מיכאלי, תישאר בחוץ (צילום: חדשות 2)
נפרדת מהכנסת. מיכאלי | צילום: חדשות 2

חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי הודחה מרשימת ישראל ביתנו לכנסת הקרובה. מיכאלי הודיעה הערב שלא תתמודד בשל סיבות אישיות, לאחר שהבינה שהסתבכותה בהתבטאויות נגד הומוסקסואלים ובתקריות כמו שפיכת כוס המים על חבר הכנסת ראלב מג'אדלה, תמנע את שיבוצה ברשימת הליכוד ביתנו. בתוך כך, במפלגה מעריכים שהשר סטס מיסז'ניקוב יישאר ברשימה אבל יידחק למקום נמוך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מחר יודיע שר החוץ אביגדור ליברמן על הרכב רשימת "ישראל ביתנו" לכנסת. יושב ראש המפלגה שתרוץ במשותף עם הליכוד ברשימה משותפת חזר מארה"ב שם השתתף בפורום סבן על מנת לסיים את הליך הרכבת הרשימה לכנסת, יחד עם יו"ר הוועדה המסדרת.

בשלב זה ידוע שברשימה ישולבו יאיר שמיר וליאון ליטינצקי. על פי ההסכם עם הליכוד עליו הוכרז לפני כחודש, ידורג ליברמן במקום השני ברשימה, ואנשי מפלגתו יקבלו כל מקום שלישי אחריו, משמע מקומות 5, 8, 11, 14 וכו' כשבתווך משובצים חברי הליכוד שנבחרו בפריימריז בשבוע שעבר. 

"אני מאמין שבעת הזאת חיוני שהמחנה הלאומי יאחד כוחות וזו הסיבה שביקשתי מאביגדור ליברמן לרוץ ברשימה משותפת איתנו - עם הליכוד. אני מבקש להבהיר שהליכוד יישאר מפלגה עצמאית, מפלגה שתמשיך את דרכו בשמירה על ביטחון ישראל, ארץ ישראל ובשמירה על מורשת ישראל", הדגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר אישור הסכם האיחוד עם ליברמן. "האיחוד יאפשר לנו להמשיך להנהיג בעוצמה כשאנו נשענים על גוש גדול של המחנה הלאומי המלוכד".

הוא ציין עוד כי "הליכוד ימשיך להיות מפלגה לאומית וליברלית, ימשיך להיות מבואה של כל אזרחי ישראל - ספרדים, אשכנזים, דתיים, חילונים, עולים חדשים, אזרחים ותיקים - של הרוב ושל המיעוטים כי הליכוד הוא של כולם".

מקורבת ליו"ר. ליברמן (צילום: רויטרס)
חזר ארצה, ליברמן, ארכיון | צילום: רויטרס

בניגוד לדיווחים שנשמעו לאחר הצגת ההסכם לראשונה, לפיהם ראשות הממשלה תיעשה ברוטציה אמר נתניהו: "אני רוצה להוגיע לכם שאני מתכוון להמשיך להנהיג את הליכוד גם בהמשך, הליכוד תנהיג את המדינה", והוסיף כי הוא ינהיג את הליכוד עוד הרבה שנים.

ליברמן: "צעד היסטורי לחיזוק ישראל"

שר החוץ ויושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, אמר כי האישור שנתנו היום חברי ועידת הליכוד לריצה המשותפת עם "ישראל ביתנו" הוא צעד היסטורי וחשוב שיביא לדבריו "לחיזוקה של מדינת ישראל ולהובלתה על-ידי הנהגה מנוסה מאוחדת".

הוא הדגיש כי הצעד "יאפשר להקים לאחר הבחירות ממשלה יציבה וחזקה שתוכל להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל. צעד זה יחזיר את יכולת המשילות וייצר חוסן פנימי ועוצמה כלפי חוץ". לבסוף אמר כי המפלגות יוצאות לדרך משותפת למען מדינת ישראל ואזרחי ישראל.

כהונת מיכאלי - רצף של תקריות מביכות

חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי הצליחה ככל הנראה להרגיז את יושב הראש של מפלגתה, אביגדור ליברמן בשורת התקריות בהן הייתה מעורבת במהלך כהונתה בכנסת ה-18.

