"ממשלה בורגנית", אריה דרעי (צילום: חדשות 2)
"קיבל רמזים שהרב מנסה להחזיר אותו לראשות התנועה". דרעי | צילום: חדשות 2

אחת השאלות הבוערות שעלו בעקבות הכרזתו של ראש הממשלה על הקדמת הבחירות נוגעת לשובו לזירה הפוליטית של אריה דרעי אחרי הקפאה ארוכה.

האם יקרה מה שנראה עד לפני כמה ימים כלא ריאלי, והרב עובדיה יוסף ימנה אותו ליו"ר ש"ס במקום אלי ישי? או שאולי שלחילופין יקים דרעי רשימה עצמאית שתנגוס במנדטים ובכוחה של תנועת האם שלו עצמו? אי הוודאות גורמת לכך שהמצב בש"ס של היום הוא של שקט מתוח, כשכולם מצפים להתפתחויות.

"אנ לא מבין על מה כל המהומה, אלי ישי הוא מנהיג ש"ס. נקודה", אומר יעקב מרגי, שר הדתות מש"ס, "אריה לא ימונה לראשות התנועה ולא יתמודד ברשימה נפרדת. הרב עובדיה יוסף פשוט לא יאפשר את זה".

בעבר נחשב מרגי למקורב של דרעי, אבל אחרי כניסתו לכלא הפך לאחד מיריביו הגדולים. "הרב אוהב את ישי ומעריך מאוד את מנהיגותו", הוסיף מרגי, מנאמניו של ישי, "בניגוד לדרעי, הוא מקבל מרות והוכיח את עצמו. הוא הבריא את רשת 'אל המעיין', שיקם את התנועה אחרי עזיבתו של דרעי. אבל לצערי, כל מיני אנשים בסביבתו של דרעי מפיצים שמועות על כך שהרב מתכוון להדיח את ישי ולמנות את דרעי. זה נועד כדי להפעיל לחץ על הרב שהוכיח בעבר שהוא עמיד ללחצים".

החשש של ישי: מינוי דרעי יגרום להדחתם של מקורביו מתפקידי המפתח

ישי. נותר מאוכזב (צילום: חדשות 2)
"הרב עובדיה יוסף לא יאפשר הדחתו". אלי ישי | צילום: חדשות 2

החשש הגדול בקרב מקורבי ישי הוא שמינוי של דרעי יגרום למהפך בצמרת המפלגה ולהדחתם מתפקידי המפתח בהם הם מחזיקים כיום. "הייתי נאמן לדרעי שנים רבות עד שהורשע ונכנס לכלא", אומר מרגי, "וקיבלתי את מנהיגותו של מחליפו ישי ואני נאמן לו. אבל אצל אריה, מי שלא בעדו הופך מייד ליריבו. התקשורת אוהבת כוכבים ועושה יחסי ציבור לדרעי כדי לפגוע בתנועה ולפורר את מפעל החיים של הרב עובדיה. נכון שישי הוא לא כוכב תקשורת, אבל הוא הוכיח את עצמו במעשים. המטרה של אנשי דרעי והתקשורת היא לפגוע בש"ס ולגרום לפילוג בתוכה, ואת זה הרב לא יאפשר".

מיהם אותם מקורבים לדרעי שמפעילים את הלחץ על הרב עובדיה יוסף שיחזיר את דרעי לראשות התנועה? מדובר ברבנים דוד ומשה יוסף, שניים שביחסים טובים מאוד עם דרעי כבר שנים רבות, כולל שנות המאסר. לטענתם, אם דרעי יקבל את המושכות, הוא יוביל את ש"ס להישגים גדולים יותר, ויחזק את מעמדתה גם בציבור שאינו חרדי. דרעי, לטענתם, ייקח מנדטים מהליכוד ומהשמאל.

"יש לחצים רבים בימים האחרונים על הרב", אומר בכיר בחצר הרב, "בעיקר מאנשים שקרובים אליו ביותר ושוהים בחצרו שעות רבות. הם מחכים לרגע הנכון כדי לבצע את המהפך ולמנות את דרעי במקום ישי. אבל הרב מקשיב ולא ממהר להשיב. יש לו סימפטיה גדולה מאוד לישי והוא לא רוצה לפגוע בו ובטח לא להדיח אותו. המטרה שלו היא להפגיש בין ישי ובין דרעי כדי ששניהם יגיעו להחלטה משותפת בנוגע לראשות התנועה".

