בבוקר שאחרי נראה שאין ספק מי ירכיב את הממשלה הבאה. לא מי יעמוד בראשותה, ולא מי יהיה שותפו הבכיר. בנימין נתניהו יתחיל את המשא ומתן הקואליציוני, בידיעה שהוא למעשה חייב את יאיר לפיד לצידו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

השאלה שנותרה כעת פתוחה היא מי יהיו שאר חברי הממשלה. נראה שנתניהו ירצה דווקא להכניס את המפלגות החרדיות וליצור ממשלה יציבה יותר, עם נוסחה לגיוס חרדים שתאפשר גם ללפיד לחיות עם זה. מנגד, מנהיג המפלגה השנייה בגודלה בישראל כבר אמר בעבר, לרוב בשיחות סגורות, שההצלחה של יש עתיד תהיה רק אם ש"ס תוצא מחוץ לקואליציה. מטרתו הייתה להיות גדול מספיק כדי להשאיר את ש"ס בחוץ, ואין לו שום בעיה לחבור לדוגמה ליושב ראש הבית היהודי נפתלי בנט.

ובמשחק המנדטים: 31 של הליכוד ביתנו ועוד 19 של יש עתיד יהיו הבסיס. לזה צפויים להתווסף עוד 11 המנדטים של הבית היהודי, לפחות נכון לעכשיו. יש מי שיגיד שבנט לא ייכנס בקלות וינסה לשחק אותה קשה להשגה, אבל נראה שגם הוא יהיה בפנים. ממשלה כזו, של 61 מנדטים היא אפשרית, אך נתניהו לא רוצה ממשלה צרה במסגרתה יתלה עד כדי כך ביאיר לפיד. אם לפיד יחליט פתאום לקום וללכת - הוא יצטרך עוד מפלגה.

התרחיש של רינה מצליח
התרחיש של רינה מצליח | צילום:

מי שעשויה למצוא את עצמה בתוך הממשלה הבאה היא דווקא קדימה. לפי שעה, אם היא נכנסת, וצריך בהקשר הזה להמתין לתוצאות הסופיות שאחרי ספירת קולות החיילים, זה יהיה הרבה בזכותו של אהוד אולמרט, שאויבו הגדול הוא בנימין נתניהו. האם מופז יוכל יום אחרי זה להפנות גב לאהוד אולמרט ולהיכנס לממשלה של ביבי? לחזק אותה?

מופז יכול להיכנס, ואולי אף להיות שר, ולהצדיק זאת בצורך בחיזוק המותג של קדימה, לקראת שיבה עתידית של אולמרט לקראת הבחירות הבאות. משא ומתן רציני יתנהל כנראה גם עם ציפי לבני, שמביעה רצון להיות בממשלה הזו. היא טוענת שחזרה לפוליטיקה כדי להשאר, ואם כבר להישאר, עדיף לה להישאר בממשלה ולקבל תפקיד.

מה שנראה כוודאי הוא שלא ייתכן גוש חוסם של ממש לנתניהו. מי שצריך להוביל מהלך של אלטנרטיבה שלטונית הוא מי שעומד בראש המפלגה השנייה בגודלה, אבל יאיר לפיד לא רוצה ממשלה שנתמכת על ידי המפלגות הערביות, או כפי שהוא הגדיר זאת - הוא לא ישב בממשלה שתקום על קולה של חנין זועבי.

התרחיש של עמית סגל
התרחיש של עמית סגל | צילום:

קונסטלציה נוספת להרכבת הממשלה יכולה להיראות גם כך - יחד עם ש"ס. אם ש"ס ויש עתיד יתפשרו ויתגמשו, וימצאו איזו נוסחת ביניים לקידום השיוויון בנטל נתניהו עשוי להשיג ממשלה של לא פחות מ-74 מנדטים, שכתובה יש עתיד, הבית היהודי, קדימה וש"ס. יהדות התורה ישארו דווקא בחוץ, וכרטיס הכניסה של ש"ס עשוי להיות האפשרות להיות מתונים יותר מהפלגים הליטאים.