה של ירוחם . "כרגע, ישנן בערך 27 קבוצות רובוטיקה שונות מכיתות י"א עד י"ב. שנה שעברה הגענו למקום השני בארץ.

"ירוחם תמיד מצטיירת כמקום מסכן, אבל כשבאים ונכנסים פנימה - רואים את השפע שיש למקום להציע", אמרה ד"ר רחל קנול, מנהלת מרכז המדעים של ירוחם. "אני חושבת שזה המקום הטוב ביותר לגדל בו ילדים", הוסיפה.

תנופה ופיתוח. ירוחם (צילום: חדשות 2)
תנופה ופיתוח. ירוחם | צילום: חדשות 2

למהפך שעובר על ירוחם ישנן שתי סיבות עיקריות: האחת היא מתנחלים מהציונות הדתית שהגיעו לעיירה. כיום, מתגוררות במקום כבר 150 משפחות של הציונות הדתית, שמעורבות בקהילה בעיקר דרך החינוך. לפני כשנה וחצי הגיעה משפחת אברהמי מהמאחז הלא-חוקי מיגרון. "עמדנו במקום והרגשנו שאנחנו לא מצליחים לצאת עם האמונה שלנו החוצה", אמרה אם המשפחה, שירה.

הסיבה השנייה לתנופה ולפיתוח של ירוחם היא עמרם מצנע, שבמשך חמש שנים ניהל בחוכמה את העיירה, ועדיין מגיע בכל שבוע כדי להשגיח מקרוב על התקדמות הפרויקט. "הוא העמיד דברים על הרגליים וישנם דברים שעוד מעט יקרמו עור וגידים, כגון בית מלון", ציין מיכאל ביטון, ראש המועצה.

הסיבה השנייה לפיתוח. מצנע
הסיבה השנייה לפיתוח. מצנע | צילום:

אך עם כל ההתקדמות, השכר הממוצע בירוחם עדיין נמוך באלף שקלים מהממוצע הארצי, והמועצה האזורית עדיין צריכה להוציא 30% מהתקציב עבור סיוע לחלשים.

תוצאות האמת בקלפי בירוחם: הליכוד-ביתנו - 33; הבית היהודי - 27; ש"ס - 21; התנועה - 11; יש עתיד - 7; העבודה - 6; עם שלם - 5.

תושבי נוקדים: "נשלם המחיר - אם יהיה הסדר"

חדורי האידיאולוגיה מתגוררים בעומק השטח. (צילום: חדשות 2)
"ליברמן ישמור על היישוב". נוקדים | צילום: חדשות 2

כחמש דקות נסיעה מירושלים, נמצאת קלפי מספר 3726-001. היא מוקמה במרכז החוגים של ההתנחלות נוקדים. נוקדים, במקרא, הם רועי צאן. במקרה הזה - רועים מהכפרים הפלסטיניים שחיים כאן - בשטח C. אל המקום המבודד הזה, חדר בבוקר הבחירות "אקשן-לייט" בדמותו של שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן - שגם מתגורר במקום.

במגרש הביתי של ליברמן, מאמינים כי ישמור על היישוב, או לפחות רוצים להאמין. "נהיה מוכנים לשלם את המחיר - בהנחה שיהיה הסדר. בינתיים אנחנו שמחים שעד היום שום ראש ממשלה לא מצא פרטנר", ציין אחד מתושבי המקום.

תוצאות האמת בקלפי בנוקדים: הליכוד-ביתנו - 52 מנדטים; הבית היהודי - 44; עוצמה לישראל - 13; עם שלם - 4; העבודה - 2; ש"ס - 2.

מרום גולן: רוב לעבודה; הליכוד-ביתנו במקום השלישי

"בעיה להצביע לשמאל". מרום גולן (צילום: חדשות 2)
"בעיה להצביע לשמאל". מרום גולן | צילום: חדשות 2

כוחות המורדים נגד אסד נצרו אש ביום שלישי, יום הבחירות. בקיבוץ מרום גולן, היישוב הישראלי הראשון שעלה על הקרקע מיד לאחר כיבוש הרמה ב-67', רואים איך מעבר לגבול מתפתחת קונטרה החדשה - העיר שסמלה הוא דגל סוריה הענק הנראה למרחקים. "הגבול הזה נותר רדום לאחר שנת 74. שורר כאן שקט ביטחוני מלא", אמר שפי מור, מנהל התיירות של היישוב.

"דברים קצת השתנו", אמרה הדס רותם, תושבת המקום. "בקיבוצים של פעם ידעו למי כל אחד מצביע. היום זה כבר לא ככה", הוסיפה, והדגישה: "יש בעיה להיות פה שמאל חזק. אם מצביעים שמאל - אז משתמע מכך שרוצים להחזיר את הגולן".

לדבריה הצטרפה גם חברתה, עינת מויאל, שאמרה: "אני לא בטוחה שהשמאל יחזיר את הגולן - אבל אני לא רוצה לבדוק את זה".

יש אפשרות שאלה חודשים אחרונים של שקט ברמה. אך כשאסד הבן ייפול - עלול הגבול להפוך מהר מאוד לאזור אלים. "אני חושב שהעניין הסורי לא נמצא כלל על הפרק", הוסיף שפי מור, וציין: "ככל הנראה, הוא גם לא יהיה בשנים הקרובות".

תוצאות האמת במרום גולן: העבודה - 43; יש עתיד - 34; הליכוד-ביתנו - 16; מרצ - 13; הבית היהודי - 8; התנועה - 7.