הבעיה כרגע היא שישי לא מוכן לקבל את המנהיגות של דרעי מהחשש שהוא ידחק הצידה אותו ואת אנשיו. "בגלל החשש של ישי, הסיכוי שהפגישה הזו תתקיים נמוכים כרגע", טוען אותו בכיר.

מקורב לדרעי: "הרב מנסה להביא להידברות בינהם למנוע קרע במפלגה"

אין תמונה
שר הדתות מרגי: "התקשורת אוהבת כוכבים ועושה יחסי ציבור לדרעי"

אחד המקורבים ביותר לדרעי, הוא בן משפחה שנמצא איתו בקשר יומי קבוע. אותו קרוב אמר היום ל-mako: "דרעי קיבל רמזים עבים מבית הרב על הכוונה למנות אותו לראשות ש"ס. הבעיה היא שהרב מחפש דרך של מוצא כדי לא לפגוע בישי ובכבודו. לכן מנסים לארגן את אותה פיסגה מדוברת. כולם בבית הרב רוצים לראות את אריה חוזר, כי הם מבינים שהוא יחזק את המפלגה ויכול להביא לה 17 מנדטים לפחות (לעומת 11 היום- ש.א.). הרב מנסה להביא להידברות ביניהם כדי שלא יהיה קרע במפלגה, מתוך הבנה שישי יקבל את מנהיגותו של דרעי וכמובן תפקיד בכיר מאד בתנועה כדי שמעמדו לא יפגע. בימים הקרובים יהיו התפתחויות בעניין".

צביקה אלוש, פרשן חרדים שכתב ביוגרפיה על הרב יוסף טוען כי הסיכויים שדרעי יקבל את ראשות ש"ס נמוכים מאוד. "זה נכון שאנשיו של דרעי מפיצים ספינים כדי שהרב עובדיה יכנע ללחצים וימנה את דרעי אבל זה לא עניין פשוט", אומר אלוש, "אצל דרעי אף פעם לא היה מספר 2. זה הוא לבד, למעלה אלוהים, ובלתו אין אף אחד. כל השאר הם יסמנים שלו. אלי ישי לא יכול להיות מספר 2 של דרעי. הוא היה המון שנים יו"ר התנועה והוא לא יקבל את מרותו.

"במקרה כזה, ישי יעזוב את ש"ס. הוא לא יתן לאף אחד לערוף את ראשו ולפגוע במעמדו. הרי דרעי, לא ישתף אותו בכלום. קשה לי להאמין שהרב עובדיה ידיח את ישי ויפגע בו אחרי כל השנים שהוא הוכיח את נאמנותו ועבד קשה לחזק את מעמדה של ש"ס".

אלוש לא מאמין שדרעי יתמודד ברשימה חילונית או מעורבת (מסורתיים-דתיים-חילוניים) מהחשש שהרב עובדיה עלול לקלל אותו בגלל שמהלך כזה יפגע בש"ס ובמעמדה.

"כל עוד הרב עובדיה חי והוא לא מוותר על ישי, דרעי לא יתמודד בשום רשימה", אומר אלוש, "אם דרעי ימונה לראש הרשימה, מהלך שנכון לעכשיו לא נראה לי ריאלי, הוא ידיח את מרבית השרים והח"כים שגילו נאמנות לישי. הוא יעשה מהפכה גדולה וזה יגרום נזק לתנועה. אני לא בטוח שזה מה שהרב רוצה עכשיו".

דנקנר: "דרעי יתמודד בוודאות בבחירות הקרובות"

בריאון היום בגלי צה"ל טען ישי שהוא ישמח אם דרעי ישוב לש"ס, אך בשלב הראשון דרעי צריך לפנות לרב עובדיה יוסף, כדי שיחליט. ישי הוסיף: "הרב אמר את דברו כמה פעמים בנושא בעבר", והתכוון לכך שיוסף מעדיף אותו, את ישי, בראשות ש"ס.

אמנון דנקנר, מחבריו הקרובים של דרעי, טוען כי הפור למעשה כבר נפל. "אריה יתמודד לכנסת בבחירות הקרובות. אני לא יודע באיזו רשימה אבל זה הכיוון. הוא בעצמו אמר ששום דבר לא מרגש או מושך אותו יותר מאשר הפעילות הציבורית-הפוליטית שבה הוא רואה שליחות". אבל דנקנר לא יודע אם מדובר בחבירה מחודשת לש"ס או מפלגה מתחרה.

>>היכנסו למתחם בחירות 2013 של mako