ביוני 2010, ימים ספורים לאחר ההשתלטות על משט המרמרה הטורקי לעזה, התקיים בכנסת דיון סוער, בו השתתפה חברת הכנסת חנין זועבי ממפלגת בל"ד, שלקחה חלק גם במשט. הדיון כולו הפך במהרה לויכוח סוער וקולני, במסגרתו תקפו את זועבי חברי הכנסת מירי רגב מהליכוד וגם יוחנן פלסנר מקדימה.

חברת הכנסת מיכאלי הגדילה לעשות כשלא הצליחה לעצור את זעמה - וניסתה להוריד בכוח את זועבי מדוכן הנואמים של הכנסת. המעשה הזה עלה לה גם בנזיפה חמורה כשנה אחרי המקרה מוועדת האתיקה של הכנסת. בהחלטה נכתב כי "הוועדה לא מצאה תקדים למצב שבו ח"כ מנסה להפריע באופן פיזי לנאומו של ח"כ אחר באמצעות עלייה לדוכן הנואמים שלא ברשות, וסברה כי מדובר בחציית קו שלא ניתן להתעלם ממנה".

בינואר האחרון שוב התקשתה חברת הכנסת מיכאלי לשלוט בזעמה - והפעם שפכה כוס מים בפניו של חבר הכנסת ראלב מג'אדלה מהעבודה. האירוע החמור התרחש במהלך דיון של ועדת החינוך, שעסק בנזיפה של משרד החינוך במנהל בית ספר ביישוב ערערה שלקח את תלמידיו למצעד זכויות אדם.

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין ח"כ מיכאלי לבין חברי הכנסת הערבים. בשלב מסויים כינו חברי הכנסת הערבים את מיכאלי "פאשיסטית" ומג'אדלה ביקש מיושב ראש הוועדה "להשתיק אותה". בתגובה קמה מיכאלי, לקחה כוס מים והטיחה אותה בפרצופו הנדהם של מג'אדלה. מיד לאחר מכן יצאה מיכאלי מהחדר.

לאחר התקרית היא הסבירה - "תמו הזמנים שגבר יכול לקלל אישה בפומבי, להעליב אותה ולהתנהג באלימות. הזמנים השתנו". ימים ספורים אחר כך הטילה עליה וועדת האתיקה של הכנסת עונש נוסף, הפעם חמור בהרבה - הרחקה של חודש מהמשכן.

אבל מיכאלי לא עצרה כאן. לאחר ששבה לכנסת באופן פעיל החליטה חברת הכנסת להתבטא נגד חברי הקהילה ההומו-לסבית בדיון שנערך בכנסת בחודש יוני האחרון. מיכאלי הציגה הסבר משלה לעובדה שגברים נמשכים לגברים, וציינה כי מדובר באנשים שעברו הטרדה מינית בילדותם.

"רוב ההומואים הם חבר'ה שעוברים חוויה מאוד קשה של הטרדות מיניות מגיל צעיר מאוד וזה הולך ומידרדר הלאה", אמרה מיכאלי בדיון שנערך בוועדה למעמד האישה בנושא הטרדות מיניות בעבודה. היא המשיכה והציגה את משנתה - "הם מסכנים, אותם הומואים. בסוף הם מתאבדים בגיל 40, ואלה אותם חבר'ה שרוצים להיות נשים והם נשים".

מלבד הצגת משנתה, תקפה חברת הכנסת את ערוץ 10, שמשדר לדבריה תכניות שמעודדות את צופיו להיות הומואים. "כשאני פותחת ערוץ 10 אני רואה תוכניות בידור שמראות כביכול עד כמה נעים להיות הומו", הדגישה. "הגיע הזמן שנעשה סדר בעניין. מאיפה יש לערוץ 10 זכות לשדר תוכניות שמראות כמה כיף לרקוד ולהתאפר?".

ב"ישראל ביתנו", מפלגתה של מיכאלי, התנערו אז מהדברים החריגים והבהירו כי הם אינם תואמים את עמדות חבריה. היום  החליטה מיכאלי להמנע מההדחה הצפוייה לה מהמפלגה בעקבות התקריות ולהודיע עוד לפני כן על התפטרות.